InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Boekrecensie: Het verval – Manfred Gerstenfeld
recensie

Boekrecensie: Het verval – Manfred Gerstenfeld

Boekrecensie: Het verval – Manfred Gerstenfeld 'Het verval – Joden in een stuurloos Nederland' (2010) is een boek van Manfred Gerstenfeld. Het betreft een analyse van de benarde positie van Joden in Nederland als indicatie voor het morele verval van de natie. Na een inleidend artikel komen 18 Nederlanders aan het woord. Het onderzoek kreeg géén subsidie van het Prins Bernhard Cultuurfonds omdat volgens de commissie het onderzoek door een Joodse organisatie over een Joods onderwerp nimmer objectief kan zijn.

Gegevens

  • titel: Het verval – Joden in een stuurloos Nederlander
  • auteur: Manfred Gerstenfeld
  • jaar: 2010
  • uitgeverij: Van Praag, Amsterdam
  • ISBN: 978-90-490-2406-2

Inhoud van het boek 'Het verval – Joden in een stuurloos Nederland'

Het boek gaat over Nederland en haar Joodse gemeenschap. Na de val van het communisme dacht men dat de wereld in rustiger vaarwater was gekomen. Maar de spanningen zijn juist toegenomen door economische instabiliteit en de gevaren van de extreme islam. Om de toekomst te kunnen voorspellen kan de indicatorpositie van Joden gehanteerd worden. Wanneer Joden de prijs betalen voor antisemitisme moeten veel anderen ook die prijs betalen. Dat is al vaker in de geschiedenis gebleken.

De polarisatie in Nederland neemt toe. Na de verzuiling is geen ideologisch alternatief gevonden. Leon de Winter noemt Nederland decadent. Het traditioneel-burgelijk fatsoen is verloren gegaan. Ook Bas Heyne en Afshin Ellian spreken in dergelijke termen. Nederland is stuurloos en verward geworden. Tekenen van verval zijn o.a. het toegenomen antisemitisme. Het restitutie proces is een belangrijke indicator geweest hoe Joden zichzelf in Nederland zien en hoe ze gezien worden. In dit boek is één van de hoofdthema's hoe Joden waargenomen worden en hoe de Joodse gemeenschap in werkelijkheid is.

Opvallend is dat dit boek geen subsidie kreeg van het Prins Bernard Cultuurfonds omdat Joden niet objectief over een Joods onderwerp zouden kunnen schrijven. Deze kromme redenering komt overigens wel vaker voor. Zo meende wijlen Conny Mus dat Joodse journalisten niet objectief over Israël zouden kunnen berichten. Ook een redacteur van het dagblad Trouw meldde dat het CIDI rapport over het antisemitisme niet veel voorstelde en geen reden was voor publicatie in de krant. Ook zouden Joden niet over allochtonen mogen schrijven omdat ze bevooroordeeld zouden zijn. Alexander Pechtold (leider van D66) zei tijdens de jaarlijkse Abel Herzberglezing dat niet meteen van het ergste uitgegaan moet worden wanneer jongeren antisemitische spreekkoren inzetten. Maar als gezegd zou worden dat alle buitenlanders het land uit moeten dan zou Pechtold zich veel drukker maken.

Manfred Gerstenfeld heeft 18 Nederlanders geïnterviewd die een relevant verhaal te vertellen hebben. Dit zijn: Ayaan Hirsi Ali, Frits Bolkestein, Afshin Ellian, Leon de Winter, Elma Drayer, Willy Lindwer, Tzvi C. Marx, Binyomin Jacobs, Henri Markens, Gerrit Zalm, Wim Kok. Els Borst-Eilers, Frits Korthals Altes, Wim Kortenoeven, Charles Dahan, Bloeme Evers-Emden, Rosa van der Wieken-de Leeuw, Johannes Houwing ten Cate.

Mening van Etsel

Het is duidelijk dat wanneer het economisch slecht gaat Joden vaak de eerste slachtoffers zijn van discriminatie. Dit herhaalt zich keer op keer in de geschiedenis. Maar ook wanneer het goed gaat is het leven van een Jood niet makkelijk. Europa en eigenlijk de hele wereld heeft toch een bepaald negatief beeld over Joden gecreëerd dat steeds weer naar boven komt drijven zelfs in gunstige tijden. Het is dan ook niet verwonderlijk dat veel Joden (in Nederland) liever niet kenbaar maken dat ze Joods zijn (keppeltje afhouden e.d.).

Zelf verschillende keren meegemaakt dat niet-Joden negatief over Joden praatten. De volgende voorbeelden zijn door kennissen van mij (Joden en niet-Joden) opgemerkt als zijnde antisemitische incidenten.

