InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Boekrecensie: Siach Jitschak (Joods gebedenboek) Dasberg
recensie

Boekrecensie: Siach Jitschak (Joods gebedenboek) Dasberg

Boekrecensie: Siach Jitschak (Joods gebedenboek)  Dasberg Joden bidden uit een Joods gebedenboek. De gebeden staan gebundeld in Siach Jitschak (Gebed van Jitschak); de geordende gebeden voor het hele jaar. De teksten zijn in het Hebreeuws weergegeven en de Nederlandse vertaling is van Jitschak Dasberg. Het boek is uitgegeven door het Nederland-Israelitisch Kerkgenootschap (5de druk 2000 5760). Het gebed zijn de diepere gevoelens die een Jood tot uitdrukking brengt wanneer hij zich tot God wendt.

Gegevens

  • titel: Siach Jitschak (Gebed van Jitschak) Siddoer, de geordende gebeden voor het hele jaar
  • auteur/vertaler: Jitschak Dasberg
  • jaar: 2000 (5de druk)
  • uitgever Nederland-Israelitisch Kerkgenootschap
  • ISBN: 90-71727-04-1

Inhoud van het boek 'Siach Jitschak'

Het gezamenlijk uitspreken van gebeden, bijbelteksten en psalmen begon in de periode van de Tempeldienst. Maar niet alleen in de Tempel, ook in de synagogen en huizen waar men bijeenkwam om te lernen werden gebeden uitgesproken. De voorganger in het gebed las meestal een door hem zelfgemaakt gebed voor. In de Talmoed staan er zeer velen. Door de mannen van de 'Grote vergadering' ten tijde van Ezra zijn de grote lijnen van het gebedsformulier bepaald. Dit gold ook voor de zegen (b'racha). Naast gebeden en zegens vinden we in de siddoer (gebedenboek), psalmen en stukken uit Talmoed en mystieke bronnen terug. Veel gebeden stammen uit de Galoet (Diaspora), vooral uit Babylonië.

Het gebed wordt vertaald als tefilla. Maar tefilla is meer dan een gebed. Het bestaat uit stukken uit de Tora, psalmen, proza en poëzie van alle tijden, dankzeggingen, gebeden en filosofische overpeinzing. Tefilla doet ons bezinnen op onze levenstaak. Het wordt op geregelde tijden, iedere dag uitgesproken. Hoewel wij de tefilla uitspreken is het God die tot ons spreekt en luisteren wij. Tefilla wil ons tot Joden maken. We beseffen ons dan dat we in Gods wereld leven. We moeten ook inzien dat de betekenis van tefilla irrationeel is.

Gebed is voor de ziel wat voedsel voor het lichaam is, zegt de wijsgeer Jehoeda Halevi. Dagelijks contact met God op vaste tijdstippen geeft ons kracht. Tefilla is juist belangrijk wanneer we soms het gevoel hebben het niet nodig te hebben. Juist dan moet gebeden worden.

Soms hebben we behoefte aan een spontaan gebed. Dit is niet bezwaarlijk zolang we het maar niet vervangen voor het vaste gebed. Het gevaar van spontane gebeden is dat er onjoodse gedachten naar boven kunnen komen drijven. De tefilla corrigeert onjuiste denkbeelden. Bovendien is het gebed niet vragen maar luisteren.

Mening van Etsel

Dit boek is een must voor elke Jood. Hierin staan alle gebeden en ook uitgelegd hoe de gebeden moeten worden uitgevoerd. Naast de dagelijkse gebeden (ochtend, middag en avond) komen gebeden aan de orde die op Shabbat en Joodse feestdagen worden uitgesproken. Ook worden verschillende b'rachot behandeld. Wie het Hebreeuws niet machtig is kan de Nederlandse tekst reciteren.

Men kan zich natuurlijk afvragen of vaste gebeden niet leiden tot automatisme. Zou je niet beter spontane gebeden op kunnen zeggen? Neen. Ten eerste moeten gebeden uiterst geconcentreerd worden opgezegd, dus om die reden kan er nimmer sprake zijn van automatisme. Ten tweede zijn spontane gebeden vooral vragen richting God. Vaste gebeden leren ons luisteren naar God en niet om te vragen. Het gaat erom dat we leren luisteren naar de aanwijzingen van God. Zo kunnen wij kracht ontvangen. Ten derde hebben spontane gebeden als nadeel dat we God om allerlei dingen gaan vragen en wanneer we dan niet het gevoel hebben dat de gebeden verhoord worden kunnen we gefrustreerd raken. Daarom is het beter naar God te luisteren via de tefilla. Dit voorkomt dat we verkeerde gedachten in ons opnemen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Joodse (Hebreeuwse) termen: het gebed en de spijswettenHet Jodendom kent zijn eigen Hebreeuwse termen voor verschillende religieuze handelingen. In dit deel behandel ik het ge…
Torastudie 168: Nadav en Avihoe  Leviticus 16:1Torastudie 168: Nadav en Avihoe Leviticus 16:1Nadav en Avihoe, de zonen van Aharon, sterven omdat ze een vreemd offer aan God brengen dat Hij niet heeft bevolen. Een…
Kaddiesj-gebed - het Joodse gebed voor overledenenKaddiesj-gebed - het Joodse gebed voor overledenenDe inhoud van het kaddiesj-gebed is het belijden en het onvoorwaardelijk aanvaarden van Gods wereldleiding, zowel voor h…
Koning Willem-Alexander waterproject  Mitspe Ramon IsraëlKoning Willem-Alexander waterproject Mitspe Ramon IsraëlZ.K.H. Koning Willem-Alexander houdt zich al jaren bezig met het watermanagement om de problematiek rond waterbeheer in…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hurk, Pixabay
  • Siach Jitschak (Gebed van Jitschak) Siddoer, de geordende gebeden voor het hele jaar - Jitschak Dasberg

Reageer op het artikel "Boekrecensie: Siach Jitschak (Joods gebedenboek) Dasberg"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 03-07-2018
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Recensies…
Schrijf mee!