InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Boekrecensie: Het bruidsmeisje
recensie

Boekrecensie: Het bruidsmeisje

Philip is vrijgezel wanneer dat zijn zus trouwt en hem voorstelt aan één van de bruidsmeisjes, Senta. De aantrekkingskracht tussen beiden is enorm en wederzijds. De intensiteit van hun verhouding is echter zo snel zo verstikkend dat Philip er bang van wordt. De paniek slaat toe als Senta op gruwelijke wijze aantoont hoeveel ze van hem houdt en hij niet weet hoe hij zich van haar moet losmaken.

Het bruidsmeisje

  • Auteur: Ruth Rendell
  • Genre: thriller
  • Eerste druk: 1991
  • Uitgever: 2007 A. W. Bruna Uitgevers B. V. Utrecht
  • ISBN: 978 90 449 8164 3

Het hart van het verhaal

Philip is 23, vrijgezel en woont in een armere Engelse buitenwijk . Zijn zus trouwt, op dat feest leert hij Senta kennen. Senta is een opvallende verschijning met een prachtig gevormd lichaam, perkamentbleke huid en zilvergrijze lange haren. Op het bruidsfeest zelf houdt ze zich op de achtergrond. De aantrekkingskracht tussen beiden is vanaf het eerste moment explosief en het duurt dan ook niet lang voor ze hun hart verliezen aan elkaar.

Philip is niet gek op zijn leven. Hij verdient goed als werknemer bij een groot bedrijf als interieurarchitect, maar de uitdaging ontbreekt. Hij woont bij zijn moeder die wat bijverdient als mislukt kapster. Het klikt niet tussen haar nieuwe partner en haar kinderen. Zijn jongere zus Christine leidt een verdacht leventje langs de duistere kanten van de straat. Senta is dan ook de geknipte persoon die zorgt voor afwisseling en mysterie.

Senta houdt van mysterie en de dood, Philip heeft een hekel aan elke vorm van geweld. Hij is dan ook volledig van de kaart wanneer ze eist dat hij zijn liefde voor haar verzegeld door iemand te vermoorden. I would kill to be your only love...
Hij begint zich vragen te stellen bij Senta. Alles wat ze verteld lijkt zo onrealistisch. Ze is actrice, maar ze heeft geen werk en ze houdt er niet van om buiten te komen. Ze luistert amper naar wat Philip zegt.De buitenwerld bestaat niet en hij is het enige middelpunt in haar universum. Senta leeft in een droomwereld. Philip begint dan ook een uitweg te zoeken. De angst slaat hem om het hart omdat hij iemand moet vermoorden als teken van liefde. Hij wil weg van de verstikking, weg van de angst maar dan is hij de spetterende passie tussen de lakens ook kwijt.

Hij laat Senta achter en gooit zich op zijn dagelijkse leventje. Tijdens een doodnormale werkdag ontdekt hij iets vreselijk. De partner van zijn moeder heeft een dubbel leven. Het standbeeldje dat ze hem cadeau gaf, staat in de achtertuin van een huis iets verderop, en er woont een andere vrouw. Korte navraag bij de klant leert al snel dat het koppel in dat huis getrouwd is. Zijn moeders minnaar is dus helemaal niet op zakenreis!
Ontzet, razend, gekwetst om het onrecht dat de man zijn moeder aandoet zint hij op wraak. Het beeldje dat ze schonk had ze ooit van Philip's vader zaliger cadeau gehad en is uniek. Philip besluit om het terug te halen... en wordt betrapt in zijn vlucht.

Plots neemt zijn leven een vlucht in de dieperik: zijn jongste zus Christine wordt betrapt op diefstal, zijn moeder blijft het staalhard ontkennen. Hij ontdekt dat hij Senta niet kan missen en probeert weer contact op te nemen. Hij ziet geen andere uitweg dan mee te spelen in haar spel en verzint een moord. Het "slachtoffer" van dienst is iemand die volgens een krantenartikel een paar dagen ervoor vermoord is teruggevonden. Philip claimt de dader te zijn om Senta terug te winnen.
Senta is dolgelukkig en geeft de relatie weer een kans. Kort daarop volgt dan ook hun verloving.

Op een ochtend komt Senta terug in haar kamer met de melding dat ze haar deel van het pact heeft afgewerkt. Philip gelooft haar niet, en speelt het spel alweer mee. Zijn afgrijzen is dan ook onbeschrijfelijk wanneer hij in de krant leest dat de eigenaar van het standbeeldje is omgebracht. Het komt exact overeen met Senta's verhaal...
Senta ziet er de ernst niet van in en bekend de moord omdat ze Philip een dienst wilde bewijzen en haar liefde wilde tonen. In haar ogen had die man Philip en zijn moeder pijn gedaan, en daar moest hij voor boeten.

Maar de liefde tussen Philip en Senta is intussen te groot geworden om nog terug te draaien...

De schrijfstijl

Het verhaal wordt verteld vanuit een extern persoon met Philip als middelpunt. De schrijfster gebruikt een rustig taalgebruik dat vlot leest met korte tot middellange zinnen die duidelijk zijn opgebouwd. De woordkeuze zit goed en geeft mooi de gevoelens weer die de schrijfster wil oproepen. De lezer krijgt het gevoel alsof hij er zelf bij is en het allemaal zelf meemaakt. De gevoelens en twijfels van Philip komen bekend voor.

Het enige spijtige aan dit boek is het langdradige. Soms wordt er zo diep ingegaan op details en gevoelens van de personages dat het overzicht een beetje verloren raakt. Philip wordt iets te diep uitgespit. Dit maakt alles wel eens ingewikkeld.

Het tijdsgebruik is nogal onduidelijk. De lezer krijgt het idee dat er tijdens de relatie tussen Philip en Senta een redelijk lange periode verstrijkt van ongeveer een jaar. Vooral omdat ze zich ook verloven. In werkelijikheid gaat het maar over 3 maanden. Dat maakt het hele gebeuren onrealistisch.

Flashbacks zijn niet zo vaak van toepassing en eerder bedoeld als achtergrondinformatie.

Al bij al leest het boek best vlot weg mits de lezer de tijd neemt om alles te plaatsen en de details goed op orde kan houden. Geen toplitateratuur maar wel een aangename ontspanning.
© 2011 - 2019 Papatin, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
recensieBoekrecensie: Wisselgeld - Loes Den HollanderWisselgeld is de zevende literaire thriller van Loes den Hollander. In het boek leren we Lenie en Michael kennen, een op…
Tamar en Ruth, overeenkomsten tussen stammoeders van JezusTamar en Ruth, overeenkomsten tussen stammoeders van JezusIn Genesis wordt verteld hoe Tamar opkomt voor de rechten van haar overleden man. Ruth zoekt samen met haar schoonmoeder…
Je vriendin ten huwelijk vragenJe vriendin ten huwelijk vragenJe vindt dat het tijd wordt dat je je vrienden de grote vraag gaat stellen om haar ten huwelijk te vragen. Het is een be…

Reageer op het artikel "Boekrecensie: Het bruidsmeisje"

Infoteur: Papatin
Gepubliceerd: 25-09-2011
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Recensies…
Schrijf mee!