InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Boekrecensie: Kinderen van Udim Gila Almagor
recensie

Boekrecensie: Kinderen van Udim Gila Almagor

Boekrecensie: Kinderen van Udim  Gila Almagor Kinderen van Udim (1992) is een jeugdboek geschreven door de bekende Israëlische schrijfster en actrice Gila Almagor. Na de Holocaust probeert een groep Joodse kinderen uit alle delen van Europa een nieuw leven op te bouwen in een jeugddorp in Israël. Het boek is gebaseerd op de jeugdervaringen van Gila Almagor, die zelf als meisje na de oorlog in zo'n dorp doorbracht. Ieder kind in Udim heeft zijn eigen pijnlijke verleden, maar met elkaar bouwen ze een nieuw leven op.

Gegevens

  • titel: Kinderen van Udim
  • auteur: Gila Almagor
  • jaar: 1992
  • uitgeverij: Leminiscaat, Rotterdam
  • ISBN: 90-5637-057-X

Inhoud van het boek 'Kinderen van Udim'

Na de Holocaust begonnen mensen uit Israël te zoeken na Joodse kinderen die de Holocaust overleefd hadden. Ze werden op allerlei plekken gevonden: kelders, bossen, schuren, kloosters, ondergedoken bij niet-Joden (rechtvaardigen onder de volkeren). De Joodse kinderen werden opgevangen in kindertehuizen die in heel Europa waren opgericht. Van hieruit bereidden ze zich voor op hun komst naar Israël. In Israël werden speciale jeugddorpen voor hen gebouwd. Hier moesten ze proberen om zonder hun ouders een nieuw leven op te bouwen. Een paar van die jeugddorpen zijn nu nog over in Israël. Eén daarvan is Hadassim dat het decor vormt voor dit boek waar het Udim wordt genoemd.

In de jeugddorpen werd landbouw bedreven. Door zelf het werk te doen bouwden de kinderen een sterke band op, leerden ze het land goed kennen en leerden een vak.

In Udim (Hadassim) stond een bijzondere boom: de domimboom in het Arabisch. De Hebreeuwse naam luidt : sheizaf. De boom is erin allerlei maten en komt in heel Israël voor. Gila weet niet wie die boom in Hadassim heeft gepland. De boom stond aan de rand van de heuvel. Gila fantaseerde dat de boom zijn dorst leste met de tranen van de kinderen die onder beschutting van zijn bladerdak daar kwamen uithuilen en hun hart uitstortten. Gila heeft zich erg in het jeugddorp thuis gevoeld.

De kinderen in het boek hebben in veel gevallen hun hele familie verloren. Sommigen weten niet of iemand van hun familie nog leeft. Yola uit Polen bijvoorbeeld krijgt te horen dat haar vader nog leeft. Maar hij is zo opgewonden om zijn dochter te zien dat hij alsnog overlijdt en zij hem niet meer ziet. Aviya is in Israël geboren. Haar moeder is soms erg in de war en haar vader is vóór haar geboorte al overleden. Zo kent elk kind zijn eigen pijnlijke verhaal.

Mening van Etsel

Het onderwerp van het boek is erg interessant. Helaas vind ik de vertelling ervan minder boeiend. Het is gewoon een beschrijving van de situatie in het dorp zonder een plot. Ook is het niet echt dramatisch beschreven. Er wordt wel verteld over de gevoelens van de kinderen, maar meer het 'klein' leed (onderlinge ruzies) in het dorp zelf. Het grote leed wat ze zelf in Europa hebben meegemaakt komt praktisch niet aan de orde in het boek, m.u.v. hun zoektochten naar hun ouders. Niet duidelijk is of deze kinderen psychologische hulp kregen bij het verwerken van hun oorlogstrauma's. Het lijkt alsof ze geheel aan hun eigen lot zijn overgelaten.

Misschien had Gil Almagor beter een boek voor volwassenen kunnen schrijven zodat het een psychologische roman had kunnen worden. Nu wordt een heel zwaarmoedig onderwerp tamelijk lichtzinnig beschreven om het voor de jeugdige lezer niet te dramatisch te doen overkomen. Ik vraag me af of jeugdige lezers de achtergrond situatie wel echt goed zullen begrijpen.

Toch is het boek de moeite waar om te lezen al is het maar om als opstapje te gebruiken voor verder onderzoek naar het wel en wee van deze kinderen in jeugddorpen in Israël.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Goed doel: Stichting Collectieve Israël Actie (CIA)Goed doel: Stichting Collectieve Israël Actie (CIA)De Stichting Collectieve Israël Actie (CIA) zamelt in Nederland geld in voor sociale en humanitaire doelen in Israël ten…
Differentiatie in de klasDifferentiatie wil niets anders zeggen dat je als leerkracht rekening houdt met de verschillen tussen kinderen. Kinderen…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Akhostettler, Pixabay
  • Kinderen van Udim Gila Almagor

Reageer op het artikel "Boekrecensie: Kinderen van Udim Gila Almagor"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 03-07-2018
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Special: Israëlische schrijvers
Schrijf mee!