InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Boekrecensie: Zin in een spin? (bizarre feiten over spinnen)
recensie

Boekrecensie: Zin in een spin? (bizarre feiten over spinnen)

Boekrecensie: Zin in een spin? (bizarre feiten over spinnen) In het boek Zin in een spin? kun je de meest bizarre feiten over spinnen vinden. Wat voor soorten spinnen zijn er, kun je ze als huisdier houden en waarom zijn mensen bang voor spinnen. Met veel weetjes, kleurenfoto’s en grappig zwart-wittekeningen. Dit boek is zeer geschikt als basis voor een spreekbeurt.

Inhoud artikel

Over de auteurs, Myrte Gay-Balmaz en Margreeth Kooiman

Myrte Gay-Balmaz rondde in 2005 de schrijfopleiding Script+ (richting kinderboeken) af.
Sinds 2006 vormt ze een duo met Margreeth Kooiman. Ze schrijven voor volwassenen maar hun specialiteit ligt bij de jeugd.

Gegevens van het boek

  • Titel: Zin in een spin? De meest bizarre feiten over spinnen
  • Tekst: Myrte Gay-Balmaz en Margreeth Kooiman
  • Illustraties: Madelart, Groningen
  • Uitgeverij: Biblion, Leidschendam
  • Gepubliceerd: 2011
  • Genre: kinderboek
  • Aantal pagina’s: 37
  • ISBN: 978 90 5483 966 8
  • Geschikt voor: kinderen van negen tot en met twaalf jaar, maar ook interessant om met een jonger kind door te nemen

De inhoud van het boek Zin in een spin? De meest bizarre feiten over spinnen

Het boek is opgebouwd uit de inleiding, vijf hoofdstukken, spinnenfoto’s, lijst met moeilijke woorden en tot slot het register.

Inleiding

Is de spin een griezelig achtpotig geval of het ideale huisdier. Het is een boek vol harige poten, kleverige draden en webben en het laat je nooit meer los…

Hoofdstuk 1, Spinnen toen en nu

Welk dier leefde er eerder, de spin of de dinosauriër (je raadt het al, de spin). De eerste spinnen maakten geen webben maar waren jagers. Wanneer kwamen er spinnende spinnen. Wat is een spin, hoe ziet een spinnenlichaam er uit. In dit hoofdstuk lees je over gifkaken en over het aantal ogen wat een spin heeft (acht ogen, vier paar). Waar is spinnenzijde voor gebruikt.

Hoofdstuk 2, Rare en minder rare spinnen

Spinnen leven aan land, maar ook in het water, soms diep in de grond en ze kunnen zelfs in de lucht leven. Ze zijn er in allerlei soorten en maten. Spinnen worden meestal maar één jaar, maar er zijn uitzonderingen zoals de vogelspin, deze kan wel twintig jaar worden. De grootste spin ter wereld is de Goliath-vogelspin/Theraphosa leblondi. De kleinste spinnetjes zijn de dwergspin-soorten, ze zijn kleiner dan een punt. Nog niet zo lang geleden is de Anapistula caecula gevonden in Noord-West Afrika, een vrouwtje, het mannetje zal waarschijnlijk nog kleiner zijn, maar die is nog niet gesignaleerd. Loopspinnen leven in de tropische regenwouden van Zuid- en Midden Amerika, ze lopen niet weg, ze vallen aan! Ze zijn gewapend met een dodelijk gif. Er is een tegengif, hiervoor moet je levende spinnen ‘melken’. De Amerikaanse Zwarte Weduwe kan met een beet een mens doden, voor iemand die zwak is of bijvoorbeeld een kind kan de beet fataal zijn. Er bestaat een tegengif. De Australische trechterspin is een van de gevaarlijkste spinnen ter wereld, vooral het mannetje is supergiftig. Bananenspinnen leven op bananenplantages in Zuid- en Midden-Amerika. Ze houden niet van bananen maar van de kakkerlakken die op de bananen leven. Spinnen in ons land: de kruisspin is heel bekend in ons land, de spin heeft een vlekkenpatroon in de vorm van een kruis op haar achterlijf. De grootste vijand van deze spin is de nachtvorst. Een van de grootste spinnen in ons land is de kleine gerande oeverspin. De grote gerande oeverspin is de allergrootste spin die in ons land leeft, ze zijn vrij zeldzaam en leven alleen in gebieden waar het water voldoende schoon is. In ons land heb je ook de koepelspin, deze spin leeft ondergronds in een huisje. Je hebt waterspinnen, deze spinnen leven in het water, onder water hebben ze een tentachtig web gemaakt. Hooiwagens zijn geen spinnen, hun lijf bestaat uit één deel, ze hebben maar twee ogen en kunnen niet spinnen. Een hooiwagen heeft wel acht poten.

Hoofdstuk 3, Bang voor spinnen

In de oertijd stierven er regelmatig mensen aan een spinnenbeet, ze waren daarom bang voor spinnen en deze angstreflex hebben mensen nog steeds. Arachnofobie betekent spinnenangst. Er is een therapie voor mensen die hier last van hebben. Arachne betekent spin in het Grieks. Phobos, de zoon van Aphrodite en Ares zaaide paniek en boezemde angst in bij mensen. Het woord fobie/vrees is daarvan afgeleid.

Spinnen zijn overal, in een goed schoongemaakt huis wonen gemiddeld 1500 spinnen. De meest voorkomende spin in huis is de huisspin. De spin eet graag vliegen en muggen op. De huisspin werd in 2008 uitgeroepen tot Spin van het Jaar. In Nederland heb je drie soorten huisspinnen: de grijze huisspin, de gewone huisspin en de grote huisspin. Sommige mensen houden een spin als huisdier, de meeste huisdierspinnen zijn vogelspinnen. Vogelspinnen eten voornamelijk levende sprinkhanen en meelwormen. Spinnen worden ook wel gebruikt als proefdier, ze kunnen bijvoorbeeld helpen om de giftigheid van nieuwe medicijnen te testen.

Hoofdstuk 4, Spinnenwebben en spinrag

Een spinnenweb met rijp of dauwdruppels is prachtig om te zien. Een web is ook sterk en kleverig, zit een insect in een web verstrikt dan komt deze er nooit meer uit. Hoe maakt een spin eigenlijk een web. De spin spint een draadje en laat de wind dit vangen, het uiteinde blijft ergens aan vastkleven. De spin loopt via het draadje terug en verstevigt het met een tweede draadje. Ze gaat net zo lang door tot de begindraad stevig genoeg is. Daarna spint ze de eerste spaken. Als die klaar zijn, maakt ze de niet-klevende ronde draden en tot slot de klevende ronde draden. De spaken van een web kleven niet, als de spin iets gevangen heeft loopt ze via de spaken. Springspinnen kunnen overal aan blijven kleven, de spin doet dit door middel van een plukje haar op de teen. Kruisspinnen willen juist niet blijven kleven, ze smeren hun poten in met een soort antikleefmiddel, ze hebben dit middel zelf opgebraakt… Spinnen hebben spintepels, deze gebruikt ze om mee te spinnen. De meeste spinnen hebben drie paar tepels. Het spindraad wordt in de klieren binnen de spin aangemaakt. Via buisjes komt het de spintepels in en van daaruit pompt de spin het spindraad naar buiten. In de draden van een web zit een heel taai soort eiwit, het draad wordt er superrekbaar door. In spinsel zitten drie stoffen die ervoor zorgen dat het draadje niet bederft: een stof zorgt ervoor dat de draden niet uitdrogen, een stof werkt tegen schimmels, en een tegen bacteriën. Spindraad is een van de sterkste materialen ter wereld. Alle spinnen spinnen een cocon rond hun eitjes, zo worden ze beschermd tegen schadelijke invloeden. In Texas werd in 2007 een spinnenweb ontdekt van 182 meter lang, gemaakt door spinnen in teamverband! Hoe geeft een mannetjespin aan een vrouwtjesspin door dat hij geen maaltje is maar een maatje. Hij geeft signalen door aan de buitenste webdraden te trekken. Met dit 'liedje' gaat hij door tot het vrouwtje ook aan de draden trekt. Dat is het teken dat hij het web mag binnenkomen.

Hoofdstuk 5, Spinnen in de hoofdrol

Mensen vinden spinnen boeiend, er zijn dan ook vele verhalen over ze verteld. Ook spelen ze soms de hoofdrol in een film, vooral in griezelfilms. Bekende films: Arachnophobia (1990), Earth vs. The Spider (2001), de films van SpiderMan. Maar ook in boeken komen spinnen voor zoals in het Amerikaanse verhaal Charlotte’s web (1952). In 1973 kwam de animatiefilm uit, in 2006 werd het boek opnieuw verfilmd. De Spin Anansi komt oorspronkelijk uit West-Afrika, over deze spin bestaan verhalen net als de fabels van Reinaart de Vos. Prinses Maxima droeg een keer een spinnenbroche die sieraadontwerpers heel gewaagd vonden. Annie M.G. Schmidt heeft ooit een versje geschreven over spin Sebastiaan. Spinnen komen ook voor in spreekwoorden zoals: de nijvere spin heeft een groot weefsel. Als de spinnen vlijtig buiten weven, zullen wij mooi weer beleven. Waar de bij honing uit zuigt, zuigt de spin vergif uit. Zo nijdig zijn als een spin (kwader dan kwaad). Door de eeuwen heen hebben spinnen vaak een rol gespeeld in bijgeloof. Zie je een spin een muur oversteken brengt geluk. Er bestaat een spin Myrmekiaphila neilyoungi, bioloog Jason Bond heeft deze spinsoort ontdekt en vernoemd naar zijn favoriete artiest. Een dromenvanger vangt boze dromen, deze worden verbrand in de opkomende zon.

