InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Boekrecensie: Wijsheid uit de Joodse mystiek – P. Besserman
recensie

Boekrecensie: Wijsheid uit de Joodse mystiek – P. Besserman

Boekrecensie: Wijsheid uit de Joodse mystiek – P. Besserman De Joodse mystiek is zo oud als Adam in de Hof van Eden. De gebeden en overpeinzingen van Joodse mystici vormen de kern van de schepping. Zij beklimmen de Levensboom en verkennen gebieden die anderen liever mijden. Perle Besserman, een nazaat van de Baal Shem Tov -stichter van het chassidisme- heeft de mystieke verhalen, levenslessen en uitspraken van de Joodse chassidische wijzen (Baal Shem Tov, Martin Buber, etc.) verzameld en gebundeld in dit boek.

Gegevens

  • titel: Wijsheid uit de Joodse mystiek
  • auteur: Perle Besserman
  • jaar: 1999
  • uitgever: Servire
  • ISBN: 90-215-8714-9

Inhoud van het boek 'Wijsheid uit de Joodse mystiek'

Joodse mystici belichamen wijsheid en onderwijzen deze. Het zijn vaak eenvoudige mensen die rondtrokken en spullen verkochten. Sommigen hadden van de Hemel toestemming om “complete bijeenkomsten aan boord van de vleugel van een engel te verzamelen en te spreken voor de vurige troon van de Oneindige.” Anderen overlaadden de wereld met liefde.

De gebeden en overpeinzingen van de Joodse mystici zijn de kern van de schepping. Ze gingen met iedereen om. Ze maakten tochten naar ontelbare werelden waarbij de Tora hun moeder is en de geboden de landkaart. Ze praatten heilige onzin in raadsels, talen en gelijkenissen. Vaak overleden ze jong.

Hoe kan je een boek met mystieke uitspraken het best bespreken? Eigenlijk lukt dat niet goed. Je kunt het beste voorbeelden geven die in het boek voorkomen. Hier volgen een paar:

Hoe mooi zou het zijn als men waardig genoeg was om het lied van het gras te horen. Elke grasspriet zingt tot God, zonder bijbedoelingen en zonder een beloning te verwachten. Het is heerlijk om zo'n lied te horen en ertussen tot God te bidden. De beste plaats om te mediteren is in een veld waar van alles groeit. Daar kan men oprecht zijn gedachten aan God uiten... De beste plek om te mediteren is in de weilanden even buiten de stad. Men zou moeten mediteren in een grasrijk veld, want gras zal het hart doen ontwaken.

De Heilige Rabbi Dov Baer vroeg: “Hoe werd de Hof van Eden geschapen voordat de mens er was? Is het niet zo dat ieder mens via zijn goede daden zijn eigen Hof van Eden schept? Waar was in dit geval de Hof van Eden voordat de mens geschapen werd?” Hij legde uit dat voor God verleden en toekomst exact gelijk zijn. Hij kijkt en ziet tot het eind van alle generaties.” Het plezier dat God heeft in de rechtvaardigen die zijn wil volgen, bestond daarom al voordat de rechtvaardigen geschapen waren. Dit genoegen was er al voor God, wat Hem de Hof van Eden deed scheppen.

Mening van Etsel

Om echt waardering op te kunnen brengen voor Joodse mystiek moet de lezer mijns inziens kennis hebben van het Jodendom en de verhalen lezen door een Joodse bril. Pas dan krijgen de verhalen betekenis. Veel mensen doen dat helaas niet en kijken slechts naar de mooie formuleringen. Dat laatste kan natuurlijk geen kwaad maar zo missen ze wel de boodschap van de mystici. Veel niet-Joden citeren ook vaak uitspraken van rabbijnen, maar de vraag is of ze eigenlijk wel begrijpen wat de rabbijnen ermee bedoelen en in welke context de uitspraken geplaatst moeten worden (in ieder geval niet de niet-Joodse context).

Mijn conclusie is dat het boek een mooie verzameling waardevolle uitspraken bevat die pas voor de lezer echte betekenis krijgen wanneer ze met een Joodse bril op worden gelezen. Overigens geldt dat laatste natuurlijk voor alle heilige Joodse boeken. De Tora, Mishna, Talmoed, etc. kunnen alleen maar begrepen worden via een Joodse bril. Wie die boeken op een andere wijze bestudeert mist de essentie van de boodschap van deze boeken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kabbala als integraal onderdeel van de ToraHet Jodendom is gebaseerd op de Openbaring op de Sinaï toen de Tora aan Israël werd gegeven. De historische gebeurtenis…
Toerisme Israël: Joods religieuze plaatsenIsraël kent 4 heilige Joodse steden: Jeruzalem, Hebron, Safed en Tiberias. Elk op hun eigen wijze zijn ze heilig voor Jo…
De Joden: het Uitverkoren VolkDe Joden: het Uitverkoren VolkOver het begrip Uitverkoren Volk bestaat nogal wat misverstanden. Vele mensen denken dat de Joden menen dat ze bevoorrec…
Boekrecensie: Chassidisme - Sjef LaenenrecensieBoekrecensie: Chassidisme - Sjef LaenenIn het boek chassidisme wordt door drs. J.H. (Sjef) Laenen een beschrijving gegeven van het chassidisme, een charedische…
Chabad-Lubavitcher Chassidisch JodendomChabad-Lubavitcher Chassidisch JodendomDe Chabad-Lubavitch is een filosofie, een beweging en een organisatie. Het wordt beschouwd als de meest dynamische krach…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Zeevveez, Flickr (CC BY-2.0)
  • Wijsheid uit de Joodse mystiek - Perle Besserman

Reageer op het artikel "Boekrecensie: Wijsheid uit de Joodse mystiek – P. Besserman"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 03-07-2018
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Special: Boeken Jodendom
Recensies…
Schrijf mee!