InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Alle remmen los!!! (Stichting Opkikker)
recensie

Alle remmen los!!! (Stichting Opkikker)

Alle remmen los!!! (Stichting Opkikker) Alle remmen los!!! is een boekje waarin, zoals de titel al zegt, alle remmen worden losgegooid. Maar het is niet alleen hollen en dollen, af en toe wordt er afgeremd en aandacht geschonken aan iets serieus. Na een gedicht over een zwaarder onderwerp volgt dan weer een vrolijk gedicht. De opbrengst van het boekje gaat rechtstreeks naar Stichting Opkikker!

Inhoud artikel

Stichting Opkikker

Stichting Opkikker is opgericht in 1995 als particulier initiatief en draaide toen volledig op vrijwilligers. Een jaar later werd gestart met het organiseren van twintig Opkikkerdagen voor gezinnen waarvan een kind onder behandeling was in het Amsterdam Medisch Centrum (AMC). Nu, vele jaren later, is de basis van de stichting veel steviger geworden en het secretariaat is geprofessionaliseerd las ik op de website van Stichting Opkikker. Het aantal Opkikkerdagen is gestaag gegroeid in de afgelopen jaren. In 2010 ging het om 1319 gezinnen (ruim 5500 personen). Maar er wordt meer georganiseerd. Naast de Opkikkerdagen worden er alternatieve evenementen georganiseerd zoals piratendagen, sprookjesdagen, ambassadeursdagen. Speerpunten van de stichting waren en zijn nog steeds: aandacht voor de gezinnen, werken met vrijwilligers en kostenbeheersing.

Een Opkikkerdag

Stichting Opkikker wil graag een bijdrage leveren aan de geestelijke energie van een langdurig ziek kind (in de leeftijd van 0 tot en met 17 jaar) door het organiseren van een dag vol ontspanning en blijheid. Die dag beleeft het kind samen met het hele gezin zodat de voorpret kan worden gedeeld, de dag zelf, maar ook het nagenieten. Stichting Opkikker werkt uitsluitend op indicatie en op verzoek van de met de stichting samenwerkende ziekenhuizen (die verspreid zijn over Nederland).

Bron: Foto infoteurBron: Foto infoteur

Het boek Alle remmen los!!!

Het boekje met gedichten is niet specifiek een kinderboekje maar een boek voor het hele gezin. Stichting Opkikker heeft ook het hele gezin als doelgroep. Het is een boekje met grappige, lieve gedichten maar ook met gedichten over wat zwaardere onderwerpen. Het vrolijke past bij Opkikker, maar je hebt te maken met zieke kinderen, dus het is ook goed om stil te staan bij dit onderwerp. Een mooie mengelmoes.

Gegevens van het boek

  • Tekst: Monique de Vries
  • Uitgeverij: Boekenbent
  • Boek bestellen: mabdevries@ziggo.nl
  • Jaar: 2011
  • Pagina’s: 90
  • ISBN: 978 90 8570 886 5
  • Doelgroep: het hele gezin
  • Prijs: 10 euro

Over de auteur, Monique de Vries

Op de achterkant van het boek vond ik korte informatie over Monique de Vries. Ze komt uit Castricum en heeft haar derde bundel speciaal voor Stichting Opkikker geschreven. Ze vindt het geweldig dat ze met de opbrengst van haar werk een bijdrage kan leveren aan Stichting Opkikker.

De kaft van het boek

Op de voorkaft een vrolijke afbeelding van een rode wagen met daarin een olifant, een slang, een giraffe en een papegaai. De naam van de auteur staat rechtsboven in rode letters, de titel staat onder de afbeelding in rode letters op een knalgele strook. Op de voorkant staat ook vermeld dat de opbrengst naar Stichting Opkikker gaat. De afbeelding op de voorkaft loopt een klein stukje door naar de achterkaft. Daar vind je veel tekst. Uitleg over de inhoud van het boekje op een blauwe achtergrond, informatie over Stichting Opkikker op een groene achtergrond.

De gedichten

In het boek staan 43 gedichten. Ik kan ze niet allemaal beschrijven en heb er daarom vier uitgekozen om in het kort iets over te vertellen.

Opkikkerdag

Dit gedicht gaat over wat je tijdens een Opkikkerdag allemaal kunt ervaren als kind. Kriebels in je buik, de limo staat klaar en alle gezinsleden mogen mee. Je kunt kiezen voor een snelle auto of voor een paard en wagen. Wil je kabouters, piraten, brandweermannen, of wil je graag een prinses zijn, alles kan. Een Opkikkerdag zal een kind laten stralen en het heeft een dag meegemaakt die niet nooit vergeten zal worden.

Fragment
Laat je lekker in de watten leggen
als echte prinses in De Salon
trek die jurk aan uit jouw dromen
voelt vast beter dan die nachtjapon

Cliniclown

In dit gedicht wordt zo mooi aangegeven hoe cliniclowns een lach op het gezicht van een kind kunnen toveren. Dat het aftasten is wat de beste benadering is bij een kind. Dat het een cliniclown lukt om de juiste snaar te treffen. Dwars door alle zorgen, door alle pijn lukt het om contact te leggen.

