InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Boekrecensie: Historisch overzicht over Israël – W. de Lange
recensie

Boekrecensie: Historisch overzicht over Israël – W. de Lange

Boekrecensie: Historisch overzicht over Israël – W. de Lange Wiesje de Lange, een nationaal-religieuze Nederlandse Jodin woonachtig in Israël, heeft voor Christenen voor Israël (Chai Pers) een boekje geschreven met een historisch overzicht over Israël. In tegenstelling tot veel andere boeken over Israël, begint de schrijfster met de Bijbelse geschiedenis van het land. Zodoende krijgt de lezer een completer beeld van de geschiedenis van het Joodse land.

Gegevens

  • titel: Historisch overzicht over Israël
  • auteur: Wiesje de Lange
  • jaar: 2002 (2de druk)
  • uitgever: Chai Pers

Inhoud van het boek 'Historisch overzicht over Israël'

Zoals de titel al aangeeft behandelt het boekje de geschiedenis van Israël. Deze begint met Gods belofte aan Abraham. Het gaat om drie beloften:
  1. het Beloofde Land
  2. het Uitverkoren volk
  3. Israël zal eeuwig blijven bestaan

De vroegste geschiedenis van Israël wordt voor een deel in de Bijbel verteld. De Joden in Israël worden Iwriem (Hebreeërs) genoemd. Na de ontvangst van de Tora op de berg Sinaï trekken ze o.l.v Jozua het Beloofde Land binnen. Eerst leiden de Richteren het volk, later zijn het de koningen die het volk leiden. Onder Koning Salomo wordt de Eerste Tempel gebouwd. Na Salomo valt het land uiteen in twee delen: Israël en Judea. Het koninkrijk Israël wordt door de Assyriërs verwoest. Later wordt de Eerste Tempel door de Babyloniërs vernietigd. De Joden worden weggevoerd maar mogen weer terugkeren en bouwen de Tweede Tempel. In het jaar 332 vóór het begin van de gewone jaartelling valt Alexander de Grote het Heilige Land binnen. Er wordt strijd gevoerd tussen de Grieken en de Maccabeeërs. Judea is vrij, maar niet voor lang. De Romeinen verschijnen nu op het toneel. Zij verwoesten het land en voeren de bevolking weg. Slechts een handjevol Joden weet te vluchten naar Massada waar ze uiteindelijk zelfmoord plegen om niet in handen te hoeven vallen van de vijand. Toch is het nog niet helemaal gedaan met de Joodse aanwezigheid in Judea. Er vindt nog een opstand plaats onder leiding van Bar Kochba. Veel Joden worden door de Romeinen gedood vanwege hun geloof. In Galilea bloeit op enig moment het Joodse leven weer op. De Mondelinge Leer wordt opgeschreven in de Misjna en later toegelicht in de Jeruzalem Talmoed en Babylonische Talmoed. In de 7de eeuw veroveren de moslims Palestina. Een paar eeuwen later vindt strijd tegen de Kruisvaarders plaats. Uiteindelijk komt Palestina onder Turkse heerschappij. Deze wordt opgevolgd door het Britse Mandaat in 1917. Ondertussen is het politieke Zionisme ontstaan in de Diaspora. Joden willen terugkeren naar Palestina. Dit lukt uiteindelijk ook. In 1948, na de Holocaust, wordt de Joodse staat Israël opgericht.

Vanaf dan begint de geschiedenis van het moderne Israël. Dit zou geen gemakkelijke geschiedenis worden. Het land wordt van alle kanten aangevallen. Regelmatig vinden er oorlogen en terreuraanslagen plaats. Wiesje de Lange beschrijft het allemaal. Ook besteedt ze aandacht aan de pogingen om vrede te bereiken in het Midden Oosten.

Mening van Etsel

Het is niet eenvoudig om in een boekje van 40 pagina's de hele geschiedenis van Israël c.q. het Joodse volk weer te geven. Hoewel Wiesje de Lange bekend staat om haar nationaal-religieuze opvattingen is het boek erg neutraal geschreven. Haar eigen mening is er nauwelijks in terug te vinden. Dat hoeft ook niet want de feiten spreken voor zich. Wie de geschiedenis van Israël bekijkt in de gehele context (dus inclusief de Bijbel) kan niet anders dan tot de conclusie komen dat Israël de Joden toebehoort. Er is geen sprake van het stelen van land. Er is nimmer een onafhankelijke Palestijnse staat geweest en noch christenen noch moslims kunnen aanspraak maken op het gebied.

De sterkste propaganda voor Israël zijn de feiten. Wie de feiten onder ogen wil zien weet dat Israël de Joden toebehoort. Zelfs in de Koran staat dat Israël de Joden toekomt. Als zowel de Bijbel als de Koran beide hetzelfde betogen, hoe zou er dan ooit sprake kunnen zijn van onrecht jegens de Palestijnen? De enigen die keer op keer onrecht zijn aangedaan zijn de Joden die constant verjaagd werden uit en vernederd werden in eigen land. Wie beweert dat Joden geen recht hebben op Palestina c.q. Israël keurt de bezetting van andere mogendheden (inclusief de Arabieren c.q. Palestijnen) goed.

Het boekje is zeker de moeite waarde om goed te bestuderen en nodigt uit tot verdere studie. En dan kom ik gelijk op één kritiekpunt: er worden geen boeken genoemd die de lezer nog verder zou kunnen raadplegen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Chai thee, een krachtige kruidentheeChai thee, een krachtige kruidentheeChai thee is een thee uit India waarin naast theekruiden verschillende specerijen zitten. Afgemaakt met melk is het daar…
Wat is historisch besef?Wat is historisch besef?Historisch besef is een term met meerdere duidingen. Dit besef wordt bepaald door onder andere ervaringen en waarneminge…
Hoe hoog is de heffingsrente?Hoe hoog is de heffingsrente?De hoogte van de heffingsrente en van de invorderingsrente, wordt per kwartaal vastgesteld. Bij een hoge heffingsrente,…
Hoe maak je zelf Chai thee?Hoe maak je zelf Chai thee?Chai thee is een warme kruidendrank uit India, Nepal en omgeving. De koffieketen Starbucks serveert de thee al een tijdj…
Bronnen en referenties
  • Historisch overzicht over Israël - Wiesje de Lange

Reageer op het artikel "Boekrecensie: Historisch overzicht over Israël – W. de Lange"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 03-07-2018
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Recensies…
Schrijf mee!