recensie

Boekrecensie: Vijf Bijbelse persoonlijkheden Elie Wiesel

In 'Vijf Bijbelse persoonlijkheden' beschrijft Elie Wiesel Jozua, Saul, Elia, Jeremia en Jona. Wiesel stelt deze Bijbelse figuren aan de lezer voor en brengt ze tot leven aan de hand van Joodse bronnen. Het zijn vijf boeiende confrontaties. Door deze figuren beter te leren kennen, leren we onszelf beter kennen. Elie Wiesel laat met dit boek zien hoe Joden de Hebreeuwse Bijbel lezen en interpreteren.

Gegevens

  • titel: Vijf Bijbelse persoonlijkheden
  • auteur: Elie Wiesel
  • jaar: 1990 (1981)
  • uitgever: Gooi & Sticht
  • ISBN: 90-304-0530-9

Inhoud van het boek 'Vijf Bijbelse persoonlijkheden'

Dit boek beschrijft Jozua de roemrijk, Saul de gecompliceerde. Elia de onstuimige, Jeremia de klager, en Jona de onfortuinlijke. Drama, actie en spanning kenmerken hun levensverhaal. Bijbelse figuren hebben bepaald geen gemakkelijk leven gehad. Elk werd geconfronteerd met eigen problemen waaraan God hen blootstelde. Jozua moest vele oorlogen voeren waar hij bepaald niet trots op was. Saul had te kampen met David, de lieveling van het Joodse volk. Elia moest strijd voeren tegen afgoden en bezoekt de Joden in de Diaspora. Jeremia stond voortdurend in tweestrijd tussen God en Israël. En Jona wilde niet profeteren en de zondaars van Ninivé redden.

Meer informatie over de verhalen:

Mijn mening

Wat betekenen de verhalen voor ons?

Kijken we naar het verhaal van Jozua dan leren we hieruit dat oorlog nimmer heilig is. Oorlog moet zoveel mogelijk vermeden worden. Maar dit wil niet zeggen dat het niet noodzakelijk is soms juist wel oorlog te voeren. De Talmoed zegt dat Joden verplicht zijn zichzelf te verdedigen. De oorlogen die Jozua voerde waren verdedigingsoorlogen. God had Israël het land toegewezen en andere naties hadden het ten onrechte in bezit genomen.

Van het verhaal van Elia leren we dat hij de komst van de Masjiach vooraf zal gaan. Elia is na zijn Hemelvaart blijven doorleven. Hij heeft sindsdien een gedaanteverwisseling ondergaan. Hij is vriend en metgezel voor allen die vriendschap, troost en hoop nodig hebben. De bestraffende prediker is de profeet van de vertroosting geworden. Hij verschijnt in allerlei gedaantes: als arts, als politicus, als econoom, etc. Ook bezoekt hij alle Joodse huizen minstens één keer per jaar (bij Sederviering, bij besnijdenissen). Op een dag zal hij komen en niet meer weggaan. Dan vergezelt hij de Messias met wiens lot hij verbonden is.

Het verhaal van Saul is dramatisch. Het eindigt met zelfmoord. Hij is Israëls eerste koning. Hij is erg menselijk door te weigeren de burgers en dieren van de Amalekieten te doden. Dit is echter zijn grootste fout. Hij vormt medelijden met wrede mensen. Wie dat doet zal tenslotte wreed zijn voor mensen die medelijden verdienen. Daarom straft God Saul.

Jeremia's verhaal leert ons hoe we ons moeten gedragen ten tijden van nood, spanning en gevaar. Jeremia werkt in en met de tegenwoordige tijd. Hij houdt zich vast aan Gods wet maar twijfelt aan Gods rechtvaardigheid.

Tot slot het verhaal van Jona. Hieruit leren we dat we kunnen veranderen en ons leven opnieuw kunnen beginnen. Het noodlot kan gestopt worden. Ook leren we dat Joden de wereld moeten onderrichten zonder hun identiteit te verliezen.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Vijf Bijbelse persoonlijkheden - Elie Wiesel
Jehoeda (1.613 artikelen)
Laatste update: 30-09-2021
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken