InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Boekrecensie: Oorlog op afstand Aaldert van Soest
recensie

Boekrecensie: Oorlog op afstand Aaldert van Soest

Boekrecensie: Oorlog op afstand  Aaldert van Soest 'Oorlog op afstand' (2007) is een boek (scriptie voor de studie Internationale Betrekkingen) van Aaldert van Soest over de banden die Iran onderhoudt met terreurorganisaties zoals de Islamitische Jihad, Hamas en vooral Hezbollah. Er wordt gekeken naar de lijnen tussen Iran en deze terreurorganisaties, zowel materieel als immaterieel. Ook de ideologie van Iran komt aan de orde. Via deze zogenaamde proxy-oorlog wordt Israël het vuur aan de schenen gelegd.

Gegevens

  • titel: Oorlog op afstand De betrokkenheid van Iran bij de terreurbewegingen Hezbollah, Hamas en Islamitische Jihad
  • auteur: Aaldert van Soest
  • jaar: 2007
  • uitgeverij: Aspekt (CIDI-informatiereeks)
  • ISBN: 978-90-5911-583-5

Inhoud van het boek 'Oorlog op afstand'

Sinds 1979, toen de Islamitische Revolutie in Iran plaatsvond, is Iran een vijand van Israël (en de VS). Ayatollah Khomeini vond niet dat Israël een bestaansrecht had. Ook wilde Khomeini de Islamitische Revolutie verspreidden. Maar dit lukte niet, met uitzondering van enkele radicale bewegingen. Er werd wel een bondgenootschap gesloten met het seculiere Baath-regime in Syrië. Iran had een bondgenoot nodig in de Arabische wereld. Zo was er sprake van een tweespalt tussen ideologie en zakelijke belangen.

Via Syrië oefent Iran invloed uit op de door haar opgerichte Hezbollah in Libanon. Deze organisatie is evenals Iran sjiitisch. Maar Iran steunt ook twee soenietische bewegingen, de Islamitische Jihad en Hamas. Deze zijn belangrijk in de strijd tegen Israël. Mogelijk worden de zelfmoordaanslagen van de Palestijnen geïnspireerd door het Khomeinisme.

De beste contacten onderhoudt Iran met Hezbollah en de Islamitische Jihad. Wat betreft Hamas is er vooral financiële steun. Hezbollah en de Islamitische Jihad laten zich meer politiek en militair beïnvloeden door Iran. De Iraanse Revolutionaire Garde is actief in Libanon.

Voert Iran een proxy-oorlog tegen Israël? Vermoedelijk wel maar de proxy-oorlog is per definitie schemerig en dus moeilijk aan te tonen. Duidelijk is wel dat Iran via de proxy's het vredesproces wil ondermijnen. Maar het is niet aan te tonen of Iran 100% invloed heeft. Bij Hamas is de invloed in ieder geval minder groot dan bij de andere twee terreurorganisaties. Volgens Van Soest moet in ieder geval Iran bij onderhandelingen betrokken worden wil er sprake zijn van een stabiel vredesproces. Of Iran daar oren naar heeft is twijfelachtig. Dat hangt er vanaf of er meer gematigde krachten aan de macht komen.

Mening van Etsel

De eerste indruk van het boek is positief. De lijnen tussen Iran en de drie terreurorganisaties worden helder beschreven. Het boek is in 2006 geschreven en 2007 gepubliceerd. In 2007 kwam Hamas aan de macht in Gaza en ging Iran de terreurorganisatie flink bewapenen via de smokkelroute Iran-Soedan-Egypte-Gaza. In dat opzicht lijkt de informatie in het boek van Aaldert van Soest alweer te zijn achterhaald. Hij ging er toen nog vanuit dat de Hamas voornamelijk financieel gesteund werd en niet militair.

Een ander punt van kritiek is het ontbreken van informatie over wat Israël doet tegen de proxy-oorlog van Iran. Weliswaar wordt de Tweede Libanonoorlog 2006 genoemd, maar deze wordt verder niet uitgewerkt. Nu lijkt het alsof Israël een passieve speler is die de proxy-oorlog min of meer gelaten over zich heen laat komen, terwijl in werkelijkheid Israël veel tegenactie onderneemt. Door de oorlog van 2006 uitgebreid te beschrijven had hier meer duidelijkheid over kunnen komen. Ook heeft Israël regelmatig schepen met wapens onderschept die uit Iran afkomstig waren en bestemd waren voor Hezbollah en/of Syrië.

De algemene conclusie luidt dat het boek een goed inzicht geeft inzake de invloed van Iran in het Midden-Oosten. We zullen inderdaad moeten hopen op meer gematigde leiders in Iran en eigenlijk het hele Midden-Oosten. Hopelijk brengt de Arabische lente van 2011 hier verandering in. Alhoewel we ons niet rijk moeten rekenen omdat de haat jegens Israël er bij veel moslims (ook de zogenaamde gematigde krachten) diep in zit.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Eenvoudig langs een internet filter op het werk of op schoolEenvoudig langs een internet filter op het werk of op schoolWat doe je als sommige websites door het bedrijf of op school worden geblokt? Vandaag de dag realiseren steeds meer werk…
Gratis proxy sites; wat zijn het en wat kun je ermee?Gratis proxy sites; wat zijn het en wat kun je ermee?Op internet kun je tegenwoordig gratis proxy sites en gratis proxy servers vinden. Dergelijke sites en servers kun je ge…
Anonieme proxies - veilig surfen en blokkeringen omzeilenAnonieme proxies - veilig surfen en blokkeringen omzeilenEen anonieme proxy laat je anoniem surfen. De website kan niet zien waar je vandaan komt en eventuele criminelen kunnen…
Münchhausen syndroom en Münchhausen by proxyMünchhausen syndroom en Münchhausen by proxyMünchhausensyndroom is een psychische aandoening waarbij de patiënt zichzelf gefingeerde klachten e/o verwondingen toebr…
Wat is Münchhausen by proxy?Wat is Münchhausen by proxy?Münchhausen by proxy: het is een van die aandoeningen die bij veel mensen wel een belletje doet rinkelen. Diverse bruten…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Boekrecensie: Oorlog op afstand Aaldert van Soest"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 03-07-2018
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Special: Israëlische leger en oorlogen
Recensies…
Schrijf mee!