InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Boekrecensie: Naar Jeruzalem en terug Saul Bellow
recensie

Boekrecensie: Naar Jeruzalem en terug Saul Bellow

Boekrecensie: Naar Jeruzalem en terug  Saul Bellow In de jaren '70 van de vorige eeuw is de beroemde schrijver Saul Bellow voor enkele maanden naar Israël geweest en heeft daar een persoonlijk reisverslag van gedaan in zijn boek 'Naar Jeruzalem en terug' (1976). Hoewel het boek dus al wat ouder is zijn de onderwerpen nog even actueel. Saul Bellow heeft een registratie gemaakt zonder deel te nemen aan het debat. Ondanks dat er kritische geluiden te horen zijn wordt Israël in het boek goed verdedigd.

Gegevens

  • titel: Naar Jeruzalem en terug een persoonlijk reisverslag
  • auteur: Saul Bellow
  • jaar: 1976
  • uitgever: Agathon, Bussum
  • ISBN: 9026957920

Inhoud van het boek 'Naar Jeruzalem en terug'

In dit boek doet Saul Bellow een persoonlijk reisverslag van zijn bezoek aan Israël welke enkele maanden duurde. Hij spreekt met grote politici uit die tijd en gewone mensen. Ze vertellen over politieke manipulaties en het verdriet om de doden. Het is slechts een paar jaar na de Jom Kippoeroorlog van 1973 en Israël draagt daar in 1976 nog steeds de sporen van. Saul Bellow gaat niet met de geïnterviewden in debat maar hij is wel duidelijk aanwezig. Hij heeft moeite met linkse mensen zoals Sartre en Chomski en ook Kissinger vertrouwt hij niet. Na 1967 is Israël in een autistische fase terechtgekomen; de Joodse staat is erg afhankelijk van de VS geworden.

Over de 'autistische' fase van Israël citeert Bellow professor Tzvi Lamm die vindt dat Israël het contact met de werkelijkheid heeft verloren. Vroeger wisten de Zionistische leiders precies wat hun kracht en doeleinden waren. Maar later werden ze 'autistisch'. Dit werd veroorzaakt door de Zesdaagse Oorlog van 1967. De Israëliërs noemden Judea en Samaria 'bevrijd gebied' waar de graven lagen van de aartsvaders en aartsmoeders, de paden lagen waarlangs de profeten wandelden en de heuvels lagen waar de koningen vochten. De breuk met de werkelijkheid weerhield de Israëliërs ervan te begrijpen dat de Arabieren zich gingen verenigen waardoor de onveiligheid toenam. Volgens Lamm ging het de oorspronkelijke Zionisten niet om de bevrijding van het land maar om het redden van de Joden. Toch had premier David Ben Goerion een Messiaans karakter. Men ging steunen op militaire kracht en niet op vrede. Israël eiste van de Arabische wereld dat het het Joodse recht op een Joodse Staat zou erkennen, maar Israël erkende zelf het Palestijnse niet.

Mening van Etsel

Er worden in het boek, dat één groot hoofdstuk vormt, vele verschillende zaken behandeld. Voor een leek is het allemaal niet makkelijk te volgen omdat het van de hak op de tak gaat. Dit stukje over de 'autistische' fase viel me op. Het is niet de visie van Saul Bellow maar van professor Tsvi Lamm n.a.v. de verovering van Judea en Samaria. Hij beweert dat dit een breuk met de werkelijkheid veroorzaakte bij de Israëliërs.

Dit is een uitermate vreemde constatering want los van het feit dat Israël het gebied niet van de Palestijnen heeft afgepakt (de Palestijnen hebben nimmer een eigen land gehad), moeten Joden natuurlijk het recht hebben om overal te kunnen wonen. Wie vindt dat Joden niet in Judea en Samaria mogen wonen, praat feitelijk ook het Europese antisemitisme goed toen Joden keer op keer verjaagd werden uit Europese landen omdat ze er niet mochten wonen. Tegenwoordig mogen Israëliërs ook niet in Arabische landen wonen en de hele wereld schijnt dat normaal te vinden. Dan vraag ik me af wie nu autistisch is, Israël of de Arabische wereld?

Het probleem is niet dat er Joden in Judea en Samaria wonen, maar dat ze ook in plaatsen als Tel Aviv en Haifa wonen. Volgens de Arabieren mogen ze nergens in Palestina wonen. De Arabische wereld is dus zelf autistisch en is het contact met de werkelijkheid kwijt. Zij begrijpt niet dat als ze de Joden wil uitroeien dat de Joden zich dan verenigen en terugslaan. Israël vormt slechts 1 procent van de Arabische wereld en nog kunnen Arabieren niet accepteren dat er een Joodse staat bestaat. Zij houden zichzelf voor de gek door te roepen dat het Midden-Oosten een oase van rust zal zijn zodra Israël niet meer bestaat. Alsof er vóór de oprichting van Israël geen problemen waren in het Midden-Oosten!

Anno 2011 vindt de Arabische lente plaats en 'ontdekt' de wereld dat de Arabische dictaturen de kern van het probleem vormen in het Midden-Oosten en niet Israël. Wil er vrede komen in de Arabische wereld dan zullen de dictaturen moeten verdwijnen. Alleen een echte democratische Arabische wereld kan vrede sluiten met Israël.

Gerelateerde artikelen
Joodse Bijbel: Koning Saul wil David dodenJoodse Bijbel: Koning Saul wil David dodenNa de overwinning op Goliath is David enorm populair geworden. Koning Saul is jaloers op hem en wil hem doden. Jonathan,…
Joodse Bijbel: De dood van Koning SaulJoodse Bijbel: De dood van Koning SaulKoning Saul en zijn drie zonen, Jonathan, Abinadab en Malkishua vinden de dood tijdens hun strijd tegen de Filistijnen.…
Joodse Bijbel: Saul eerste Koning IsraëlJoodse Bijbel: Saul eerste Koning IsraëlHet Joodse volk wil graag een koning om het volk gezamenlijk op te laten trekken tegen de vijanden. Samuël probeert het…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: 696188, Pixabay
  • Naar Jeruzalem en terug - Saul Bellow

Reageer op het artikel "Boekrecensie: Naar Jeruzalem en terug Saul Bellow"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 03-07-2018
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Recensies…
Schrijf mee!