InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Boekrecensie: Israeli air force – Bill Gunston
recensie

Boekrecensie: Israeli air force – Bill Gunston

Boekrecensie: Israeli air force – Bill Gunston 'An illustrated guide to the Israeli air force' (1982) is een gids met alle vliegtuigen die deel hebben uitgemaakt of nog steeds deel uitmaken van de Israëlische luchtmacht. Hoewel het boek al weer bijna 30 jaar oud is geeft het toch een mooi overzicht en is het een waardevol bezit voor liefhebbers van gevechtsvliegtuigen. Na een introductie over de geschiedenis van de luchtmacht worden 78 vliegtuigen beschreven, voorzien van foto's, technische tekeningen en melding deelname oorlogen.

Gegevens

  • titel: An illustrated guide to the Israeli air force
  • auteur: Bill Gunston
  • jaar: 1982
  • uitgever: Salamander books Ltd
  • ISBN:0-668-05506-5

Inhoud van het boek 'An illustratede guide to the Israeli airforce'

In het boek worden 78 vliegtuigen, waarvan de meeste uiteraard niet meer vliegen, besproken. Een aantal gevechtsvliegtuigen zoals de McDonnell Douglas F-15 Eagle en de General Dynamics F-16 vormen echter nog steeds de hoofdmacht van de Israëlische luchtmacht (Cheel Ha'Avier).

Uiteraard kan ik niet alle vliegtuigen bespreken. Ik wil me daarom beperken tot de vliegtuigen die Israël zelf gemaakt heeft en die in dit boek besproken worden (de meeste onbemande vliegtuigen dus niet meegerekend):
  • IAI Kfir (Salvo, Nesher, Kfir C1, Kfir C2, Kfir TC2)
  • IAI Arava
  • IAI Westwind
  • IAI Lavi
  • IAI Scout (onbemand)
  • Tadiran Mastift (onbemand)

IAI Kfir

Omdat Frankrijk geen Mirages meer leverde aan Israël moest het land zelf vliegtuigen maken. In 1969 begon Israël met het studieproject Zwarte Gordijn om te onderzoeken over de J79 motor, gebruikt in de F4 E, paste in een Mirage. Zo ontstond de Salvo. Later wist Israël de bouwtekeningen van de Mirage te stelen van Frankrijk. Op grond van de tekeningen werd de Nesher (Arend) geproduceerd. Er namen 40 van deze vliegtuigen deel aan de Jom Kippoeroorlog. De Nesher gebruikte een verbeterde versie van de Cyrano radar. Andere Nesher vliegtuigen vlogen zonder radar (Aida II). Uiteindelijk wist Israël een eigen vliegtuig te ontwikkelen: de Kfir. De Kfir-C1 kwam in 1974 in productie. Met de Kfir-C2 (1976) kwamen er nieuwe verbeteringen. In 1982 volgde de Kfir-TC2. In totaal zijn er 220 Kfirs geproduceerd waarvan een aantal aan Columbia zijn geleverd. Technische gegevens in het boek.

IAI Arava

De Arava was het eerste vliegtuig dat geheel in Israël werd gemaakt. Het is een transportvliegtuig met een maximum snelheid van 326 km/u De eerste vlucht vond plaats in november 1969 (101) en in maart 1972 (102). De 102 werd ook aan het buitenland verkocht. Tijdens de Jom Kippoeroorlog voorzag het de frontlinie van voorraden. Tegenwoordig vliegt de Arava niet meer. Technische gegevens in het boek.

IAI Westwind

Dit is een marine patrouille vliegtuig. De eerste vlucht vond plaats in 1970. Het vliegtuig is afgeleid van de Amerikaanse Jet Commander. Het vliegtuig heeft meegedaan tijdens de Jom Kippoeroorlog. Het wordt ook gebruikt voor de bewaking van de kust tegen infiltraties van terroristen vanuit zee. Technische gegevens in het boek.

IAI Lavi

Dit had het paradepaardje van de Israëlische luchtmacht moeten worden. Maar Amerika hield het tegen (geen financiële steun). De Lavi moest in 1992 actief zijn als vervanger van de A-4, F-4, en de Kfir. Technische gegevens in het boek.

IAI Scout / Tadiran Mastiff

Dit zijn beide onbemande vliegtuigen. Ondertussen is Israël één van de belangrijkste ontwikkelaars geworden van onbemande vliegtuigen. Ze worden o.a. door de VS in Afghanistan ingezet. Technische gegevens in het boek.

Mening van Etsel

Dit boek geeft een mooi overzicht weer van alle vliegtuigen die Israël tot 1982 in bezit had. Sommige vliegtuigen zijn nog steeds actief. Het boek is aardig te lezen met een introductie over de geschiedenis van de Israëlische luchtmacht. Wel staan er veel technische gegevens in die voornamelijk voor vliegtuig liefhebbers c.q. mensen die verstand hebben van vliegtuigen zijn bedoeld. Naast foto's staan er tekeningen van de vliegtuigen afgebeeld. Een mooi naslagwerk voor iedereen die van vliegtuigen houdt en in het bijzonder de Israëlische luchtmacht.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Israëls leger (1): IDF - Tsahal - Slagorde (Order of battle)Vanaf de eerste dag van Israëls bestaan, en eigenlijk al daarvoor, maakt het leger een belangrijk onderdeel uit van de I…
Toerisme Israël: een paradijs voor vogels en vogelspottersToerisme Israël: een paradijs voor vogels en vogelspottersElke herfst is de lucht van Israël gevuld met zo'n 500 miljoen vogels die vanuit Zuid-Europa naar warme klimaten in Azië…
Boekrecensie: Contemporary Israeli Geography – J.O. MaosrecensieBoekrecensie: Contemporary Israeli Geography – J.O. MaosIn 2004 verscheen het boek 'Contemporary Israeli Geography' met tientallen opstellen over de hedendaagse Israëlische geo…
Israëlisch-Arabische oorlogen (2): De Suezoorlog van 1956Israëlisch-Arabische oorlogen (2): De Suezoorlog van 1956Er ontstond spanning in het Midden-Oosten vanwege een wapendeal tussen Egypte en Tsjechoslowakije in 1955 en de Suezcris…
Boekrecensie: Angst vreet de ziel op - David GrossmanrecensieBoekrecensie: Angst vreet de ziel op - David GrossmanHet boek Angst vreet de ziel op (2003) van David Grossman gaat over de invloed van de zelfmoordaanslagen op de Israëlisc…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Skeeze, Pixabay
  • An illustrated guide to the Israeli air force - Bill Gunston

Reageer op het artikel "Boekrecensie: Israeli air force – Bill Gunston"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 03-07-2018
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Special: Israëlische leger en oorlogen
Recensies…
Schrijf mee!