InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Kate Pullinger: Een liefde in Luxor
recensie

Kate Pullinger: Een liefde in Luxor

Kate Pullinger: Een liefde in Luxor Een Liefde in Luxor van de Canadese schrijfster Kate Pullinger is een meeslepend verhaal over macht en liefde in het negentiende-eeuwse Egypte. Een Liefde in Luxor is het eerste boek van Kate Pullinger dat in Nederlandse vertaling verschijnt bij uitgeverij De Geus (2011). De oorspronkelijke titel "A mistress of nothing" verscheen in 2009 in Canada.

Kate Pullinger

Kate Pullinger werd geboren in Cranbrook, British Columbia, Canada. Zij studeerde 1,5 jaar filosofie en literatuur in Montreal. Daarna werkte zij in een kopermijn om geld te sparen voor een reis. De reis eindigde in Londen, waar ze met echtgenoot en twee kinderen nog steeds werkt en woont. Ze schreef samen met Jane Campion de roman The Piano, gebaseerd op Campion's gelijknamige film. Wie meer wil weten over Kate Pullinger en haar oeuvre kan een kijkje nemen op de website www.katepullinger.com.

Een liefde in Luxor is de eerste uitgave van een werk van Kate Pullinger bij Uitgeverij De Geus (2011). Dit boek verscheen in 2009 in Canada onder de oorspronkelijke titel "A mistress of Nothing". Pullinger won hiermee The Governor's General Award for Fiction, één van de meest prestigieuze literaire prijzen in Canada.

Een Liefde in Luxor

Een Liefde in Luxor is gebaseerd op een waargebeurd verhaal, waarin drie personages centraal staan: Lady Duff Gordon, dragoman Omar en dienstmeisje Sally. Alhoewel er veel bekend is over het leven van Lady Duff Gordon vanwege haar boek Brieven uit Egypte, was er over haar dragoman Omar en haar dienstmeisje Sally nauwelijks iets bekend. Echter in de biografie van Katherine Frank Lucie Duff Gordon: een reis naar Egypte kwam het verhaal van Omar en Sally beter uit de verf. Voor het schrijven van haar boek baseerde Kate Pullinger zich met name op deze biografie, zij het dat zij - zoals zij zelf aangeeft - "losjes" met de feiten is omgegaan.

Het verhaal speelt zich af in de tweede helft van de 19e eeuw in Egypte. Lady Duff Gordon lijdt aan tuberculose en voor haar gestel is het wisselvallige klimaat van Engeland niet goed. Ze neemt afscheid van haar man en kinderen en reist af naar Egypte. Ze neemt haar dienstmeisje Sally mee. Ter plaatse heeft ze al snel via bemiddeling van gegoede vrienden nog een bediende: Omar. Standplaats is Luxor, maar gedurende de tijd dat Lady Duff Gordon in Egypte verkeert doet zij ook de steden Alexandrië en Caïro aan en zakt ze met een bootje de Nijl af tot aan Assoean. Erg avontuurlijk allemaal voor die tijd, alhoewel Egypte zich toen al in enige toeristische belangstelling mocht verheugen. Los van het Victoriaanse Engeland worden ook de verhoudingen tussen milady en Sally veel losser, op het vriendschappelijke af. Sally ondersteunt Lady Duff Gordon, wanneer ze doodziek is. Ze gebruiken samen de maaltijden, later ook met Omar erbij. Er hangt een ontspannen sfeer, een door de hitte ingegeven loomheid. De knellende kleding en korsetten van de dames verdwijnen in hun koffers om plaats te maken voor Egyptische harembroeken en tunieken. Je zou bijna denken hippies in de 19e eeuw.

Sally geniet met volle teugen van het Egyptisch avontuur, temeer daar zij altijd al in de Egyptische Oudheid geïnteresseerd was.
Omar en Sally krijgen een liefdesrelatie, die ze lang voor Lady Duff Gordon verborgen weten te houden. Sally raakt zwanger, maar ze heeft er alle vertrouwen in dat Lady Duff Gordon er begrip voor zal hebben. Maar als Sally's kind geboren wordt, barst de bom. Lady Duff Gordon laat Sally keihard vallen en draagt de leiding van de huishouding over aan Omar. Een enorme klap voor Sally: "Ze hield van me, dat staat vast. Maar het bleek dat ze van me hield als van een lievelingshuisdier. Ik was geen echte mens voor haar, geen ware ziel met het inherente vermogen om te deugen of te falen. Mijn fout was dat ik dat niet inzag, dat ik dit niet van meet af aan begreep". Een les die wellicht ook heden ten dage nog geldt: vriendschap tussen baas en knecht, superieur en ondergeschikte, bestaat alleen maar zolang alles goed gaat. Komt er een wolk aan de horizon, dan gelden plotseling weer de oude regels. Alleen met de nodige distantie blijf je altijd op je hoede.

Liefde en macht, weergegeven in subtiele observaties, is het waar het in dit meeslepende verhaal om gaat. Daarnaast krijg je een beeld van het Egypte uit de 19e eeuw, van de leefomstandigheden van het Egyptische volk en van de politieke omstandigheden. Het kanaal van Suez moet nog gegraven worden en de stuwdam bij Aswan was er nog niet. Archeologische vondsten zijn vaak nog vogelvrij. Wat de bezienswaardigheden betreft: voor wie zelf een reis langs de Nijl heeft gemaakt, is dit boek een feest van herkenning. Al met al een romantisch boek om bij weg te dromen, maar vooral ook om in één adem uit te lezen.

Luxor

In het boek is Luxor nog een dorp. Tegenwoordig is het een wat grotere Egyptische stad aan de Nijl , met name bekend om de tempels van het nabij gelegen Karnak, waar het zwart ziet van de toeristen. Luxor is eveneens een goede uitvalsbasis voor een bezoek aan de Koningsgraven. De meeste toeristen doen Luxor aan vanaf een cruiseschip. Als je echter aan de rand van Luxor verblijft in een hotel direct aan de Nijl, krijg je nog iets mee van de rurale ligging van Luxor. Je kijkt net als destijds Sally omhoog naar de Thebaanse sterrenhemel en ziet de Nijl glinsteren in het maanlicht. Bij het krieken van de dag hoor je de muezzin, het gebalk van een paar ezels en hanengekraai en de rotsen van de Vallei der Koningen aan de overkant van de Nijl lichten roze op in het morgenlicht.
Gerelateerde artikelen
Goedkope vliegtickets naar Luxor, EgypteGoedkope vliegtickets naar Luxor, EgypteLuxor is een grote toeristische trekpleister in Egypte. Je kunt deze stad bereiken met de maatschappijen Corendon, Trans…
Nijlcruise in Egypte: cultuurstad Luxor als vertrekplaatsNijlcruise in Egypte: cultuurstad Luxor als vertrekplaatsAls je in Egypte een Nijlcruise maakt is het alsof je teruggaat in de tijd. Het machtige Egyptische Rijk had haar welvaa…
De schatten van EgypteEgypte is vooral bekend om haar rijke geschiedenis. De koningsgraven in de vorm van piramide’s, de dodenmaskers en de ve…
Waar schijnt de zon in december en januari?Waar schijnt de zon in december en januari?Ook zo zat van het koude en donkere weer in Nederland? Toe aan de zon en een fijne vakantie? Ook in onze donkerste winte…
Reisinformatie EgypteReisinformatie EgypteEgypte is een prachtig vakantieland dat veel mensen iets te bieden heeft, denk aan duiken in Hurghada en Sjarm-el-Sjeik…
Bronnen en referenties
  • www.katepullinger.com

Reageer op het artikel "Kate Pullinger: Een liefde in Luxor"

Infoteur: Plato
Laatste update: 23-08-2011
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Schrijf mee!