InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Boekrecensie: Zoon van Hamas Mosab Hassan Yousef

Boekrecensie: Zoon van Hamas Mosab Hassan Yousef

Boekrecensie: Zoon van Hamas  Mosab Hassan Yousef 'Zoon van Hamas' (2010) is een autobiografisch verhaal van de voormalige Palestijnse terrorist Mosab Hassan Yousef, zoon van één van de oprichters van Hamas. Wanneer hij in een Israëlische gevangenis terechtkomt besluit hij samen te werken met de Shin Beth, de Israëlische binnenlandse veiligheidsdienst. In de tussentijd bekeert hij zich tot het christelijk geloof en krijgt zo een hele andere kijk op de islam. Als volgeling van Jezus wil hij zowel Israëliërs als Palestijnen vergeven.

• titel: Zoon van Hamas
  • auteur: Mosab Hassan Yousef
  • jaar: 2010
  • uitgever: Kok, Kampen
  • ISBN: 978-90-435-1812-3

Inhoud van het boek 'Zoon van Hamas'

Als 18 jarige jongen belandt Mosab Hassan Yousef in het gevreesde detentie centrum Maskobiyeh, ook wel het 'slachthuis' genoemd. Daar ondergaat hij martelingen en proberen agenten van de Shin Beth hem te overtuigen voor Israël te werken. Aanvankelijk gaat Mosab akkoord maar met het plan om zich tegen Israël te keren. Later verandert hij van gedachte wanneer hij ziet hoe in de gevangenis leiders van Hamas andere leden van de groep martelen omdat ze niet voldoende de godsdienstige regels zouden naleven.

Uit de gevangenis neemt hij in 1999 deel aan de Bijbelstudie. Hij begint langzaamaan het christendom te omarmen, hoewel hij nog moeite heeft in het begin om Jezus als God c.q. Zoon van God te zien. Het belangrijkste wat hij van het christendom leert is vergeven. Hij wil zowel de Israëliërs als de Palestijnen vergeven en uiteindelijk met elkaar laten verzoenen.

Mosab geeft een uitzonderlijke kijkje in de werkwijze van Hamas. Vooral de martelingen van leden van Hamas door de leiders van Hamas in de gevangenis was niet eerder echt bekend. Hoewel Mosab zijn vorige leven geld, macht en aanzien had wilde hij maar één ding: vrijheid. Hij moest leren om haat, vooroordeel en wraakzucht lost te laten. Naar zijn zeggen heeft het geloof in Jezus hem echt bevrijd. Hij leerde zo zowel zijn vijanden als zijn vrienden lief te hebben.

Mening van Etsel

Boeken die gaan over geheime diensten zijn altijd lastig te recenseren. De boeken zijn wel spannend maar je weet nooit wat je wel of niet moet geloven. Toch komt het boek redelijk geloofwaardig over. Het feit dat Israël onder Hamas terroristen spionnen ronselt was al eerder bekend. Nu krijgen we een bepaald inzicht hoe dit in Israëlische gevangenissen gaat. Israël heeft het altijd belangrijk gevonden om via mensen geheime informatie te verzamelen en niet alleen te vertrouwen op technische hulpmiddelen zoals de Amerikanen sterk doen.

In het boek wordt niet echt duidelijk waarom Yousef met de onthulling komt over zijn rol als spion voor Israël. Zou de Shin Beth geweten hebben dat hij er een boek over zou schrijven? Zo ja, zullen ze hem dan geholpen hebben? Wil Israël met het boek aantonen wat voor gruwelijke organisatie Hamas is en dat dit door een ex-lid zelf wordt bevestigd? Yousef noemt wel een reden, maar die vind ik niet zo geloofwaardig. Namelijk dat hij Israëliërs en Palestijnen wil laten verzoenen en dat Jezus daarbij een belangrijke rol speelt.

En dat laatste vind ik toch wat minder fraai aan het boek. Hij presenteert het christendom als een vergevingsgezinde godsdienst. Daarmee gaat hij totaal voorbij aan de 2000 jaar gewelddadige geschiedenis van het christendom. Wat is het verschil tussen Hamas die mensen op grond van het geloof de dood in stuurt als zelfmoordterroristen om het Heilige Land te bevrijden en de Kruistochten die ook als doel hadden om het Heilige Land met geweld te bevrijden?

Het eindoordeel luidt dat het een interessant boek is dat een aardig beeld geeft van de oorlog die gaande is tussen Israël en de Palestijnen in het algemeen en Israël en Hamas in het bijzonder. Het boek is chronologisch geschreven en de persoonlijke ervaringen van Yousef spelen zich af tegen de historische achtergrond van het conflict.

© 2011 - 2019 Etsel, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.