InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Boekrecensie: De Jodenstaat – Theodor Herzl
recensie

Boekrecensie: De Jodenstaat – Theodor Herzl

Boekrecensie: De Jodenstaat – Theodor Herzl 'De Jodenstaat' (2004) van Theodor Herzl is de Nederlandse vertaling van het beroemde Zionistische boek 'Der Judenstaat – Versuch einer modernen Lösung der Judenfrage' uit 1896. Het geschrift moest de aanzet geven tot de algemene discussie over het Joodse vraagstuk waaraan vrienden en vijanden zullen deelnemen. Herzl wilde met het boek het debat aanzwengelen dat inhoudelijk, groot, ernstig en politiek gevoerd moest worden. Het nawoord is van Isaac Lipschits

Gegeven

  • titel: De Jodenstaat
  • auteur: Theodor Herzl (nawoord Isaac Lipschits)
  • jaar: 2004 (1896)
  • uitgever: Mets & Schilt
  • ISBN: 90-5330-411-8

Inhoud van het boek 'De Jodenstaat'

Het idee van de Jodenstaat bestaat veel langer dan het boek van Theodor Herzl. Joden hebben altijd al terug gewild naar Israël vanwege het antisemitisme in de wereld en vanwege het feit dat het land hen toebehoort door God aan hen geschonken. Herzl verzint niets in zijn boek en dat geldt ook voor de middelen om iets tegen de Jodenhaat te doen. Om het Joodse vraagstuk op te lossen zijn alle middelen voor handen. De visie van Herzl is geen utopie. De ernst van de situatie der Joden is zo groot dat het boek 'De Jodenstaat' geen utopie kan zijn. Herzl vergelijkt zijn boek met 'Vrijland' van dr. Theodor Hertzka dat wel een utopie is. Het plan van Herzl heeft “daarentegen betrekking op de toepassing van een in de werkelijkheid voorkomende drijfkracht.” De drijfkracht is de nood der Joden (het antisemitisme). De kracht is nodig om een grote machine voor het vervoer van mensen en goederen aan te drijven. Herzl is overtuigd van zijn gelijk maar weet niet of hij de oprichting van de Joodse staat zal meemaken. Dat het geen utopie is blijkt ook wel uit het feit dat elke minister van financiën in zijn staatsbegroting uitgaat van toekomstige cijfers. Ook dat is geen utopie. De Jodenstaat is een internationale behoefte en om die reden zal hij er komen. Wanneer veel Joden zich gelijktijdig er voor inzetten dan zal de staat er komen. “De Joden die willen, zullen hun staat krijgen, en zij zullen hem verdienen.”

In het boek komen zes hoofdstukken aan de orde. Na de inleiding begint het boek met een algemeen deel over het Joodse vraagstuk, antisemitisme en waar de Joodse staat moet komen (Palestina of Argentinië). Het volgende hoofdstuk gaat over de Jewish Company die zich bezighoudt met de aankoop van land, gebouwen, arbeid, handel, kapitaal, etc. Het vierde hoofdstuk betreft de plaatselijke groepen en handelt over migratie, steden, etc. Het vijfde hoofdstuk gaat over de society of Jews en de Jodenstaat (grondwet, taal, theocratie, wetten, leger, vlag). Herzl eindigt het laatste hoofdstuk met een slotwoord.

Mening van Etsel

De vraag of Herzls boek een utopie is kunnen we nu makkelijk ontkennen. De Joodse staat is immers een feit. De drijfkracht was zeker het antisemitisme met als dieptepunt de Holocaust die Herzl zelf niet eens heeft meegemaakt. Er zijn mensen die beweren dat zonder de Holocaust er geen Joodse staat zou zijn gekomen. Maar dat is onjuist. De staat had al reeds vóór de Holocaust contouren gekregen en in 1917 met de Balfour Verklaring was al duidelijk dat er een Joods Tehuis zou komen. Als de Britten bovendien Joden hadden toegelaten tot Palestina hadden velen van hen gered kunnen worden van de gaskamers.

Herzl was niet religieus en misschien bracht hij om die reden wel de vraag naar voren of een Jodenstaat een utopie is. Elke religieuze Jood (zelfs degenen die nu nog tegen de staat Israël zijn) weet dat de Joodse staat er sowieso zal komen, met of zonder antisemitisme. Zij weten dat met de komst van de Messias de Joodse staat sowieso een feit is en geen utopie. Als Herzl dus religieus was geweest had hij nimmer die vraag naar voren gebracht. Ik deel de visie van Isaac Lipschits in het nawoord dat de Joodse staat een utopie is “in de betekenis dat het een beschrijving is van een niet-bestaande ideale of geïdealiseerde samenleving.” Tevens meent Lipschits dat de opbouw van het boek trekken van een utopie vertoont. Ook daarin geef ik hem gelijk. Maar zou vanuit een Joods religieuze visie gekeken worden naar de Joodse staat en de samenleving beschreven moeten worden zoals die eruit komt te zien zodra de Messias komt dan kunnen we de Tenach als uitgangspunt nemen en weten we zeker dat dit geen utopie is. De Tora beschrijft precies hoe de Joodse samenleving eruit komt te zien. Voor niet-religieuze Joden zal dit utopie zijn maar voor religieuze Joden is dit de absolute werkelijkheid.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: BruceEmmerling, Pixabay
  • De Jodenstaat - Theodor Herzl (nawoord Isaac Lipschits)

Reageer op het artikel "Boekrecensie: De Jodenstaat – Theodor Herzl"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 03-07-2018
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Recensies…
Schrijf mee!