InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Boekrecensie: Vijf Bijbelse persoonlijkheden Elie Wiesel
recensie

Boekrecensie: Vijf Bijbelse persoonlijkheden Elie Wiesel

In 'Vijf Bijbelse persoonlijkheden' beschrijft Elie Wiesel Jozua, Saul, Elia, Jeremia en Jona. Wiesel stelt deze Bijbelse figuren aan de lezer voor en brengt ze tot leven aan de hand van Joodse bronnen. Het zijn vijf boeiende confrontaties. Door deze figuren beter te leren kennen, leren we onszelf beter kennen. Elie Wiesel laat met dit boek zien hoe Joden de Hebreeuwse Bijbel lezen en interpreteren.

Gegevens

  • titel: Vijf Bijbelse persoonlijkheden
  • auteur: Elie Wiesel
  • jaar: 1990 (1981)
  • uitgever: Gooi & Sticht
  • ISBN: 90-304-0530-9

Inhoud van het boek 'Vijf Bijbelse persoonlijkheden'

Dit boek beschrijft Jozua de roemrijk, Saul de gecompliceerde. Elia de onstuimige, Jeremia de klager, en Jona de onfortuinlijke. Drama, actie en spanning kenmerken hun levensverhaal. Bijbelse figuren hebben bepaald geen gemakkelijk leven gehad. Elk werd geconfronteerd met eigen problemen waaraan God hen blootstelde. Jozua moest vele oorlogen voeren waar hij bepaald niet trots op was. Saul had te kampen met David, de lieveling van het Joodse volk. Elia moest strijd voeren tegen afgoden en bezoekt de Joden in de Diaspora. Jeremia stond voortdurend in tweestrijd tussen God en Israël. En Jona wilde niet profeteren en de zondaars van Ninivé redden.

Meer informatie over de verhalen:

Mening van Etsel

Wat betekenen de verhalen voor ons?

Kijken we naar het verhaal van Jozua dan leren we hieruit dat oorlog nimmer heilig is. Oorlog moet zoveel mogelijk vermeden worden. Maar dit wil niet zeggen dat het niet noodzakelijk is soms juist wel oorlog te voeren. De Talmoed zegt dat Joden verplicht zijn zichzelf te verdedigen. De oorlogen die Jozua voerde waren verdedigingsoorlogen. God had Israël het land toegewezen en andere naties hadden het ten onrechte in bezit genomen.

Van het verhaal van Elia leren we dat hij de komst van de Masjiach vooraf zal gaan. Elia is na zijn Hemelvaart blijven doorleven. Hij heeft sindsdien een gedaanteverwisseling ondergaan. Hij is vriend en metgezel voor allen die vriendschap, troost en hoop nodig hebben. De bestraffende prediker is de profeet van de vertroosting geworden. Hij verschijnt in allerlei gedaantes: als arts, als politicus, als econoom, etc. Ook bezoekt hij alle Joodse huizen minstens één keer per jaar (bij Sederviering, bij besnijdenissen). Op een dag zal hij komen en niet meer weggaan. Dan vergezelt hij de Messias met wiens lot hij verbonden is.

Het verhaal van Saul is dramatisch. Het eindigt met zelfmoord. Hij is Israëls eerste koning. Hij is erg menselijk door te weigeren de burgers en dieren van de Amalekieten te doden. Dit is echter zijn grootste fout. Hij vormt medelijden met wrede mensen. Wie dat doet zal tenslotte wreed zijn voor mensen die medelijden verdienen. Daarom straft God Saul.

Jeremia's verhaal leert ons hoe we ons moeten gedragen ten tijden van nood, spanning en gevaar. Jeremia werkt in en met de tegenwoordige tijd. Hij houdt zich vast aan Gods wet maar twijfelt aan Gods rechtvaardigheid.

Tot slot het verhaal van Jona. Hieruit leren we dat we kunnen veranderen en ons leven opnieuw kunnen beginnen. Het noodlot kan gestopt worden. Ook leren we dat Joden de wereld moeten onderrichten zonder hun identiteit te verliezen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Boekrecensie: Bijbels eerbetoon - Elie WieselrecensieBoekrecensie: Bijbels eerbetoon - Elie WieselBijbels eerbetoon is een boek van Elie Wiesel waarin Bijbelse verhalen worden verteld conform de Joodse traditie. De vol…
Boekrecensie: De dageraad - Elie WieselrecensieBoekrecensie: De dageraad - Elie WieselDe dageraad van Elie Wiesel maakt deel uit van een trilogie (De nacht, De dageraad en De dag). In tegenstelling tot 'De…
Boekrecensie: De dag - Elie WieselrecensieBoekrecensie: De dag - Elie WieselDe dag is het laatste deel van de trilogie (De nacht, De dageraad en De dag). Ditmaal gaat Elie Wiesel in op de naweeën…
Joodse identiteit - Jood zijn: een voorspel Elie WieselVeel Joden zijn bezig met hun Joodse identiteit. Dit geldt ook voor Elie Wiesel. Hij werd er al vanaf kinds af aan mee g…
Boekrecensie: De wanhoop verdreven - Elie WieselrecensieBoekrecensie: De wanhoop verdreven - Elie WieselDe titel van het boek 'De wanhoop verdreven' van Elie Wiesel is een zeer toepasselijke. Het boek handelt over de periode…
Bronnen en referenties
  • Vijf Bijbelse persoonlijkheden - Elie Wiesel

Reageer op het artikel "Boekrecensie: Vijf Bijbelse persoonlijkheden Elie Wiesel"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 03-07-2018
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Special: Boeken Jodendom
Schrijf mee!