InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Boekrecensie: woordenboek Nederlands-Hebreeuws M. Bolle
recensie

Boekrecensie: woordenboek Nederlands-Hebreeuws M. Bolle

Boekrecensie: woordenboek Nederlands-Hebreeuws  M. Bolle Het woordenboek Nederlands-Hebreeuws (1984) werd samengesteld door dr. Menachem Bolle en Yitschak Pimentel. Er is zes jaar aan het woordenboek gewerkt. Het omvangrijke woordenboek bestaat uit 1000 pagina's en bevat alle belangrijke woorden. Veel Nederlanders die Hebreeuws spreken hebben dit waardevolle woordenboek in hun bezit.

Gegevens

  • titel: Woordenboek Nederlands-Hebreeuws
  • auteur: dr. Menachem Bolle en Yitschak Pimentel
  • jaar: 1984
  • uitgever: Strengholt
  • ISBN: 90-6010-578-8

Inhoud van het woordenboek Nederlands-Hebreeuws

In het voorwoord van het woordenboek staan wat richtlijnen aangegeven die gebruikt zijn bij de samenstelling van het boek.
  • Niet alle vertalingen vallen binnen de omgangstaal. Ze worden aangeduid als literair.
  • Hoewel het Hebreeuws niet 'arm' is, is de spreektaal minder gevarieerd dan het Nederlands.
  • Voor één Hebreeuws woord zijn vaak vier synoniemen in het Nederlands.
  • Er zijn drie groepen moeilijkheden bij het vertalen:
    • Een verschillend idioom in de twee talen
    • Nederlandse adjectiva worden vaak in het Hebreeuws door adverbiale constructies weergegeven.
    • Onvertaalbare woorden die niet precies weer te geven zijn. Ze moeten worden omschreven of met het meest na bijkomende woord worden vertaald.
  • Er zijn vijf soorten Hebreeuws in het woordenboek:
    1. Bijbels Hebreeuws
    2. Rabbijns Hebreeuws
    3. Literair Hebreeuws
    4. Spreektaal
    5. Slang
  • Bij woorden met verschillende betekenissen werd iedere betekenis apart aangegeven met het teken.
  • Grammaticale regels worden niet vermeld.
  • Er worden geen stammen van de werkwoorden aangegeven (op een enkele uitzondering na)
  • Alleen de derde persoon enkelvoud, mannelijk, verleden tijd wordt aangegeven.
  • Voor de Nederlandse woorden werd de Dikke Van Dale gebruikt.
  • Voor de Hebreeuwse woorden waren de woordenboeken van Ewen Sjosjan en Meir Medan bepalend.

Mening van Etsel

Met internet lijkt een woordenboek nauwelijks meer nodig. Toch heb je internet niet altijd bij de hand en worden niet alle vertalingen van een woord weergegeven. In hoeverre dat in de toekomst zal verbeteren moeten we afwachten.

Het eerste woordenboek van het Modern Hebreeuws werd overigens geschreven door Eliëzer ben Jehoeda (1858-1922). Hij schreef een woordenboek dat niet alleen de woordenschat van alle taalperioden van het Hebreeuws bevatte maar ook woorden voor het dagelijks gebruik. Hij zocht in literaire bronnen en voegde zelfgemaakte woorden toe. Veel van zijn taalvoorstellen zijn in de loop der tijd verloren gegaan. Maar hij slaagde er wel in dat het Modern Hebreeuws de officiële taal van de staat Israël werd.

Dit woordenboek van Bolle en Pimentel is een uitstekend woordenboek. Het is makkelijk in gebruik en is zeker voor de omgangstaal een handig woordenboek. Voor de vergevorderden in het Hebreeuws is uiteraard een woordenboek Hebreeuws-Hebreeuws beter. Wil je een taal echt goed onder de knie krijgen dan moet je leren denken in de taal en niet meer steeds willen vertalen. In dat geval worden automatisch de goede woorden in het Hebreeuws gebruikt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Taalcursus: cursus Hebreeuws volgenTaalcursus: cursus Hebreeuws volgenVeel mensen in Nederland zijn geïnteresseerd om een cursus Hebreeuws te volgen. Dit komt omdat Hebreeuws wordt gesproken…
Hebreeuws - de geschiedenis van een heilige taalVeel dingen in het jodendom worden als heilig gezien. Zo ook de taal, die in het Hebreeuws Lesjon HaKodesj heet wat gewo…
De populairste babynamen met naambetekenisDe populairste babynamen met naambetekenisVeel pasgeboren kinderen krijgen een hippe naam. Tegenwoordig letten de ouders op veel dingen wanneer ze een naam gaan k…
Populairste babynamen van 2009 met naambetekenisPopulairste babynamen van 2009 met naambetekenisIeder jaar wordt door de Sociale Verzekeringsbank, de SVB, een top 20 van de meest gegeven babynamen opgesteld. De SVB v…
De Arabische taalArabisch wordt wereldwijd door vele miljoenen mensen gesproken en is daarnaast de taal van de Koran, waardoor de taal oo…
Bronnen en referenties
  • Woordenboek Nederlands-Hebreeuws - dr. Menachem Bolle en Yitschak Pimentel
  • Melet Arjeh Gebhard

Reageer op het artikel "Boekrecensie: woordenboek Nederlands-Hebreeuws M. Bolle"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 03-07-2018
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Special: Hebreeuws
Recensies…
Schrijf mee!