InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Boekrecensie: Bittere Bloemen - Jeroen Brouwers
recensie

Boekrecensie: Bittere Bloemen - Jeroen Brouwers

De roman Bittere Bloemen van Jeroen Brouwers gaat over Julius Hammer. Vroeger was hij een befaamde schrijver, rechter en politicus. Tegenwoordig is hij een aftakelende, bejaarde man. Onlangs heeft hij een hersenbloeding gehad.

Inhoud

Met frisse tegenzin gaat Julius Hammer op reis met een cruiseschip. Zijn bemoeizieke dochter heeft deze reis voor hem geregeld. Julius ontmoet op dat schip Pearlene, een jonge vrouw die jaren geleden een schrijfcursus bij hem volgde. Indertijd werd Julius verliefd op haar. Hoewel hij haar al jaren niet meer heeft gezien, is hij eigenlijk altijd verliefd gebleven op Pearlene. De lezer beleeft mee, hoe Julius Hammer worstelt met zijn verliefdheid, maar ook met de vele fysieke en mentale gebreken, die het gevolg zijn van de hersenbloeding en zijn ouderdom.

Het verhaal speelt zich grotendeels af op Corsica, waar het cruiseschip is aangemeerd. Julius ergert zich kapot aan alle festiviteiten op dat eiland, ter ere van de zoveelste geboortedag van de massamoordenaar Napoleon Bonaparte.
Oorspronkelijk is Julius op Corsica alleen maar van boord van het cruiseschip gegaan, omdat hij nieuwe sigaren wilde kopen. Het loopt echter allemaal totaal anders dan hij gepland had. Op een gegeven moment belandt hij samen met Pearlene op de set van een sciencefictionfilm, waar ondermeer Nicole Kidman in meespeelt. Julius Hammer voelt zich verdwaald op die filmset, zoals hij zich ook al verdwaald voelde op het cruiseschip en hij zich eigenlijk sowieso verdwaald voelt in de gehele moderne wereld.

Beoordeling

Het boek is geschreven in de magnifieke, bombastische stijl, met lange, barokke zinnen, die Brouwers ook al demonstreerde in vroegere romans, zoals Het Verzonkene en Zonsopgangen Boven Zee.
Ook op andere punten is dit een typische Brouwers-roman: het boek zit vol met symboliek, er komen zeer veel flashbacks en lange overpeinzingen in voor, en de hoofdpersoon heeft een melancholiek, romantisch levensgevoel.
Hoewel er in Bittere Bloemen veel zwaarmoedige thema’s worden behandeld, zitten er ook scènes in dit deze roman, die juist zeer humoristisch zijn.

Het plot van Bittere Bloemen is niet erg sterk, maar dat geldt voor meer boeken van Brouwers: zijn romans zijn eerder befaamd vanwege de virtuoze schrijfstijl, dan vanwege de verhalen die hij vertelt. Naar mijn mening behoort Brouwers tot de briljantste stilisten uit de Nederlandse literatuurgeschiedenis.

De Schrijver

Jeroen Brouwers werd geboren op 30 april 1940 in Batavia. Bekende romans van hem zijn Bezonken Rood en Geheime Kamers. Behalve een romanschrijver, is Brouwers ook een gevreesde polemist en een gerenommeerde essayist. Zijn polemieken zijn gebundeld in het boek ‘Hamerstukken’. Een geweldige bundeling van zijn essays over Vlaamse literatuur draagt de titel ‘Vlaamse Leeuwen’.

In interviews heeft Jeroen Brouwers aangegeven dat Bittere Bloemen hoogstwaarschijnlijk zijn allerlaatste roman is.
Wat mij betreft evenaart Brouwers in Bittere Bloemen net niet het niveau van zijn allerbeste romans, maar toch is dit mooie boek een waardige afsluiter van zijn imposante romanoeuvre.

Gegevens

Titel: Bittere Bloemen
Auteur: Jeroen Brouwers
Pagina’s: 285
Uitgeverij: Atlas
Gerelateerde artikelen
Citaten over liefde van grote literaire schrijversLiefde is natuurlijk één van de grote thema's uit de wereldliteratuur. Wat waren de opvattingen van beroemde schrijvers…
De opkomst van de IPA (Indian Pale Ale) in NederlandDe opkomst van de IPA (Indian Pale Ale) in NederlandDe Indian Pale Ale, veelal afgekort met IPA, is een biersoort die je sinds begin 2014 steeds vaker tegenkomt. Op de menu…
Giph (Ronald Giphart), uitgebreid boekverslagGiph (Ronald Giphart), uitgebreid boekverslagGiph is een boek geschreven door Ronald Giphart. In dit boekverslag beschrijf ik een aantal belangrijke aspecten van het…

Reageer op het artikel "Boekrecensie: Bittere Bloemen - Jeroen Brouwers"

Infoteur: Fjodorboekanski
Gepubliceerd: 30-05-2011
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Recensies…
Schrijf mee!