recensie

Boekrecensie: Muzikale moord Batya Gur

Boekrecensie: Muzikale moord  Batya Gur De inmiddels overleden Israëlische schrijfster Batya Gur heeft in 1989 het boek 'Merchak ha nachon' geschreven. In 2000 kwam de Nederlandse vertaling uit. Het boek handelt over de uit Nederland afkomstige familie Van Gelden die in Israël woont. De vader van Nita van Gelden wordt bruut vermoord. Haar buurman rechercheur Michael Ochayon raakt bij de zaak betrokken en leert haar broers, Theo en Gabi, kennen die zich evenals Nita met klassieke muziek bezighouden.

Gegevens

  • titel: Muzikale moord
  • auteur: Batya Gur
  • jaar 1989 (2000)
  • uitgever: Arena, Amsterdam
  • ISBN: 90-6974-383-3

Inhoud van het boek 'Muzikale moord'

Wanneer Michael Ochayon op een avond naar de eerste van Brahms luistert op een cd hoort hij plotseling het gehuil van een baby. In de gang van de flat vindt hij de baby in een kartonnen doos. Michael tilt de baby op en besluit deze te adopteren (hij zelf is al vader van een 23-jarige zoon). Bij zijn buurvrouw Nita van Gelden gaat hij babyvoedsel halen. Nita is een jonge moeder en ook nog eens celliste en zus van twee wereldberoemde muzikanten. Nita heeft voedsel en luiers in huis.

Nita krijgt als snel problemen. Eerst wordt haar vader vermoord en later haar broer Gabi. Michael komt voor een dilemma te staan. Hij wil de zaak onderzoeken maar hij voelt zich sterk aangetrokken tot Nita. Het onderzoek leidt naar een verloren gewaand requiem van Vivaldi. De wereld van de verdachten bestaat geheel uit klassieke muziek. Dat wordt dan ook uitgebreid besproken in het boek. Ook beschrijft Gur uitvoerig de psychologische motivaties in het lange en complexe verhaal.

stukje tekst

'Ervan houden is het allerbelangrijkste,' stelde ze hem gerust. 'Niet voor een artiest, niet voor een musicus,' voegde ze er snel aan toe. 'Voor hen is liefde niet genoeg. Soms staat liefde zelfs in de weg. Een artiest moet eerder koud zijn, bijna een soort monster,' zei ze glimlachend. 'Hij moet iedere emotie, zelfs liefde, overboord zetten wanneer hij speelt. Hij moet met emotie spelen, zonder haar te voelen. Begrijpt u dat? Hij heeft -hoe kan ik dat uitleggen- afstand nodig, de juiste afstand,' zei ze uiteindelijk met een opgeluchte uitdrukking op haar gezicht nu ze de passende woorden had gevonden. 'Maar voor het leven heeft hij...' Ze spreidde haar armen, hield haar hoofd schuin en bestudeerde zijn gezicht nauwlettend. 'Heeft u aan de universiteit gestudeerd?'

Mening van Etsel

Hoewel het een complex verhaal is, is het goed te volgen. De complexheid ligt 'm vooral in de psychologische motivaties en de lange uitweidingen over klassieke muziek. Daar lijkt Batya Gur veel verstand van te hebben.

Ondanks dat het verhaal zich in Israël afspeelt heb je als lezer nauwelijks de indruk dat je een Israëlische thriller zit te lezen. Dat heeft o.a. te maken met het feit dat de familie Van Gelden oorspronkelijk uit Nederland komt en er veel verwezen wordt naar Nederland. Ook de vele aandacht voor klassieke muziek doet de lezer nauwelijks realiseren dat het verhaal zich in Israël afspeelt. Daarnaast vind ik rechercheur Michael Ochayon niet echt als een Israëliër overkomen. Eigenlijk vind ik dit wel een gemis aan dit boek. Desondanks is het spannend geschreven, zijn de karakters en het plot goed uitgewerkt. En daar draait het natuurlijk ook allemaal om in een thriller.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay
  • Muzikale moord - Batya Gur

Reageer op het artikel "Boekrecensie: Muzikale moord Batya Gur"

Infoteur: Etsel
Laatste update: Juli 2018
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Special: Israëlische schrijvers
Schrijf mee!