InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Retabel, Vincenzo Consolo
recensie

Retabel, Vincenzo Consolo

Retabel, Vincenzo Consolo Retabel is de eerste Nederlandse vertaling van een werk van Vincenzo Consolo, die tot één van de grootste Siciliaanse schrijvers van de twintigste eeuw wordt gerekend. Het boek verscheen in 2011 bij Uitgeverij Novecento. Retabel is een lofzang op de liefde, een lofzang op Sicilië ook, geschreven door een taalvirtuoos.

Uitgeverij Novecento

De nog jonge Internet-uitgeverij Novecento geeft waardevolle boeken uit, die in vergetelheid zijn geraakt, niet meer in de handel zijn of zelfs nooit eerder in het Nederlands zijn vertaald. Novecento richt de aandacht op begin 20e eeuw, maar heeft ook belangstelling voor werken van hedendaagse schrijvers die niet meer verkrijgbaar zijn. Bij het publiceren van literair werk ligt het accent op romans, waarin vorm en taal minstens zo belangrijk zijn als het verhaal. Dat blijkt direct uit de eerste uitgegeven roman Retabel van Vincenzo Consolo. Tot nu toe is dit het enige boek, wat verschenen is en het is nu vol verwachting uitkijken naar de volgende roman. De website is er in ieder geval klaar voor, zie www.novecento-press.nl.

Vincenzo Consolo

Vincenzo Consolo werd in 1993 in Sant' Agata di Militello op Sicilië geboren en wordt tot de grootste Siciliaanse schrijvers van de twintigste eeuw gerekend. In 1992 won hij de prestigieuze Premio Strega. Zijn manier van schrijven is onconventioneel en slaat een brug tussen proza en poëzie. Zijn romans zijn al in veel talen vertaald. Retabel is echter de eerste Nederlandse vertaling van een werk van Consolo.

Retabel, Siciliaanse passies

De oorspronkelijke titel van het boek is Retablo en werd in 1987 gepubliceerd. In 2011 verscheen de Nederlandse versie bij uitgeverij Novecento, in een vertaling van Pietha de Voogd.

Het boek gaat over een jonge monnik, Isidoro, die uit het klooster vlucht vanwege zijn hartstochtelijke liefde voor de mooie Rosalia. Hij wordt in dienst genomen door een Milanese edelman, Fabrizio Clerici, die een rondreis maakt over Sicilië om zijn liefdesverdriet te vergeten. De reis voert door een adembenemend 18e eeuws Sicilië met veel resten uit de Oudheid en waar het wemelt van de struikrovers. Ieder van de drie hoofdpersonen - Isidoro, de edelman Clerici en Rosalia - doen in het boek hun verhaal.
Het boek Retabel is opgedeeld in drie "panelen": (een retabel is een altaarstuk, bestaande uit drie panelen; twee kleinere zijpanelen en één groter middenpaneel):
  • Oratorium, het zijpaneel waarin Isidoro aan het woord is
  • Pelgrimage, het middenpaneel voor het verhaal van de edelman
  • Veritas, het zijpaneel waarin Rosalia een verklaring aflegt over haar liefde voor Isidoro

Santa Rosalia is een Siciliaanse patroonheilige, die tegen pest en aardbeving wordt aangeroepen. In Palermo wordt jaarlijks het festino de Santa Rosalia gevierd. Hoogtepunt daarbij is de processie op 14 juli ter nagedachtenis aan de historische processie van 1624, die in opdracht van Santa Rosalia plaatsvond en de pest van Sicilië verdreef. Isidoro vergelijkt in zijn klaagzang zijn geliefde Rosalia met de patroonheilige: ".... je bent de Heilige gelijk, weet je, je bent het fijnste marmer, albasten gloor, amber en parel, amandel en vanille, vleesgeworden marsepein. .....".
Het boek is een ode aan de liefde, aan de smartelijke liefde, aan de liefde die niet in vervulling gaat en daardoor des te vuriger is. Zelfs één van de struikrovers is door toedoen van de liefde een struikrover geworden.
De avonturen die de edelman Fabrizio Clerici en zijn knecht Isidoro beleven, o.a. met de struikrovers, doen denken aan de avonturen van Don Quijote en zijn knecht. Don Quijote die zijn heldendaden opdroeg aan zijn geheime liefde Dulcinea en Don Fabrizio die zijn reisverslag in briefvorm aan de voor hem onbereikbare doña Teresa schrijft. En wat de avonturen betreft is het verslag van Don Fabrizio ook een ode aan het reizen. Want - zo zegt hij - iedere dag weer nieuwe avonturen zijn de essentie van het leven, en zoveel meer de essentie van het leven tijdens de reis, waardoor men een reis maakt in een reis, onbekend in het onbekende.
Retabel is ook een ode aan Sicilië. Een onstelpbare stroom van woorden voegt bijna zintuigelijke dimensies toe aan het lezen. Het aroma van Sicilië komt je tegemoet.
Gerelateerde artikelen
Altaar, antependium, predella en retabel als kunstwerkenAltaar, antependium, predella en retabel als kunstwerkenOude kunstwerken als beeldhouwwerken, schilderijen, houtsnijwerk en kunstwerken van stof zoals gobelins bevinden zich ni…
recensieHet Visioen - Dean Koontz (recensie)Visioenen zo angstaanjagend dat je het liefst je ogen dicht zou knijpen om te proberen het beeld van je netvlies te wiss…
Wielrennen: Liquigas - Cannondale in 2012Wielrennen: Liquigas - Cannondale in 2012Het Italiaanse Liquigas is sinds 2005 actief als hoofdsponsor in de wielersport. Liquigas Cannondale zal in 2012 opnie…
recensieChemische affiniteiten: een onmogelijke liefdeChemische affiniteiten van de jonge Italiaanse schrijfster Gaia Coltorti is een moderne roman over een onmogelijke liefd…
Christelijke boekwinkels NederlandIn Nederland bevinden zich zo'n 250 christelijke en evangelische boekwinkels. Sommige winkels zijn heel groot, andere ju…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Guido Reni, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • WikipeDIA

Reageer op het artikel "Retabel, Vincenzo Consolo"

Infoteur: Plato
Gepubliceerd: 17-10-2011
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Recensies…
Schrijf mee!