InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Boekrecensie: Guide to the Golan Heights - Aviva Bar-Am
recensie

Boekrecensie: Guide to the Golan Heights - Aviva Bar-Am

Boekrecensie: Guide to the Golan Heights - Aviva Bar-Am Guide to the Golan Heights is een boek over natuurwandelingen op de Golan Hoogvlakten in Israël. De prettig leesbare reisgids beschrijft een aantal dagtochten en zogeheten 'roadstops' met gedetailleerde gegevens over het landschap. Voor wie op vakantie gaat naar Israël zijn de Golan Hoogvlakten zeker de moeite waard en biedt deze gids een handige overzicht voor tioels (Hebreeuwse woord voor trektochten) door het natuurlandschap. Een artikel over ecotoerisme. Toen ik met twee vriendinnen, Merav en Elyse, een tijdje in kibboets Kfar Blum, in noordoost Galilea, werkte, gingen we vaak 's middags in onze vrije tijd, naar één van de wadi's (droge rivierbedding) op de Golan. Het Banias natuurreservaat was onze favoriete plek. Bij het stromende water en de dichte beplanting zochten we wat verkoeling gedurende de hete zomer.

Tioel (trektocht)

Voor een echte 'hike' gingen we onder meer naar de Yehudia rivier. De lange tocht over de paden, door het water en de diverse klim- en af en toe ook glijpartijen gaven ons werkelijk het gevoel dat we een 'tioel' (trektocht) maakten. We waren overigens niet de enigen op onze trektocht. De tioel is mateloos populair in Israël. Velen pakken vooral in de weekeinden de auto om naar het noorden of het zuiden af te reizen. Allemaal willen ze even weg uit het drukke centrum van het land. Rugzakken volgestouwd met flessen water worden omgehangen, kaarten te voorschijn getoverd en de trip kan beginnen.

De meeste Israëliërs weten wel leuke plekjes te vinden. Dat hebben ze vroeger allemaal op school en in het leger geleerd. Buitenlandse toeristen die echter niet bekend zijn met het 'wadi-lopen' in Israël moeten hun informatie hierover vaak zien te halen uit kleine onopvallende vermeldingen in reisboeken zonder route beschrijvingen. Voor de Golan Heights bestaat er in ieder geval wel een gids; Guide to the Golan Heights en is uitgegeven door de Jerusalem Post.

Vulkanen

Het natuurlandschap van de Golan Hoogvlakten is een denkbeeldig 'museum' van vulkanen zo schrijven de auteurs van de gids, Bar-Am en Shalem. De laatste vulkaanuitbarsting vond zo'n zesduizend jaar geleden plaats. De restanten van de explosies zijn op de Golan te zien, zoals vulkaankegels en kraters. Eén van de meest bijzondere vormen zijn te zien bij de 'Hexagon Pool'. Het zijn zeskantige rotspartijen om een 20 bij 25 meter met water gevuld meertje.

De aanwezige flora en fauna, waaraan de schrijvers ruime aandacht besteden, profiteren van Israëls militaire strategische belangen die ontwikkeling van dorpen, industrie en landbouw in bepaalde delen verbieden. De enorme variëteit van planten ('the Golan may once have been a paradise on earth') bloeit hier -vanwege aanzienlijke hoogteverschillen- langer dan op enig andere plek in Israël. Soorten in het lage gedeelte, aan de oostkust van het Meer van Galilea (210 meter beneden de zeespiegel!) waar een subtropisch klimaat heerst beginnen al aan het einde van de winter te bloeien, terwijl de op hoger gelegen plaatsen groeiende plantsoorten eind april nog steeds in bloesem staan.

In het Golan Archeologisch Museum in Katzrin is een tentoonstelling te zien van prehistorisch leven op de Golan. Olifanten en neushoorns zwierven hier rond; te zien zijn onder andere een olifantentand en resten van een neushoorn van meer dan een miljoen jaar oud. Tegenwoordig zijn wilde zwijnen, jakhalzen, hyena's en gazellen in het gebied te vinden.

