InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Isabel Allende: Het negende schrift van Maya
recensie

Isabel Allende: Het negende schrift van Maya

Isabel Allende: Het negende schrift van Maya Met "Het negende schrift van Maya" biedt de Chileense schrijfster Isabel Allende ons een kijkje in de wereld van een ontspoorde tiener, die door toedoen van haar oma Nini weer op het rechte pad komt. Het boek beschrijft de keiharde drugs scene; liefde en verlies; het leven op Chiloé; de aard van de Chilenen in het algemeen en die van de Chilootse bevolking in het bijzonder en de impact die het leed onder de Chileense dictatuur nog steeds heeft op de Chilenen. En bovendien is het boek spannend!

Isabel Allende

Isabel Allende (1942) is een schrijfster van Chileense afkomst, die haar lauweren inmiddels wel verdiend heeft en ook in Nederland grote bekendheid geniet. Isabel Allende heeft inmiddels 19 boeken geschreven, vertaald in 35 talen en er zijn meer dan 57 miljoen verkochte exemplaren! Zij heeft een eigen websie: www.isabelallende.com (in het Spaans en Engels). Daarop is haar complete biografie te vinden. En deze belangrijke boodschap: "Toen ik jong was, voelde ik me dikwijls wanhopig: zoveel ellende in de wereld en zo weinig wat ik ertegen kon doen. Maar als ik nu terugkijk op mijn leven ben ik tevreden, want er zijn maar weinig dagen voorbij gegaan zonder dat ik tenminste geprobeerd heb de dingen te veranderen". Daarvan getuigt bijvoorbeeld de oprichting van de Fundación Isabel Allende, een Stichting die hulp biedt aan Chileense vrouwen en kinderen, maar ook internationaal werkzaam is.

Chiloé

De eilandengroep Chiloé ligt voor de Chileense kust ter hoogte van de stad Puerto Montt. Op het grootste eiland, Isla Grande, liggen de steden Ancud en Castro. Je kunt er komen door met de veerboot van Puerto Montt naar Ancud over te steken. Puerto Montt ligt 1020 km ten zuiden van de Chileense hoofdstad Santiago de Chile. Huizen op palen, de Duitse erfenis van houten kerkjes, de Chilootse samenleving, het typische gerecht curanto, de Chilootse mythologie en bijgeloof, de armoede, het ruige klimaat; dat alles wordt door Isabel Allende in haar boek "Het negende schrift van Maya" met veel verve beschreven en vormt een boeiend decor voor de gebeurtenissen. Chiloé is met name een eco-toeristische bestemming.

Het negende schrift van Maya

Het Negende schrift van Maya verscheen in 2011 bij Uitgeverij Werdelbibliotheek B.V. De oorspronkelijke titel van het boek luidt "El cuaderno de Maya", maar met de Nederlandse titel maakt vertaalster Rikkie Degenaar duidelijk dat het hier om het negende schrift van Maya gaat. In haar leven heeft zij eerder al acht schriften aan dagboeken volgeschreven, maar in dit negende schrift moet Maya van haar oma Nini, die van Chileense afkomst is, tijdens haar gedwongen verblijf op de Chileense archipel Chiloé haar enorme stommiteiten opschrijven om tot het besef te komen wat zij heeft aangericht.

Maya is na haar geboorte door haar Deense moeder afgeleverd bij de ouders van haar vader, die piloot is en dus ook niet voor het kind kan zorgen. Maya heeft in Berkeley (USA) een heerlijke jeugd bij haar grootouders, de excentrieke Nini en de imposante Popo. Als Maya 16 is, komt Popo door ziekte te overlijden. Grootmoeder Nini valt ten prooi aan een enorme depressie en Maya komt via haar schoolkameraden terecht in een drugs scene. Zij wordt naar een ontwenningskliniek gestuurd en vlak voordat zij weer op vrije voeten komt, weet ze te ontsnappen naar Las Vegas. Daar valt zij opnieuw ten prooi aan haar verslaving en komt zij nolens volens terecht in een crimineel circuit. Dat heeft heel wat gevolgen. Als zij eindelijk aan dit wereldje ontsnapt en terug is bij haar grootmoeder, eist deze laatste dat Maya een flinke tijd doorbrengt bij een vriend van Nini, die op een onherbergzaam eilandje van de Chiloé archipel woont. En daar begint Maya in het schrift te schrijven en komt de lezer er stukje bij beetje achter hoe alles gegaan is.

Isabel Allende is een ras vertelster en in dit boek weet zij vele ingrediënten tot een soepel deeg te kneden. De lezer krijgt een beeld van het leven op een eilandje van Chiloé, van de keiharde wereld van drugsverslaafden, van het ontrafelen van familieverbanden, van het dictatoriale verleden van Chili, van liefde en verlies. En er is zelfs een thrillerachtig element aan toegevoegd (dit als gevolg van het verleden van Maya). Het boek leest als een trein, geen seconde verveling. Alleen dat thrillerachtige element komt over als een stukje Inspecteur Speurneus, net allemaal iets te toevallig en te uitgekiend met een reeds voelbaar happy end. In de werkelijke wereld overleven schurken meestal hun slachtoffers en niet andersom. Veel lof verdient de manier waarop Isabel Allende zich weet in te leven in de wereld van een tiener, die het spoor bijster raakt en daardoor in een verkeerd circuit terechtkomt.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Isabel Allende: Het negende schrift van Maya"

Infoteur: Plato
Gepubliceerd: 16-09-2011
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Schrijf mee!