Fragment
De clown ontsnapt niet aan de aandacht
van ons zieke ventje, hij brengt zoveel meer
dan kinderspel en bezorgt daarmee zelfs
ons mooiste momentje, in nog geen 5 minuten
heeft die (te) gekke clown ons leven verrijkt
dat ene lachje…
hebben Wij
in maanden nog niet bereikt

de aap

Een gedichtje over iemand die een aap in de dierentuin uitdaagt om een banaan te pakken. Een vrolijk tussendoortje.

Fragment
Ik ben je enkel
aan het plagen
volgens mij kun jij
deze kanjer
niet eens dragen!

Pak hem dan
als je kan!
ik lach me echt
helemaal krom

ziek

Dit is het laatste gedicht van dit boekje, het gaat over ziekenhuissleur en hoe je deze sleur zou kunnen veranderen.

Twee fragmenten
Dat infuus en die sondepalen
moeten echt meer klasse uit gaan stralen
pak eens een handdoek uit de kast
als je hem bovenaan vast wikkelt…
Jouw vlag hangt uit
in jouw eigen vlaggenmast!

Nog even langs de paparazzi?
Röntgen, echo of liever 3d?
Blijven lachen, blijven zwaaien
krijg je vast veel foto’s mee

Mijn mening

Ik heb dit boekje/deze gedichtenbundel met veel plezier gelezen. Er waren gedichten die mij ontroerden, maar ook gedichten waar ik om moest lachen. De afwisseling geeft zoveel kracht aan het boekje! Het laatste gedicht is mijn favoriet, kinderen houden van fantasie, het brengt ze in een andere wereld. Alle dingen die je tegenkomt op een afdeling in het ziekenhuis worden benoemd maar met daarbij hoe je deze dingen leuker kunt maken. De schrijfster heeft al haar fantasie uit de kast getrokken. Mijn laatste fragment komt uit dit gedicht. In dit boekje vind je niet veel illustraties, niet erg, tijdens het lezen vormden de beelden zich vanzelf in mijn hoofd. De vrolijke voorkant, het mooie witte papier maken het tot een fris boekje. Ik ben zo blij dat ik dit boekje heb aangeschaft, de inhoud is zeer de moeite waard en de opbrengst komt ten goede van Stichting Opkikker. Ik kreeg het thuis in een leuke verpakking, met een knuffelkikkertje, een boekenlegger en kikkersnoepjes.
Gerelateerde artikelen
Goede doel: Stichting de opkikkerGoede doel: Stichting de opkikkerStichting de opkikker is een stichting die mensen verwendagen geeft. Als een kind ernstig ziek is of voor een lange beha…
Gedachten GedichtjesrecensieGedachten GedichtjesGedachten Gedichtjes is de tweede gedichtenbundel van Monique de Vries. In deze bundel met meer dan zestig gedichten doo…
Stichting dierenthuisStichting dierenthuis is een permanente opvang voor kansarme asiel dieren. Denk bijvoorbeeld aan zwaar mishandelde diere…
Verwen een Chronisch ziek kindChronisch ziek zijn is niet leuk. Voor kinderen is en blijft het meestal een onbegrijpelijk begrip. Het vraagt veel door…
Gratis op vakantie dankzij de vakantiebankGratis op vakantie dankzij de vakantiebankOp initiatief van “De Vrijbuiter” (winkelketen), is er een stichting in het leven geroepen die vakanties aanbiedt aan ge…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Foto infoteur
  • Alle remmen los!!! (ISBN 978 90 8570 886 5)
  • www.opkikker.nl
  • Afbeelding bron 1: Foto infoteur

Reageer op het artikel "Alle remmen los!!! (Stichting Opkikker)"

Reactie

Rian, 06-05-2014 18:55 #1
Ik heb een kind met pdd-nos en adhd en zijn tweeling zusje heeft een leerachterstand. dus dat is nogal wat. verder leven we in armoede, de bijstand norm. en de kinderen zijn intussen 10 jaar en zijn in hun leven 1 keer naar de efteling geweest een keer ponyparkcity en een keer bobbieaanland toen ze kleiner waren. verder hebben ze nooit iets leuks gedaan. dus de vraag is hoe kun je in aanmerking komen voor een verwendag voor de kinderen dat zou geweldig zijn, zeker om die blije gezichtjes te mogen meemaken. groetjes rian Reactie infoteur, 07-05-2014
Hallo Rian, ik heb een artikel geschreven over de gedichtenbundel maar ben niet van Stichting Opkikker. Je kunt het beste een mail sturen naar: info@opkikker.nl. Heel veel succes, ik hoop dat het gaat lukken. Met vriendelijke groet,

Infoteur: Wolfje02
Laatste update: 22-03-2016
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Reacties: 1
Schrijf mee!