InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Boekrecensie: Zoon van Hamas Mosab Hassan Yousef
recensie

Boekrecensie: Zoon van Hamas Mosab Hassan Yousef

Boekrecensie: Zoon van Hamas  Mosab Hassan Yousef 'Zoon van Hamas' (2010) is een autobiografisch verhaal van de voormalige Palestijnse terrorist Mosab Hassan Yousef, zoon van één van de oprichters van Hamas. Wanneer hij in een Israëlische gevangenis terechtkomt besluit hij samen te werken met de Shin Beth, de Israëlische binnenlandse veiligheidsdienst. In de tussentijd bekeert hij zich tot het christelijk geloof en krijgt zo een hele andere kijk op de islam. Als volgeling van Jezus wil hij zowel Israëliërs als Palestijnen vergeven.

Gegevens

  • titel: Zoon van Hamas
  • auteur: Mosab Hassan Yousef
  • jaar: 2010
  • uitgever: Kok, Kampen
  • ISBN: 978-90-435-1812-3

Inhoud van het boek 'Zoon van Hamas'

Als 18 jarige jongen belandt Mosab Hassan Yousef in het gevreesde detentie centrum Maskobiyeh, ook wel het 'slachthuis' genoemd. Daar ondergaat hij martelingen en proberen agenten van de Shin Beth hem te overtuigen voor Israël te werken. Aanvankelijk gaat Mosab akkoord maar met het plan om zich tegen Israël te keren. Later verandert hij van gedachte wanneer hij ziet hoe in de gevangenis leiders van Hamas andere leden van de groep martelen omdat ze niet voldoende de godsdienstige regels zouden naleven.

Uit de gevangenis neemt hij in 1999 deel aan de Bijbelstudie. Hij begint langzaamaan het christendom te omarmen, hoewel hij nog moeite heeft in het begin om Jezus als God c.q. Zoon van God te zien. Het belangrijkste wat hij van het christendom leert is vergeven. Hij wil zowel de Israëliërs als de Palestijnen vergeven en uiteindelijk met elkaar laten verzoenen.

Mosab geeft een uitzonderlijke kijkje in de werkwijze van Hamas. Vooral de martelingen van leden van Hamas door de leiders van Hamas in de gevangenis was niet eerder echt bekend. Hoewel Mosab zijn vorige leven geld, macht en aanzien had wilde hij maar één ding: vrijheid. Hij moest leren om haat, vooroordeel en wraakzucht lost te laten. Naar zijn zeggen heeft het geloof in Jezus hem echt bevrijd. Hij leerde zo zowel zijn vijanden als zijn vrienden lief te hebben.

Mening van Etsel

Boeken die gaan over geheime diensten zijn altijd lastig te recenseren. De boeken zijn wel spannend maar je weet nooit wat je wel of niet moet geloven. Toch komt het boek redelijk geloofwaardig over. Het feit dat Israël onder Hamas terroristen spionnen ronselt was al eerder bekend. Nu krijgen we een bepaald inzicht hoe dit in Israëlische gevangenissen gaat. Israël heeft het altijd belangrijk gevonden om via mensen geheime informatie te verzamelen en niet alleen te vertrouwen op technische hulpmiddelen zoals de Amerikanen sterk doen.

In het boek wordt niet echt duidelijk waarom Yousef met de onthulling komt over zijn rol als spion voor Israël. Zou de Shin Beth geweten hebben dat hij er een boek over zou schrijven? Zo ja, zullen ze hem dan geholpen hebben? Wil Israël met het boek aantonen wat voor gruwelijke organisatie Hamas is en dat dit door een ex-lid zelf wordt bevestigd? Yousef noemt wel een reden, maar die vind ik niet zo geloofwaardig. Namelijk dat hij Israëliërs en Palestijnen wil laten verzoenen en dat Jezus daarbij een belangrijke rol speelt.