  • Twee niet-Joodse jongens gingen voor het eerst naar Israël om in een kibboets te werken. Een oudere kennis van één van de jongens zei tegen hen: “Passen jullie wel goed op je geld? Israël is een Joods land.”
  • Een niet-Joodse student kreeg van zijn Nederlandse begeleider te horen dat in Israël bevooroordeelde wetenschappers rondlopen. En of de student daar rekening mee wilde houden tijdens zijn onderzoek.
  • Een Jood was in gesprek met een niet-Jood over Israël. De niet-Jood wist niet dat hij tegen een Jood stond te praten en zei dat in Israël alleen arme Joden woonden die door rijke Joden uit de VS van wapens werden voorzien om rotzooi te trappen in het Midden-Oosten.
  • Een niet-Jood vroeg aan een Joodse student wat hij wilde worden. “Journalist,” antwoordde de Jood. “Oh dan kom je gemakkelijk aan een baan” (hiermee suggererend dat Joden de media beheersen).
  • Tijdens de beoordeling van een doctoraalscriptie van een niet-Jood over Israël schreef een Nederlandse wetenschapper die de scriptie moest beoordelen dat de student onder dwang van Israëlische begeleiders positief over Joden en negatief over Palestijnen had geschreven.
  • Een niet-Joodse student vroeg aan een Joodse student allerlei dingen over Israël. Beleefd gaf de Joodse student hier antwoord op. Plotseling werd de niet-Joodse student kwaad en schreeuwde in het bijzijn van de andere studenten tegen de Joodse student dat deze de hele tijd over Israël zat te praten en of hij misschien ook nog over iets anders kon praten dan alleen maar over die Joden en Israël.

Uit bovenstaande voorbeelden blijkt dat veel niet-Joden helemaal gehersenspoeld zijn door allerlei vooroordelen over Joden. Ze kunnen simpelweg niet gewoon meer over Joden denken en praten. Dat geldt overigens niet alleen voor antisemieten maar ook voor filosemieten. In dit boek merkt Wim Kortenoeven daar het volgende over op. “Filosemitisme kan zo omslaan in antisemitisme, als Joden niet aan de verwachtingen voldoen. Dat was ook het probleem met Mohammed en Luther.” Zo merkt Kortenoeven vervolgens terecht op dat er nog steeds christenen zijn die denken dat Joden uiteindelijk Jezus als hun Messias zullen erkennen. Het is kennelijk geen probleem wanneer deze pro-Joodse christenen zeggen dat Joden blind zijn. Terwijl er schande gesproken wordt als Joden zeggen dat christenen aardige mensen zijn maar wel een afgod (Jezus) dienen. Zelf krijg ik ook regelmatig kritiek te verduren wanneer ik in mijn artikelen op schrijf dat christenen een afgod dienen. Lezers voelen zich dan aangevallen, terwijl zij zelf wel de vrijheid nemen om Joden als 'blind' te beschouwen omdat ze Jezus nog niet geaccepteerd hebben.

Dit is een goed boek en laat duidelijk het verval van Nederland zien. Of dit boek echter tot nadenken zal stemmen is zeer twijfelachtig. Daarvoor zit het antisemitisme en anti-judaïsme toch te diep geworteld bij veel Nederlanders.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Slecht nieuws over Nederland vanuit Israëlnieuws uitgelichtSlecht nieuws over Nederland vanuit IsraëlSlecht nieuws over Nederland. Niet leuk om te lezen of te horen voor Nederlanders. Maar ja, meent dr. Manfred Gerstenfel…
Historische geografie Israël: de Ottomanen in PalestinaIn de transitie periode van de Mamelukken die 250 duurde veranderde er niet veel in Palestina. Het Ottomaanse Rijk dat d…
Het hondsrugsysteemHet hondsrugsysteem is het geheel van ruggen en beekdalen in Oost- en Noord-Drenthe, met de grootste rug, de hondsrug, a…
Villa van Hadrianus of Villa AdrianaDe Villa van Hadrianus, ook wel bekend als de Villa Hadriana, ligt zo'n 30 kilometer verwijderd van Rome in de buurt van…
De molens op Goeree-OverflakkeeDe molens op Goeree-OverflakkeeDenk je aan Holland, dan denk je aan tulpen, kaas en natuurlijk aan de vele molens. Op het Zuid-Hollandse eiland Goeree-…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Skitterphoto, Pixabay
  • Het verval – Joden in een stuurloos Nederland - Manfred Gerstenfeld

Reageer op het artikel "Boekrecensie: Het verval – Manfred Gerstenfeld"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 03-07-2018
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Special: Joods Nederland
Recensies…
Schrijf mee!