InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Smeltend IJs, Ilija Trojanow
recensie

Smeltend IJs, Ilija Trojanow

Smeltend IJs, Ilija Trojanow In zijn roman Smeltend IJs stelt de schrijver Ilija Trojanow het gedrag van de mens ten opzichte van de natuur en het milieu aan de kaak. Één van de gevolgen daarvan is het smelten van de gletsjers. In de roman Smeltend IJs ontaardt de liefde van de hoofdpersoon Zeno voor de natuur en het milieu in het algemeen en voor gletsjers in het bijzonder in een misantropie. Dit culmineert in een krachtmeting tussen mens en natuur op het meest zuidelijke continent, Antarctica.

Ilija Trojanow

Ilija Trojanow (Bulgarije, 1965) vluchtte met zijn ouders via Joegoslavië en Italië naar Duitsland, waar ze politiek asiel kregen. Later woonde Trojanow in Kenia, Bombay en Kaapstad. Tegenwoordig woont hij afwisselend in Zuid-Afrika en Duitsland. Met zijn boek De Wereldverzamelaar sleepte hij de Preis der Leipziger Buchmesse in de wacht. Zijn boeken in Nederlandse vertaling verschijnen bij Uitgeverij De Geus. Zo ook zijn meest recente boek Smeltend IJs (2011).

Smeltend IJs

Wie het boek De Wereldverzamelaar heeft gelezen, krijgt bij het lezen van het boek Smeltend IJs waarschijnlijk een koude douche. En dat niet omdat de geschiedenis zich op Antarctica afspeelt. Het gloedvol geschreven boek De Wereldverzamelaar ademt een warmte, passie, liefde voor de wereld met al haar verschijnselen en exotisme uit. In de roman Smeltend IJs is er wel zeker sprake van passie voor het ijs, de gletsjers, maar de wrokkige hoofdpersoon houdt het destructieve gedrag van de mensheid verantwoordelijk voor het smelten daarvan. Hij wordt min of meer een misantroop. Iedereen krijgt stevige petsen om de oren; de toerist en de lezer, alle mensen die een oogje toe doen waar het om de teloorgang van natuur en milieu gaat; mensen met een "zo'n vaart zal het toch niet lopen-houding" zijn de gebeten hond.

De hoofdpersoon Zeno, Mr. Iceberg, is een gletsjeronderzoeker. De gletsjers in de Alpen smelten. Zeno verliest zijn baan en zijn huwelijk loopt op de klippen. Hij wordt reisleider op een cruiseschip dat toeristen naar Antarctica brengt. Eigenlijk vindt hij het vreselijk dat er toeristen naar Antarctica gaan en aldus het laatste stuk ongerepte natuur vervuilen. Maar hij gaat mee, omdat hij het ijs niet kan missen. Bij een menselijke kunsthappening - men moet vanuit de lucht een S.O.S. zien, gevormd door alle passagiers - wordt het Zeno teveel. Hij is niet levensmoe, maar moe om mens te zijn.

Trojanow schrijft in prachtige bewoordingen hoe Zeno zijn ondergang tegemoet ziet: "Er landt een witte vogel op mijn hoofd, de gletsjer verbergt zich achter zijn drempel, hij kalft luid en levendig af, boven de gletsjer fladderen zeemeeuwen, ze worden onzichtbaar, de wolken zijn minuscuul, een golf richt zich op en zakt in, het schuim op de kam spat op en kantklost een lijkwade van druppels, albatrossen vallen als stenen uit de lucht. Zeno, dit is je ondergang. Blinde verwachtingen raken verstrikt in de kanten nevel." Zulke poëtische passages zijn door het gehele boek terug te vinden.

Maar het is een veeg teken, als je geneigd bent stukjes over te slaan in een boek. Een roman is net als een muziekstuk een compositie, een geheel. De CD een slinger geven als bepaalde noten je niet aanstaan, doe je ook niet gauw. Toch is het verleidelijk om in Smeltend IJs hoofdstukjes over te slaan. De "echte" hoofdstukken zijn met Romeinse cijfers aangeduid; de andere hoofdstukjes met gewone cijfers. Deze hoofdstukjes volgen na ieder hoofdstuk en zijn bovendien in een kleiner lettertype gedrukt. Het lijkt hier te gaan om radiocontact tussen belanghebbenden van een scheepvaartbedrijf of verslaggevers. Ieder hoofdstukje eindigt met BREAKING NEWS ....... etc. Tussen de regels door lees je iets over de omstandigheden van het schip MS HANSEN, maar verder is het nogal onsamenhangend. Een voorbeeld: "Er is een probleem met één van onze schepen, de MS HANSEN, het radiocontact is verbroken. Jij mag eerst Charly, doe jij die riem maar met je rappe vingers, een-twee-drie: pat pat pat pat, minirokje gevallen, strak om de ballen, showtime. Ik kan bevestigen dat de MS HANSEN op volle snelheid noordwestelijke richting vaart, een verkeerde koers, dat klopt, nog altijd geen radiocontact, we weten niet waarom, we moeten op elke noodsituatie voorbereid zijn. ..... Ons leukste spelletje vandaag is dat je een zin moet maken met de woorden "lariekoek" en apekool", wie dat als eerste klaarspeelt, krijgt onze populaire trippeltrappelbeker, ....". En zo smeden de platitudes zich aaneen. Het meeste lijkt het er nog op dat de schrijver extra duidelijk wil maken dat de mensheid zich verschuilt achter "lariekoek en apekool" en stiekempjes de destructieve schouders ophaalt over de teloorgang van de natuur.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Smeltend IJs, Ilija Trojanow"

Infoteur: Plato
Laatste update: 26-03-2016
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Schrijf mee!