InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Boekrecensie: Tsedaka - rabbijn R. Evers
recensie

Boekrecensie: Tsedaka - rabbijn R. Evers

Boekrecensie: Tsedaka - rabbijn R. Evers In Tsedaka, het bijbelse tiende, (1993), behandelt rabbijn Raphael Evers de theoretische achtergronden en praktische toepassingen van religies-sociale plicht om het inkomen te vertienden. Het schenken van een tiende van het salaris ligt ten grondslag aan de solidariteitsgedachte in de moderne verzorgingsstaat. Hier volgt een recensie.

Gegevens

  • Titel: Tsedaka, het bijbelse tiende
  • Auteur: rabbijn R. Evers
  • ISBN 90-74498-02-7
  • Uitgevrij: Nederlands Israëlietisch Seminarium, Amsterdam
  • Jaar: 1993

De auteur

Rabbijn Evers (1954) is rabbijn bij het Nederlands Israelietische Kerkgenootschap dat behoort tot het traditionele orthodoxe Jodendom. Vanuit deze achtergrond is dit boek beschreven.

Inhoud

In het Jodendom noemt men liefdadigheid: tsedaka.Tsedaka komt van het woord rechtvaardigheid, dat wil zeggen dat een persoon iets bijdraagt op grond van rechtvaardigheidsgevoel. Omdat in feite alles van G'd afkomstig is en gegeven is aan de mens om er goede werken mee te verrichten en de mens bovendien afhankelijk is van de Schepper, wordt van de mens een tegenprestatie verlangd. Die tegenprestatie bestaat uit het ondersteunen van armen, zieken en behoeftigen.

Het tsedaka-ideaal loopt als een rode draad door de geschiedenis van het Joodse volk en speelt een centrale rol. Zo is het één van de steunpilaren van de maatschappij en wordt het gezien als één van de condities voor de komst van de Masjiach, zo vertelt de Talmoed (Joodse commentaar op de Tora) ons.

Waarom doneren we geld?

In het Bijbelboek Spreuken staat: 'Wie gerechtigheid en liefde najaagt, vindt leven, gerechtigheid en eer.' De drang om liefdadig te zijn zit in de mens. Dat heeft te maken met onze ziel die altruïstisch probeert te worden en zo gelijk te worden aan de aard van G'd die constant genietingen aan onze zielen schenkt.

Niet het lichaam maar de ziel is onze werkelijke structuur en staat in verbinding met G'd. De ziel is ook de enige reden van ons bestaan op aarde. Terwijl het lichaam fysiek is, is de ziel geestelijk. Het lichaam is egoïstisch, maar de ziel moet leren altruïstisch te zijn en ons de weg naar G'd te wijzen. Doel is om lichaam en ziel harmonieus met elkaar te laten samenwerken; ze moeten een eenheid worden. Zo kan de fysieke wereld een woonplaats worden voor G'd. Onze Schepper wenst dat we Hem absoluut gewaarworden. We moeten volledig samenvloeien met G'd.

Liefdadigheid brengt eenheid in de wereld en vervolmaakt, de stoffelijke wereld. Wanneer iemand doneert is aan hém een gunst verleend om dichter bij de G'ddelijkheid te zijn.

De kracht van geld

Geld is de standaard waaraan de meeste mensen hun eigenwaarde afmeten. We investeren energie en arbeid om geld te verdienen. Dus geld staat voor de energie van het leven. Maar G'd is het die je de kracht geeft om geld te verdienen. Het geven van geld aan liefdadigheidsdoelen is het meest doeltreffend om het stoffelijke te spiritualiseren. Geld is in dat geval dus geen vloek.

Bij veel Joden staat thuis een tsedaka-busje om geld in te stoppen voor collectes. Velen hebben de gewoonte geld in de busjes te stoppen voor ieder gebed. Voor kinderen heeft het een opvoedkundige waarde: ze kunnen een deel van hun zakgeld in het busje stoppen. De Joodse wijzen menen dat minstens één-tiende van het salaris besteedt moet worden aan liefdadigheid.

Liefdadigheid is meer dan geld

Naast geld kunnen we de ander onze dienst bewijzen met tijd, begeleiding of sympathie. Ook betekent liefdadigheid iemand werk verschaffen, een lening verstrekken of op een andere manier waardigheid en zelfrespect terug te geven.

Wanneer het om geld gaat, dan zou je dit kunnen zien als een financiële aderlating. Maar G'ds zegen hierover is veel waardevoller. Het betekent een duizendvoudige verrijking van hart en geest.

Conclusie

Het boek gaat naast de achtergronden van tsedaka ook in op de verplichting, het tarief, bestemming en uitbetaling. Deze worden in aparte hoofdstukken behandeld. Het is een duidelijk geschreven verhaal over een belangrijke bijbelse opdracht. Wie wil weten waarom liefdadigheid zo belangrijk is en hoe dit uitgedragen moet worden is dit een waardevol boek met veel wijsheden uit de Joods religieuze literatuur.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Mitswot: relatie mensen onderling en tussen mens en GodDe belangrijkste doelstelling in het Jodendom is het scheppen van goede mensen en het creëren van een betere wereld. Dit…
Boekrecensie: Aan tafel bij de rabbijn  R. Evers/ L. MockrecensieBoekrecensie: Aan tafel bij de rabbijn R. Evers/ L. MockAan tafel bij de rabbijn eten en drinken in Bijbels perspectief (1999) van Rabbijn R. Evers en drs. L. Mock beschrijft…
Boekrecensie: Uitverkoren voor het leven - rabbijn R. EversrecensieBoekrecensie: Uitverkoren voor het leven - rabbijn R. EversUitverkoren voor het leven (2006) van rabbijn Raphael Evers e.a. behandelt de medische ethiek bezien vanuit Joodse optie…
Boekrecensie: Geen bloemen, wel bezoek - rabbijn R. EversrecensieBoekrecensie: Geen bloemen, wel bezoek - rabbijn R. EversGeen bloemen, wel bezoek (1997) betreft een analyse van rouwverwerking van de Joodse theorie en praktijk. Het is een boe…
Bronnen en referenties
  • Tsedaka 'het bijbelse tiende' - Rabbijn R. Evers

Reageer op het artikel "Boekrecensie: Tsedaka - rabbijn R. Evers"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 03-07-2018
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Special: Boeken Jodendom
Recensies…
Schrijf mee!