InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Het Raadsel van Botticelli, Marina Fiorato
recensie

Het Raadsel van Botticelli, Marina Fiorato

Het Raadsel van Botticelli, Marina Fiorato Voor haar boek Het Raadsel van Botticelli liet de Italiaanse schrijfster Marina Fiorato zich inspireren door het wereldberoemde schilderij La Primavera van de schilder Botticelli. De godin Flora op het schilderij komt tot leven in de persoon van het hoertje Luciana, dat samen met monnik Guido van Santa Croce verzeild raakt in een avontuurlijke zoektocht naar het geheim van La Primavera. Een op historische leest geschoeide crimi in het Italië van de Renaissance

Marina Fiorato

Marina Fiorato werd geboren in Engeland als dochter van een Engelse moeder en een Italiaanse vader. Zij studeerde geschiedenis in Oxford en Venetië en volgde daarna een opleiding aan de kunstacademie. Eerdere boeken van haar zijn De Glasblazer en de Madonna van Saronno. Voor wie uitgebreide informatie wil over deze schrijfster, kijk op de engelstalige website www.marinafiorato.com. Daar kom je o.a. te weten dat zij op het moment werkt aan een boek over de legendarische architect Palladio, dat de giraffe haar talisman is en dat zij een tattoo op haar buik heeft met de woorden "Lui e me fra il ciele ed il mare" (hij en ik tussen hemel en zee) en nog veel meer.

La Primavera, het schilderij van Botticelli

Het schilderij La Primavera van de Italiaanse kunstschilder Botticelli uit Florence is bedoeld als een allegorie op het begin van de lente. Het rond het jaar 1477 geschilderde doek hangt in zaal 10 van het museum Uffizi in Florence. Het is vrijwel zeker geschilderd als bruidsgeschenk voor een neef van Lorenzo de Medici "Il Magnifico" en heeft vervolgens in de slaapkamer van het bruidspaar gehangen. Daarna is het eeuwenlang in het vergeetboek geraakt om vervolgens halverwege de 19e eeuw door een groot publiek ontdekt te worden. Op het schilderij staan negen figuren afgebeeld, waaronder de godin Venus en haar zoontje Eros, en de lentegodin Flora.

Het Raadsel van Botticelli

Onder het aambeeld van Marina Fiorato wandelt de lentegodin Flora van het imposante doek in de hoedanigheid van het beeldschone hoertje Luciana, dat door toedoen van één van haar rijkste klanten poseert voor Botticelli als Flora. Als Luciana tijdens het poseren in haar onschuld opmerkt dat Venetië een veel belangrijkere handelsstad is dan de rivalen Pisa, Napels of Genua, reageert Botticelli als door een angel gestoken. Het gevolg is dat Luciana zonder centjes voor het poseren achterblijft. Maar iets moet het toch opleveren en ze ontvreemdt de cartone (basistekening voor een schilderij) vanachter een paneel. Dat is het startschot voor een serie gebeurtenissen. Na de moord op haar collega in het vak en kamergenote Enna, zoekt Luciana haar heil bij de monnik Guido die zij eerder op de dag ontmoette. Zij vogelen uit dat er een geheime boodschap verborgen is in het schilderij en dus ook de cartone en dat men ervan uitgaat dat zij (Luciana en Guido) meer weten en dus vermoord dienen te worden. Reden genoeg om samen op de vlucht te slaan en en passant te proberen het mysterie te ontrafelen. Maar hoe dat afloopt wordt hier natuurlijk niet verklapt!

Het verhaal is weliswaar pure fictie, maar één van de belangrijkste inspiratiebronnen hiertoe was de uitleg van professor Enrico Guidoni van de Universiteit van Rome. Het is zijn idee dat de figuren op het doek La Primavera Italiaanse steden voorstellen en dat het schilderij het plan van de Medici bevat om Italië te verenigen.

Marina Fiorato maakt van Luciana een prachtig creatuur. Mooi, verstoken van welke kennis dan ook, maar begaafd met een natuurlijke intelligentie. Door alle wateren gewassen waar het de lichamelijke liefde betreft, maar door de monnik Guido leert ze voelen wat echte liefde is. Kut en Madonna zijn haar geliefde steekwoorden, in gelijkwaardige mate gebruikt. En telkens als ze iets gewaarwordt, weet ze dat haarfijn tot drie feiten of redenen te reduceren.
De avontuurlijke reis van het tweetal voert ons door maar liefst negen verschillende Italiaanse steden. In rijke en sappige bewoordingen worden de bezienswaardigheden en omstandigheden in die steden door Fiorato afgeschilderd. Je waant je in de 15e eeuw in Italië, met alle rijkdom en armoede vandien. Een wereld vol kleur, bijvoorbeeld (Pisa):
"We reden een groot plein op, zo bont als een papegaai doordat de huizen eromheen allemaal waren versierd met fresco's of andere beschilderingen. De gebouwen zelf hadden ook allerlei felle kleuren, zoals kanariegeel en saffraanoranje."

Als je een benaming aan het tempo van het geschrevene zou moeten geven, dan zou "molto vivace" zeker passend zijn.
Gerelateerde artikelen
Sandro Botticelli (1444-1510)Sandro Botticelli (1444-1510)Botticelli is een van de belangrijkste schilders uit de Renaissance. Zijn leven kende grote tegenstellingen. Hij was een…
Van ei tot schilderijVan ei tot schilderijEitempera is een soort verf die je zelf gemakkelijk kan maken. Eitempera heeft zijn naam te danken aan de eidooier die h…
De piëta, een intieme kunstuiting over de gestorven ChristusDe piëta, een intieme kunstuiting over de gestorven ChristusIn de kunst heeft het christelijk geloof altijd een bijzondere plaats ingenomen, sterker nog: religie was voor veel kuns…
Sixtijnse kapel - De fresco's op de zijwandenDe sixtijnse kapel is de belangrijkste kapel van Rome. Hij is zo bekend geworden door de vele schilderingen van Michelan…
Cyprus, voor een strandvakantie met veel cultuurVeel toeristen komen naar Cyprus voor een zon, zee en strandvakantie. Dat is hier dan ook prima mogelijk. Door het Midde…
Bronnen en referenties
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "Het Raadsel van Botticelli, Marina Fiorato"

Infoteur: Plato
Gepubliceerd: 13-07-2011
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Recensies…
Schrijf mee!