Tanks

Bij het doorlezen van de gids blijkt hoe rijk het cultuurlandschap van het gebied is. Niet alleen door oorlog gehavende Syrische tanks, ook kanonnen van Napoleons leger zijn te bewonderen. Archeologen hebben restanten van Kanaänietische afgodsbeelden, hellenistische tempels, synagogen, Romeinse steden en Byzantijnse kerken gevonden.

Volgens de Bijbel (Deuteronomium 3:11) liepen in prehistorische tijden reuzen in het Golandgebied rond. De laatste onder hen was Og, koning van Basa (de regio ten oosten van de rivier de Jordaan die de Golan Hoogvlakten omvat). Zouden deze reuzen de mysterieuze stenen cirkels (Rujm el-hiri, wat 'de voet van de kat' in het Arabisch betekent) hebben neergelegd?

Wie nog mocht twijfelen aan het Joods historisch recht de Golan te bezitten doet er goed aan de Gamla en Gilbone natuurreservaten, of het historisch museum in het Talmoedische dorp Katzrin te bezoeken.

Natuurreservaten

Behalve de aandacht die de schrijvers geven aan het boeiende mozaïek van het natuur- en cultuurlandschap, verwijzen ze naar de noodzaak het land te beschermen. "Zie Mijn mooie wereld. Alles is geschapen voor het welzijn van de mens. Bescherm het goed, want als eenmaal schade is toegebracht kan het niet meer worden hersteld", aldus een midrasj (uitlegging).

Het Departement van Natuurreservaten is sinds 1963 nauw betrokken bij landschapsconservering. Deze oefent controle uit over de natuurgebieden in Israël. Het land kent 373 natuurreservaten. Een andere organisatie is de Vereniging voor Natuur Bescherming (SPNI) in Israël. Deze houdt zich onder andere bezig met voorlichting over natuurbescherming en markeert de paden in de reservaten.

De auteurs adviseren een kaart te kopen die door de SPNI is vervaardigd. Toch zou het prettig zijn geweest als bij de routebeschrijvingen een kaartje zou zijn weergegeven. De lezer moet nu slechts genoegen nemen met een summier schetsje aan het begin van het boek.

Tot slot worden er handige tips en adviezen gegeven (bijvoorbeeld de naam en telefoonnummer van de man die de sleutel heeft van het museum in kibboets Gadot). Eén advies ontbreekt echter, namelijk de Israëlische regering te doen verzoeken dit mooie natuurgebied niet op te geven.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Israëlisch-Arabisch conflict 3: Vrede voor vredeIsraëlisch-Arabisch conflict 3: Vrede voor vredeHet voorstel om land te ruilen voor vrede is ongehoord in de annalen van de geschiedenis. Wanneer heeft een natie gebied…
Toerisme Israël: De Golan Hoogvlakte de GolanDe Golan Hoogvlakte is sinds 1967 in handen van Israël. Het werd veroverd op Syrië die het hooggelegen gebied gebruikte…
Toerisme Israël: een paradijs voor vogels en vogelspottersToerisme Israël: een paradijs voor vogels en vogelspottersElke herfst is de lucht van Israël gevuld met zo'n 500 miljoen vogels die vanuit Zuid-Europa naar warme klimaten in Azië…
Geschiedenis Israëlische wijnenGeschiedenis Israëlische wijnenWijn wordt al sinds de tijd van de Bijbel in Israël gemaakt. Maar pas de laatste jaren kan van kwalitatief goede wijnen…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Leehuzysberg, Pixabay
  • Guide to the Golan Heights -Aviva Bar-Am en Jisraeel Shalem

Reageer op het artikel "Boekrecensie: Guide to the Golan Heights - Aviva Bar-Am"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 03-07-2018
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Special: Geografie Israël
Schrijf mee!