InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > De engelenmaker, een intrigerende roman
recensie

De engelenmaker, een intrigerende roman

De engelenmaker, een intrigerende roman Stefan Brijs is een Vlaamse schrijver die een zekere reputatie heeft verworven met de in 2005 verschenen roman ‘De engelenmaker’. Met meer dan 100.000 verkochte exemplaren scoorde hij heel hoog in de literaire wereld. Zijn opvolger ‘Post voor mevrouw Bromley’, waarop we zes jaar moesten wachten, kreeg intussen al lovende kritieken.

Inhoud

De engelenmaker’ is opgedeeld in drie ongeveer even lange delen. In het eerste deel ontmoeten we de arts Victor Hoppe, die na een lang verblijf in het buitenland, naar zijn (fictief) geboortedorp Wolfheim terugkeert, vergezeld van een drieling die niemand in het dorp oorspronkelijk te zien krijgt wat geruchten en roddels van allerlei aard uitlokt. Dat er problemen zijn met de kinderen blijkt al snel als bekend wordt dat hun gezondheid te wensen over laat.

In het tweede deel worden Hoppes jeugd, schooltijd, hogere studies, zijn wetenschappelijk onderzoek en zijn experimenten aan een Duitse universiteit uitvoerig beschreven. Zij liggen aan de basis van zijn rusteloze zoektocht naar erkenning en de daaruitvolgende problemen met de door hem geconcipieerde kinderen.

In deel drie ten slotte evolueert het verhaal stilaan naar een naar de keel grijpend slot. Op de locatie van het gebeuren, het Drielandenpunt, dicht bij de Nederlandse en Duitse grens, bevindt zich een toren die een niet onbelangrijke rol speelt in de talrijke hallucinante gebeurtenissen.

Een pageturner

De roman is geen hoogtepunt op puur literair-esthetisch vlak. Het is veeleer een spannend en intelligent geconstrueerde thriller die de lezer van begin tot einde aan de bladzijden gekluisterd houdt. Met verwijzingen naar de Bijbel en de clash tussen kwaad (de bestraffende God in het Oude Testament) en goed (Jezus in het Nieuwe Testament) tilt Brijs het boek naar een hoger, meer gelaagd niveau.

Actueel thema

Het basisthema weerspiegelt een van de grote problemen van onze tijd: is het voor de mens esthetisch verantwoord leven te scheppen en de plaats van God in te nemen in zijn eindeloze zoektocht naar het eeuwige leven? Wat is ons standpunt in de relatie tussen wetenschap en geloof?

Brijs’ standpunt is zonneklaar: Victor Hoppe is een losgeslagen wetenschapper met een missie die ingegeven werd door geldingsdrang. Immers, zijn fysiek (een hazenlip) en zijn opvoeding (met ouders die hem verwaarloosden en dumpten in een klooster en een kostschool) hadden een negatieve invloed op zijn geestelijke ontwikkeling. Zijn obsessie om er kost wat kost in te slagen om mensen te klonen houdt hemelsgrote risico’s in waarmee voorzichtig moet worden omgesprongen. Het hallucinante einde van de roman spreekt boekdelen en maakt de lezer ongemakkelijk.

Vertalingen en prijzen

Deze roman werd reeds in verschillende talen vertaald, waaronder het Frans, Duits, Engels, Russisch en Chinees en oogstte lof alom. In 2006 ontving Brijs de Gouden Uil en intussen werd hij ook in het buitenland meermaals bekroond, hetgeen bewijst dat hij niemand onberoerd laat. Brijs lezen is zich wapenen voor een van de fundamenteelste debatten van deze eeuw.

Website schrijver: http://www.stefanbrijs.be
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "De engelenmaker, een intrigerende roman"

Infoteur: Vosje
Gepubliceerd: 04-11-2011
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Schrijf mee!