InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Boekrecensie: De held Jessica Durlacher
recensie

Boekrecensie: De held Jessica Durlacher

Boekrecensie: De held  Jessica Durlacher De held uit 2010 is alweer de negende roman van Jessica Durlacher. Het betreft een adembenemende roman over familie, liefde en onverzettelijkheid. Het thema is wraak en vergelding. De hoofdpersoon is Sara Silverstein die in een Joods gezin opgroeit waarvan beide ouders de Holocaust hebben overleefd. Ook Sara krijgt één en ander te verduren wat indirect verband houdt met de Holocaust. Kan ze daar mee omgaan of zint ze op wraak?

Gegevens

  • titel: De held
  • auteur: Jessica Durlacher
  • jaar: 2010
  • uitgever: De Bezige Bij, Amsterdam
  • ISBN: 9 789023 452836

Inhoud van het boek 'De held'

De hoofdfiguur is Sara Silverstein. Ze groeit op in een Joods gezin waarvan beide ouders de Holocaust hebben meegemaakt. Sara is getrouwd met tv-maker Jacob Edelman die aanvankelijk succesvol is. Ze hebben twee kinderen, Mich en Tess. Sara, haar moeder en zus Tara gaan naar Duitsland om postuum het ereburgerschap van Baden-Baden voor haar vader Herman in ontvangst te nemen. Bij thuiskomst in Overveen wordt ze tijdens het hardlopen aangerand. Sara wordt angstig na het incident. Ze wordt nog angstiger wanneer haar zoon Mich aangeeft marinier te willen worden in het Amerikaanse leger om in Afghanistan te vechten. Sara vindt in Michs kamer twee brieven van Sara's grootmoeder Zewa. Uit één van die brieven blijkt dat Zewa op transport gezet zal worden. Sara vindt later ook nog een pistool in het bureau van haar vader. Opnieuw slaat het noodlot toe door een overval in haar huis in Overveen. Jacob raakt hierbij zwaargewond en Tess wordt verkracht. Tijdens het politie onderzoek vindt Sara een map met stukken over de verbouwing. Aannemer Raaymakers had er een puinhoop van gemaakt waarop Sara's vader Herman een rechtszaak had aangespannen en Raaymakers veel geld moest betalen en failliet raakte. Nu blijkt bij de inbraak in Overveen de stukadoor van Raaymakers bedrijf te zijn betrokken. Ook ontdekt Sara dat Raaymakers een foute vader had tijdens de oorlog. Ze blijkt hem trouwens nog van iets anders te kennen... Niet veel later wordt Raaymakers vermoord gevonden door de politie. Heeft Sara hier iets mee te maken?

Mening van Etsel

Dit is een spannend en goed in elkaar gezet boek. Het is een prettig leesbaar boek. De verhaallijn is redelijk makkelijk te volgen. De personages zijn goed uitgewerkt. Het onderwerp lijkt behoorlijk origineel te zijn (alhoewel de problematiek van de eerste en tweede generatie oorlogsslachtoffers natuurlijk wel een bekend fenomeen is). Het boek kent een verrassende ontknoping.

Het thema van het boek is wraak en vergelding. Zonder op de inhoud van in te gaan, omdat ik deze anders zou verklappen, is het wel aardig om stil te staan bij de vraag of wraak en vergelding mag binnen het Joodse geloof. Het antwoord daarop luidt nee. In Leviticus 19:18 staat dat je niet wraakzuchtig mag zijn. Daar staat tegenover dat zelfverdediging wel mag en zelfs moet. Het is de plicht iemand te doden als degene jou wil doden, zo stelt de Talmoed.

Er is een verhaal bekend over een groep Joodse overlevenden van de Holocaust (Hanokmin) die van plan was om het Duitse water te vergiftigen zodat veel Duitsers zouden omkomen. De Britten waren op de hoogte van de plannen en verijdelde deze. Daarop volgde plan B om gif te spuiten in brood dat bestemd was voor SS-gevangenen. Volgens de New York Times uit 1946 werden 207 gevangenen ziek maar stierf niemand.

Was bovenstaande actie zinvol en geoorloofd? Ik denk van wel. De nazi's worden gezien als nakomelingen van Amalek, de eeuwige vijand van de Joden. God heeft de opdracht gegeven om Amalek geheel uit te roeien. Koning Saul werd zelfs door God gestraft vanwege het feit dat hij de Amelekieten niet uitroeide. Wie medelijden heeft met wrede mensen zal uiteindelijk wreed zijn voor mensen die medelijden verdienen. Men moet niet rechtvaardiger zijn dan nodig is. Ik zie het ook niet als wraak, maar juist als rechtvaardigheid.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • De held Jessica Durlacher
  • Wikipedia
  • Vijf Bijbelse persoonlijkheden Elie Wiesel

Reageer op het artikel "Boekrecensie: De held Jessica Durlacher"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 03-07-2018
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Recensies…
Schrijf mee!