Spinnenfoto’s

Prachtige foto’s gemaakt door Ed Nieuwenhuys van een Australische trechterspin, Bananenspin,Vogelspin, Grote Gerande Overspin, de verschillende soorten huisspinnen, Koepelspin, Zwarte Weduwe, Kruisspin, Goliathspin, Sidderspin, Springspin, Valdeurspin.

Moeilijke woorden

Aaibaarheidsfactor, Angstreflex, Bacteriën, Barnsteen, Beschermingsmechanisme, Cafeïne, Camoufleren, Chirurgisch, Cocon, Concentratie, Confrontatie, Desinfecterend, Duikersklok, Evolutie, Exotisch, Fossielen, Gematigde streken, Gemuteerd, Genen, Gestresst, Imago, Inventiviteit, Oriëntatie, Paringsritueel, Polyethyleen, Reflexen, Röntgenfoto, Segmenten, Serum, Tegengif, Terrarium, Therapie.

De tekst en de illustraties

De tekst is geschikt voor kinderen vanaf een jaar of negen, maar je kunt ook in eigen woorden de inhoud van het boek vertellen aan jongere kinderen. Lange en korte zinnen die heerlijk weglezen. De hoofdstukken bevatten veel korte onderwerpen, dit zorgt ervoor dat het boek niet snel verveelt. Je vindt veel foto’s in dit boek maar ook tekeningen.

Een fragment uit het boek

Onzichtbaar?
De kleinste spinnen zijn de zogenaamde dwergspin-soorten. Ze zijn kleiner dan een punt en lijken nogal op elkaar. Niet zo lang geleden is er in Noord-West Afrika een heel klein vrouwtjespinnetje gevonden, Anapistula caecula. Wetenschappers zijn heel nieuwsgierig naar het mannetje, want zoals meestal bij spinnen, zouden die nóg kleiner moeten zijn. Tot dusver hebben ze die nog niet gevonden. Misschien moeten ze beter zoeken?

Mijn mening

Een fantastisch boek over spinnen. Het begint al met de sprekende voorkant Zin in een spin? Het zou gaan om een boek voor kinderen vanaf een jaar of negen, maar ook een peuter of kleuter zal veel plezier beleven aan dit boek. De vraag wie er eerder leefden, spinnen of dino’s spreekt tot de verbeelding. De tekst is speels van opzet, maar bevat enorm veel informatie. Ieder hoofdstuk heeft zijn eigen achtergrondkleur, de letters zijn wisselend zwart of wit, verschillende lettertypes. Dit boek is ook zeer interessant voor volwassenen en ideaal voor een kind om te gebruiken als basis voor een spreekbeurt.
Gerelateerde artikelen
Arachnofobie: angst voor spinnenArachnofobie is een overmatige angst voor spinnen. Naar verluidt is arachnofobie de meest voorkomende 'dierenfobie'. Ara…
De spinnen in Nederland: alles over de spin 2019De spinnen in Nederland: alles over de spin 2019De spin en spinachtige spreekt tot de verbeelding. Naar schatting 70.000 spinnen zijn er in 2018 en 2019 over de hele we…
Arachnofobie / spinnenfobieSpinnenfobie is een veel voorkomende fobie waar veel mensen last van hebben. Als men echter op een moment komt dat men z…
Het leven van de hooiwagen (Opiliones)Het leven van de hooiwagen (Opiliones)Een hooiwagen is een beestje dat vaak wordt aangezien als een spin. Toch is het een heel ander soort diertje. Hij behoor…
De kruisspin, araneus diadematusDe kruisspin, araneus diadematusDe kruisspin is een van de vele soorten spinnen, die in Nederland voorkomen. Vooral in de herfst kun je deze spin in bes…
Bronnen en referenties
  • Zin in een spin? (ISBN 978 90 5483 966 8 )

Reageer op het artikel "Boekrecensie: Zin in een spin? (bizarre feiten over spinnen)"

Reactie

Margreeth Kooiman, 27-09-2011 22:06 #1
Beste Wolfje02,
Hartelijk dank voor de mooie recensie! Ik ben een van de auteurs van Zin in een Spin? en ben blij dat jij en je kleuter ervan hebben genoten.
Groetjes, Margreeth Reactie infoteur, 14-02-2013
Beste Margreeth, wat leuk om een reactie te ontvangen! Het is een prachtig boek.

Infoteur: Wolfje02
Laatste update: 04-04-2017
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Reacties: 1
Recensies…
Schrijf mee!