InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Boekrecensie: Israël en ik – Bert de Bruin
recensie

Boekrecensie: Israël en ik – Bert de Bruin

Boekrecensie: Israël en ik – Bert de Bruin N.a.v. het 60-jarig bestaan van Israël in 2008 heeft Bert de Bruin (historicus en publicist) in samenwerking met het CIDI de volgende mensen geïnterviewd: Barbara Barend, Frits Bolkestein, Bernard Bot, Samira Bouchibti, Jessica Durlacher, Elsbeth Etty, Bloeme Evers-Emden, Assad Jaber, Nausicaa Marbe, Dana Nechustan, Karel Ornstein, Daniël de Ridder, André Rouvoet, Jacques Wallage en Jan van Zanten. Het voorwoord is geschreven door Ronny Naftaniel (directeur CIDI).

Gegevens

  • titel: Israël en ik – vijftien bekende Nederlanders over hun verhouding met een 60-jarige
  • auteur: Bert de Bruin
  • jaar: 2008
  • uitgever: Aspekt, Soesterberg (CIDI-informatiereeks)
  • ISBN: 978-90-5911-728-0

Inhoud van het boek 'Israël en ik'

Voor veel mensen is Israël een bijzonder land. Dit geldt niet alleen voor Joden maar ook voor niet-Joden. De gevoelens over Israël zijn zowel positief als negatief. En als zo vaak het geval is speelt politiek een belangrijke rol. Ook bij de 15 geïnterviewden komt politiek steeds weer om de hoek kijken. Enerzijds wel begrijpelijk, maar anderzijds toch ook wel storend. Waarom wordt er niet veel meer gekeken naar hoe Israël zich in de afgelopen 60 jaar ontwikkeld heeft? Veel mensen lopen nog steeds met dezelfde geijkte verhalen rond die we zo vaak tegenkomen: land van de kibboetsiem, grote invloed van de Joodse orthodoxie, conflict met de Palestijnen, etc. Eigenlijk wordt alleen in het voorwoord door Ronny Naftaniel terecht opgemerkt dat Israël enorm veel gepresteerd heeft op economisch, cultureel en wetenschappelijk gebied. Niet één van de geïnterviewden gaat daarop in. Het is toch vooral politiek wat de klok slaat en dan komen vaak ook nog eens dezelfde vastgeroeste ideeën daarover terug: we verlangen naar vrede, Israël moet zich terugtrekken, een eeuwig conflict, etc.

Wat het boek wel interessant maakt is dat de geïnterviewden verschillende achtergronden hebben: Joden, moslims, christenen, politici, onderzoekers, journalisten, een cineaste, een voetballer, jong en oud, etc. Hoewel meningen beargumenteerd worden, valt op dat velen eigenlijk maar weinig of soms zelfs helemaal niet in Israël zijn geweest. Wat kan oud minister van buitenlandse zaken Bernard Bot bijvoorbeeld nu werkelijk over Israël zeggen als hij er slechts een paar keer geweest is en dan alleen nog maar in functie? Hij kan hoogstens iets over de politiek zeggen, en dat doet hij dan ook. Maar hij kan onmogelijk aangeven dat het land speciaal voor hem is; wel uniek of bijzonder. Dat zelfde geldt voor Frits Bolkestein en André Rouvoet.

Sommige verhalen zijn interessant zoals van Nausicaa Marbe uit Roemenië en Assad Jaber (een Israëlische Arabier). Zij vertellen tenminste niet de geijkte verhalen.

Mening van Etsel

Waarom juist deze mensen zijn geïnterviewd is me onduidelijk. Op z'n minst hadden er ook best Nederlanders geïnterviewd mogen worden die in Israël wonen. Bovendien hoeven het niet allemaal bekenden te zijn. Gewone mensen hebben toch vaak ook wel veel interessants te vertellen. Dan krijg je vaak een ander beeld en ligt de nadruk misschien niet zo op politiek. En mocht dat wel het geval zijn -het hangt natuurlijk af van de vragen die de interviewer stelt- dan kunnen deze oud-Nederlanders toch wel een beter beeld geven van de Israëlische politiek dan buitenstaanders zoals Barabara Barend of André Rouvoet. Nederlanders die in Israël wonen kunnen veel meer over de Israëlische samenleving vertellen en aangeven waarom het leven in Israël -ondanks alle moeilijkheden- toch leuker is dan Nederland.

In dat opzicht vind ik het boek dus wat minder geslaagd. Desalniettemin is het een aardig boek om te lezen en waren sommige verhalen best interessant.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoe maak je de kleur bruin?Veel mensen hebben geen idee hoe ze bruin maken, het staat immers niet op de kleurencirkel. Je kunt bruin maken door de…
Wat is bruin vet en hoe krijg je het?Wat is bruin vet en hoe krijg je het?Bruin vet, wat is dat? En hoe krijg je bruin vet? Is dat door voeding, of moet je er iets anders voor doen? Bruin vet he…
Sneller bruin worden in de zonSneller bruin worden in de zonIn de zomer rennen we massaal naar buiten, gewapend met zonnebril, zonnebrandcrème en handdoek. Bruin worden willen we,…
Gezonde sandwichesGezonde sandwichesWil je een beetje afvallen dan kun je het beste je tussendoortjes laten staan en de hoofdmaaltijden goed gebruiken. Daar…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Boekrecensie: Israël en ik – Bert de Bruin"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 03-07-2018
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Recensies…
Schrijf mee!