InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Boekrecensie: Het Jodendom Isidore Epstein
recensie

Boekrecensie: Het Jodendom Isidore Epstein

Boekrecensie: Het Jodendom  Isidore Epstein 'Het Jodendom' van Isidore Epstein is hét gezaghebbende boek over de Joodse religie. Het wordt gepresenteerd tegen de achtergrond van de ruim 4000 jaar oude Joodse geschiedenis. Het Jodendom begint bij Abraham. Bij de berg Sinaï ontstaat het Joodse volk formeel met de ontvangst van de Tora. Epstein beschrijft in zeer duidelijke taal de groei van de Joodse leer in theorie en praktijk. Aandacht voor de profeten, wetgevers, wijzen rabbi's, filosofen en mystici.

Gegevens

  • titel: Het Jodendom Joodse godsdienst in historisch perspectief
  • auteur: Isidore Epstein
  • jaar: 2000 (3de druk); oorspronkelijk 1959
  • uitgever: Het Spectrum
  • ISBN: 90-274-6788-9

Inhoud van het boek 'Het Jodendom'

In het woord vooraf schrijft Isidore Epstein (1894-1962) dat het boek zich richt op het Jodendom als een manier van leven met een eigen godsdienstig karakter. Dit alles tegen de achtergrond van ruim 4000 jaar Joodse geschiedenis. Deze geschiedenis begint bij Abraham en ontwikkelt zich qua geloofsinhoud, leerstellingen, ethiek en idealen. Daarnaast aandacht voor geestelijke bewegingen en invloeden die het Jodendom en zijn uitingen gevormd hebben. Profeten, wetgevers, priesters, psalmdichters, rabbijnen, wijsgeren en mystici passeren de revue.

Het is een allesomvattend boek maar het wordt noch in de breedte noch in de diepte uitputtend behandeld. [Etsel heeft zoals gezegd een samenvatting geschreven van het boek en zal dat als uitgangspunt nemen om wel in de breedte en diepte over het Jodendom te schrijven.]

Hoewel de schrijver zo nauwkeurig en objectief mogelijk heeft geschreven, schrijft hij vanuit een traditioneel standpunt.

Mening van Etsel

Dit boek geeft een gedegen overzicht van het Jodendom. Het is op de eerste plaats zowel bestemd voor Joden als Noachieden (de rechtvaardige niet-Joden). Maar op de tweede plaats ook bestemd voor mensen die het Jodendom op grond van foutieve informatie negatief beoordelen. Met het lezen van dit boek zouden deze laatsten beter begrip moeten kunnen krijgen voor het Jodendom zonder daar munt uit te slaan voor hun eigen gelijk. Het Jodendom moet bestudeerd worden zoals het is, als een zuivere monotheïstische godsdienst. Ondanks de onderlinge verschillen tussen Joodse groeperingen is het geloof in Eén God het gezamenlijk uitgangspunt gebleven. Sommige Joden haakten helaas af (werden atheïst of christen), andere Joden werden liberaler in de leer (zoals de reform en conservatieve Joden). Toch bleef de Joodse orthodoxie overeind en vormt het nog steeds de belangrijkste stroming binnen het Jodendom.

Reeds eerder opgemerkt neem ik dit boek als leidraad voor een uitgebreide studie over het Jodendom waarmee ik de komende jaren de Etsel-site vol wil schrijven. Vele punten die door Epstein zijn aangehaald vragen om nadere toelichting. Een hele grote uitdaging die veel tijd in beslag zal nemen, maar dat wel tevens een zeer interessante onderneming is omdat het Jodendom bestaat uit een kolossale schatkamer van gedachten en daden. Zo hoop ik bij de lezers begrip te kweken voor de idealen van het Jodendom. Tevens hoop ik een bijdrage te kunnen leveren aan de heropbouw van het Jodendom zoals die na de Holocaust plaatsvindt. Uiteraard doe ik dat op eigen bescheiden wijze. Ik zal me zelf zeker geen expert willen noemen op het gebied van het Jodendom. Maar juist daarom zal ik wel gebruik maken van de expertise van andere Joodse autoriteiten op het gebied van het Jodendom. Isidore Epstein is daar één van.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hurk, Pixabay
  • Het Jodendom Joodse godsdienst in historisch perspectief - Isidore Epstein

Reageer op het artikel "Boekrecensie: Het Jodendom Isidore Epstein"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 03-07-2018
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Special: Boeken Jodendom
Schrijf mee!