InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Dagelijkse reflecties, Sogyal Rinpoche
recensie

Dagelijkse reflecties, Sogyal Rinpoche

Dagelijkse reflecties, Sogyal Rinpoche In zijn boek Dagelijkse Reflecties vervat de wereldberoemde Tibetaanse meester Sogyal Rinpoche zijn boodschap over leven en sterven in meditatieve teksten, één voor iedere dag van het jaar. Zijn overdenkingen zijn gebaseerd op zijn eerdere werk Het Tibetaanse Boek van Leven en Sterven en zetten op een directe manier aan tot nadenken over de kern van ons bestaan.

Sogyal Rinpoche

Sogyal Rinpoche is geboren in Tibet. Vanaf zijn vroegste jeugd had hij grote leermeesters, die hem hielpen bij het ontwikkelen van een diep begrip van de essentie van de boeddhistische leer. In Engeland studeerde hij vergelijkende godsdienstwetenschappen. In 1974 begon hij met lesgeven en nu geeft hij voortdurend les in Europa, de Verenigde Staten, Australië en het Oosten. Rinpoche beschouwt het overbrengen van de leer van de Boeddha naar het Westen als zijn levenswerk. Hij is één van de meest vooraanstaande spirituele leraren van onze tijd en staat bekend om zijn uitzonderlijke communicatievermogen. Hij leert ons om vertrouwen en moed te hebben om de uitdagingen van het dagelijkse leven aan te gaan.

Het Tibetaans Dodenboek

Het Tibetaans Dodenboek (Bardo Thödol) is een beroemd Tibetaans boeddhistisch geschrift dat inzicht geeft in de stadia van de geest tijdens en na het stervensproces. Daarin legt het de nadruk op de geestelijke vermogens tot projectie, waardoor deze "levensfase" (van de dood tot de nieuwe incarnatie) angstaanjagend of juist vredig kan zijn. Vlak na de dood kan die projectie sterke vormen aannemen, omdat het bewustzijn niet meer door middel van de geest geaard is. Het geschrift leert de vormen onderkennen en geeft van de verschillende stadia de wegen aan om tot verlichting te komen. Traditioneel werd deze tekst hardop voorgelezen aan de stervende om hem te helpen bevrijding te bereiken.

Het Tibetaanse boek van leven en sterven

In het Tibetaanse boek van leven en sterven brengt Rinpoche de oude wijsheid van Tibet in verband met hedendaags onderzoek van de dood en het sterven en van de aard van het universum. In een brede opzet verheldert het Tibetaanse boek van leven en sterven de majestueuze visie op leven en dood die vervat ligt in het Tibetaans Dodenboek. Door middel van zeer eenvoudige, doeltreffende oefeningen uit de Tibetaanse traditie kan iedereen - ongeacht zijn religie of achtergrond - zijn leven veranderen, zich voorbereiden op de dood of een stervende helpen.

Dagelijkse reflecties

Oorspronkelijk verscheen het boek in 1995 onder de titel Glimpse after Glimpse. Kosmos Uitgevers B.V. bracht het boek in 2011 uit in Nederlandse vertaling onder de titel Dagelijkse Reflecties. Dagelijkse Reflecties behoort bij het Tibetaanse boek van leven en sterven. Het boek is ook los daarvan goed te lezen, alhoewel enige kennis van de boeddhistische levensvisie niet onwelkom is.
Dagelijkse Reflecties is geschreven in de vorm van een dagboek van 1 januari t/m 31 december (zonder jaartal) en een ideaal werk voor op het nachtkastje. Een mooi begin van de dag: een overpeinzing, die toevallig ook heel toepasselijk kan zijn. Natuurlijk hoef je de meditaties niet op de exacte datum te lezen; je kunt ook een willekeurige tekst prikken. Wat dat betreft is het niet een boek, wat je na 365 dagen "uit" hebt. Naarmate je jezelf verder (spiritueel) ontwikkelt zullen de boodschappen ook steeds meer zeggingskracht voor je hebben.

De overpeinzingen zijn gebaseerd op de meest fundamentele boeddhistische opvattingen, o.a.:
  • het continuüm van de geest met daaraan onlosmakelijk verbonden de reïncarnatie
  • het leven in het heden
  • het loslaten van het ego
  • een allesomvattend gevoel van liefde en mededogen

Zelfs al zijn deze opvattingen en doelstellingen (nog) een ver-van-je-bed show, dan nog biedt iedere tekst stof tot nadenken binnen het kader van ons hectische bestaan. Niet alle teksten zijn integraal van Rinpoche zelf of spirituele leiders. Soms verwijst hij naar uitspraken van Christus of van de dichter Rilke of van Henry Ford. Verrassend is het hoe dicht intelligente Westerse denkers naast de boeddhistische zienswijze staan, bijvoorbeeld Albert Einstein:
"Een menselijk wezen is onderdeel van een geheel, dat wij het "universum" noemen, een onderdeel begrensd in tijd en ruimte. Hij ervaart zichzelf, zijn gedachten en gevoelens als iets wat gescheiden is van de rest - een soort optisch bedrog van zijn bewustzijn. Deze waan is een soort gevangenis die ons beperkt tot onze persoonlijke verlangens en tot genegenheid voor slechts een paar mensen. Onze taak moet zijn ons uit deze gevangenis te bevrijden door de kring van ons mededogen uit te breiden en alle levende wezens en de hele natuur in zijn schoonheid te omarmen".
Gerelateerde artikelen
Gebruiken rond sterven en dood: boeddhismeGebruiken rond sterven en dood: boeddhismeHet boeddhisme is strikt genomen geen religie en de Boeddha was een leraar en geen godheid. Er zijn echter wel rituelen…
Boekrecensie: Boeddhistische meditatie voor beginnersrecensieBoekrecensie: Boeddhistische meditatie voor beginnersSommige boeken zijn al aantrekkelijk als je naar de buitenkant kijkt. Dat kan je van dit boek niet zeggen, want de weini…
Wie en wat is de Dalai LamaWie en wat is de Dalai LamaIn het Tibetaans boeddhisme hangen de inwoners de Dalai Lama aan. Eeuwenlang is hij de spiritueel en eigenlijk ook de po…
Digitale Reverb: wat is het en hoe werkt het?Digitale Reverb: wat is het en hoe werkt het?Reverb is een van de meest gebruikte filter-effecten bij het produceren van elektronische muziek. Iedere DAW (Digital Au…
Je persoonlijk leerprocesJe persoonlijk leerprocesIedereen heeft wel wat persoonlijke demonen in zijn/haar rugtas en het is mooi als je deze tijdens je leven al weer kunt…
Bronnen en referenties
  • Bol.com
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "Dagelijkse reflecties, Sogyal Rinpoche"

Infoteur: Plato
Laatste update: 26-03-2016
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Recensies…
Schrijf mee!