En dat laatste vind ik toch wat minder fraai aan het boek. Hij presenteert het christendom als een vergevingsgezinde godsdienst. Daarmee gaat hij totaal voorbij aan de 2000 jaar gewelddadige geschiedenis van het christendom. Wat is het verschil tussen Hamas die mensen op grond van het geloof de dood in stuurt als zelfmoordterroristen om het Heilige Land te bevrijden en de Kruistochten die ook als doel hadden om het Heilige Land met geweld te bevrijden?

Het eindoordeel luidt dat het een interessant boek is dat een aardig beeld geeft van de oorlog die gaande is tussen Israël en de Palestijnen in het algemeen en Israël en Hamas in het bijzonder. Het boek is chronologisch geschreven en de persoonlijke ervaringen van Yousef spelen zich af tegen de historische achtergrond van het conflict.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Boekrecensie: Hamas - Wim KortenoevenrecensieBoekrecensie: Hamas - Wim KortenoevenHamas portret en achtergronden van Wim Kortenoeven is een boek over de Islamitische Verzetsbeweging Hamas. In het boek…
De Gazastrook, altijd in de schijnwerpersAl vele jaren vormt de Gazastrook of kortweg Gaza, een bron van nieuws. Dit gebied zeer dicht bevolkt door Palestijnen,…
nieuws uitgelichtSderot (Israël) onder vuur van Palestijnse rakettenSinds een aantal jaar ligt Sderot (Israël) onder vuur van Palestijnse raketten die door terroristische groeperingen dage…
Boekrecensie: Oorlog op afstand  Aaldert van SoestrecensieBoekrecensie: Oorlog op afstand Aaldert van Soest'Oorlog op afstand' (2007) is een boek (scriptie voor de studie Internationale Betrekkingen) van Aaldert van Soest over…
Het ware gezicht van Palestina: martelingen door Palestijnenmijn kijk opHet ware gezicht van Palestina: martelingen door PalestijnenIn het Palestijnse mensenrechtenrapport "Elkaar martelen Het wijd verbreide gebruik van willekeurige opsluiting en mar…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Boekrecensie: Zoon van Hamas Mosab Hassan Yousef"

Reacties

Marcel, 27-08-2011 19:22 #2
Een goed boek dat je laat nadenken en vanuit meerdere invalshoeken interessant is: religieus, politiek, persoonlijk, … Eenvoudig geschreven en leest daarom makkelijk en snel.
De recensist kan zijn mening in dit geval beter achterweg laten. Het laat namelijk zien dat hij het boek niet goed gelezen heeft… Reactie infoteur, 27-08-2011
Over smaak valt niet te twisten…

Franet (infoteur), 27-05-2011 18:19 #1
Het is jammer dat je iedere keer weer zegt en schrijft dat de Christenen 2000 jaar lang oorlog gevoerd hebben en zeer gewelddadig zijn geweest. Dit is absoluut een grote leugen. Verder is het zo dat een Christen zich onderscheidt van een niet-Christen door de volgende eigenschappen: Liefdevol, barmhartig, offervaardig, altruïstisch, hulpvaardig, vergevingsgezind en gastvrij. Wie één van deze eigenschappen mist mag zich eigenlijk al geen Christen meer noemen. Wanneer jij het dus hebt over "Christenen, " dan spreek je in feite over heidenen of naam-christenen, die in feite ook heidenen zijn. Alleen als iemand zich bekeert, zich laat dopen, wederom-geboren en vervuld is met de Heilige Geest, dan mag hij of zij zich Christen noemen en zullen deze 7 eigenschappen zich manifesteren.
Groeten Franet. Reactie infoteur, 29-05-2011
Christenen geloven in de erfzonde. Beredeneerd vanuit die visie moeten christenen wel al meer dan 2000 jaar lang zondig gehandeld hebben.

Christenen zoals u proberen altijd een draai te geven aan het verhaal. Enerzijds roepen ze dat ieder mens zondig is, anderzijds presenteren zij zichzelf zonder zonden. Kennelijk geldt de erfzonde dus niet voor christenen zoals u.

Groet,

Etsel

Infoteur: Etsel
Laatste update: 03-10-2018
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Special: Israëlische leger en oorlogen
Reacties: 2
Schrijf mee!