InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Boekrecensie: Op bezoek in... Israël – Bronja Prazdny
recensie

Boekrecensie: Op bezoek in... Israël – Bronja Prazdny

Boekrecensie: Op bezoek in... Israël – Bronja Prazdny In 2005 is voor de jeugd en eigenlijk ook wel een klein beetje voor volwassenen het boekje 'Op bezoek in...Israël' van Bronja Pradzny verschenen. Het boek maakt onderdeel uit van de Wereldreeks voor kinderen (Op bezoek in...Midden Oosten). In het boek wordt ingegaan op de geschiedenis van de Joden, het land Israël, de steden, het vervoer, de mensen, het onderwijs,de Israëlische keuken, de economie, de natuur en het toerisme. Een erg leerzaam boekje.

Gegevens

  • titel: Op bezoek in...Israël
  • auteur: Bronja Prazdny
  • jaar: 2005
  • uitgever: KIT Publishers, Amsterdam
  • ISBN: 90 6832 872 7

Inhoud van het boek 'Op bezoek in...Israël'

Israël wordt op 15 mei 1948 opgericht. Het is een jonge staat maar kent een lange geschiedenis. Het Jodendom neemt een belangrijke plaats in in het leven van veel Israëliërs en ook van veel Joden buiten Israël in de diaspora. Israël bestaat voor de helft uit woestijn en heeft daardoor te kampen met een groot watertekort. Daarnaast is het land verwikkeld geraakt in vele oorlogen en terreuraanslagen.

De geschiedenis van de Joden begon met Abraham. Hij trok naar Kanaän, het Beloofde Land. Toen daar honger uitbrak kwamen de Joden in Egypte terecht waar ze later door Mozes bevrijd werden. In de Sinaï ontvingen ze de Tora en werden het Uitverkoren volk. Vervolgens keerden ze weer terug naar Kanaän. Ze leefden er twee eeuwen in voorspoed. In 586 vbgj werd echter de Tempel verwoest en kwamen de Joden in de diaspora terecht. Later keerden ze weer terug. Maar in het jaar 70 kwam er een voorlopig definitief einde aan het Joodse verblijf in Palestina, zo genoemd door der Romeinse overheersers. Palestina kreeg vele overheersers die het land verwaarloosden, zoals de Arabieren, de kruisvaarders, de Mamelukken en de Ottomanen. Eind 19de eeuw ontstond het Zionisme en keerden de Joden terug. In 1948 werd de nieuwe staat Israël opgericht.

Israël is een klein land: 470 kilometer van noord naar zuid en 135 kilometer maximale breedte. Het landschap is zeer divers: woestijn, kustvlakte, heuvellandschap en valleien. Ook het klimaat is zeer gevarieerd: aan de kust warm en vochtig in de zomer en regen in de winter; in het oosten en zuiden warm en droog in de zomer en kouder en droog in de winter.

De meeste inwoners wonen in de steden: 90%. Grootste stad is Jeruzalem. Tweede stad is Tel Aviv. Maar met de voorsteden meegerekend is Tel Aviv het grootst. Jeruzalem is een religieuze stad, terwijl Tel Aviv meer seculier is. Andere belangrijke steden zijn Haifa, Rishon Le Zion en Beer Sheva.

Het vervoer in Israël gaat voornamelijk per auto en per bus. Het spoornetwerk is nog minder goed ontwikkeld, hoewel daar verandering in komt. De vele auto's in het kleine land zorgen vooral in centraal Israël voor veel files die een groot probleem vormen. Israël kent ook een grote internationale luchthaven (Ben Goerion luchthaven) en havens in Haifa, Ashdod en Eilat.

De meeste inwoners van het land zijn Joden: 75%. De rest zijn niet-Joden. Israël is een immigratieland met veel Joden uit alle delen van de wereld. De belangrijkste godsdienst is het Jodendom. Maar ook de islam en het christendom zijn in Israël vertegenwoordigd. De officiële talen zijn Hebreeuws en Arabisch. Alle Joden vanaf 18 jaar, m.u.v. de streng gelovige Joden, moeten het leger in. Dat geldt zowel voor mannen als voor vrouwen. Ook Druzen dienen in het leger. Tevens geldt voor alle kinderen de leerplicht. Er zijn 4 typen onderwijs: openbare scholen, religieuze staatsscholen, Arabische scholen en privé onderwijs.

Tot slot aandacht in het boek voor de Israëlische keuken (met invloeden uit vele werelddelen), de economie (tegenwoordig vooral leunend op de hightech industrie), de natuur (o.a 3000 plantensoorten) en het toerisme.

Mening van Etsel

Dit is echt een heel goed educatief boekje over Israël. Alle belangrijke zaken worden er in behandeld en er ligt gelukkig geen nadruk op politiek, oorlog, terrorisme, etc. Het boek staat vol wetenswaardigheden en is echt geschikt om een goede eerste indruk van het land op te doen.

Helaas worden geen bronnen vermeld en wordt ook niet door verwezen naar literatuur waar kinderen wat dieper op de materie in zouden kunnen gaan. Naast teksten bevat dit boekje ook mooie foto's die het verhaal nog levendiger maken.

Een echte aanrader voor kinderen die iets objectief over Israël willen leren.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Het proces tegen Adolf EichmannHet proces tegen Adolf EichmannIn mei 1960 pakten leden van de Mossad, de Israëlische geheime dienst, Adolf Eichmann op in Argentinië. Eichmann was na…
Populairste Turkse meisjesnamen in NederlandPopulairste Turkse meisjesnamen in NederlandWil je weten wat de meest voorkomende Turkse meisjesnamen zijn in Nederland? Wil jij weten wat deze namen betekenen? Lee…
Bezoekersvergunning voor bewoners in Amsterdam OostBezoekersvergunning voor bewoners in Amsterdam OostVrienden, familie en/of kennissen kunnen een stuk goedkoper parkeren in Amsterdam Oost. Sinds 1 januari 2014 kunnen bezo…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: BruceEmmerling, Pixabay
  • Op bezoek in...Israël – Bronja Prazdny

Reageer op het artikel "Boekrecensie: Op bezoek in... Israël – Bronja Prazdny"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 03-07-2018
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Special: Toerisme Israël
Recensies…
Schrijf mee!