InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Boekrecensie: Over pijn zingen rabbijn I. Vorst
recensie

Boekrecensie: Over pijn zingen rabbijn I. Vorst

Boekrecensie: Over pijn zingen  rabbijn I. Vorst 'Over pijn zingen overpeinzingen na het verlies van een geliefde' is een boek van Rabbijn Ies Vorst. Zelf heeft de rabbijn een zoon, Boruch, verloren die maar heel kort geleefd heeft. Zijn wond is geheeld, maar een litteken is gebleven. Rabbijn Vorst heeft gemerkt dat het schrijven over zijn verlies noodzakelijk is omdat hij in zijn werk als rabbijn er veel mee geconfronteerd wordt. Pas bij de komst van de Masjiach (Messias) zal de dood overwonnen zijn. Nu moeten we de dood verzachten.

Gegevens

  • titel: Over pijn zingen overpeinzingen na het verlies van een geliefde
  • auteur: rabbijn ing. I. Vorst
  • jaar: 1985
  • uitgeverij: Boekencentrum, Zoetermeer

Inhoud van het boek 'Over pijn zingen'

Centraal thema in het dunne boekje is de oeroude vraag naar de betekenis van het lijden. Velen hebben daar geen antwoord op omdat men onbekend is met de Joodse levensfilosofie.

Boruch is vernoemd naar het broertje van de rabbijn die in het doorgangskamp Westerbork ter wereld kwam en nog geen maand in leven is gebleven. Waarom had G'd het kind geboren laten worden? Rabbijn Vorst is van mening dat desondanks het leven zeer zinvol is geweest. Ook dat van zijn zoontje dat slechts 3 jaar oud werd omdat hij door een auto werd aangereden. G'd vond kennelijk dat zijn tijd was gekomen. Niets gebeurt toevallig. G'd bepaalt alles tot in de kleinste details.

Dit leven op aarde is niet het enige leven. Voordat de mens geboren wordt bevindt hij zich in de hogere wereld. Bij de geboorte komt de ziel in het lichaam. Bij de dood keert de ziel naar 'Boven' terug. Rabbijn Vorst legt dit proces uit aan de hand van een televisie. Wanneer iemand tv kijkt en het programma uitschakelt, dan blijft het televisiestation nog steeds uitzenden maar voor de kijker is het programma afgelopen. Bij de geboorte van een baby maakt het zielenlicht van de ziel contact met het lichaam. Bij het sterven gaat het zielenlicht uit het lichaam en bestaat de persoon weer uit de ziel en het zielenlicht. Na de dood blijft de ziel contact houden met zijn familie hier op aarde. Hij voelt het verdriet en de vreugde die zijn familie hier meemaken.

Verder behandelt Rabbijn Vorst in zijn boekje het geloof in reïncarnatie, de herleving der Doden, de visie van een embryo, dat alles op aarde in bruikleen is, G'ds 'woonplaats' op aarde is, dat ieder mens gelooft (in het wel- of niet-bestaan van G'd), etc.

Mening van Etsel over het boek 'Over pijn zingen'

Dit is een echt Joods boek over lijden en de dood. Een echt orthodox Joods boek waarbij niet zozeer de vraag van het waarom van het lijden wordt gesteld, maar meer hoe het leven en de dood in elkaar zitten en dat ondanks al het lijden het geloof in G'd er niet minder om hoeft te worden c.q. er zelfs sterker door kan worden.

In een ander soortgelijk boek van Harold Kushner (een conservatieve rabbijn) Als 't kwaad goede men treft (zie, hier) klinkt veel meer onbegrip over het lijden. Kushner vindt het onrechtvaardig en snapt G'ds bedoeling er niet van. Rabbijn Vorst pretendeert niet dat hij het lijden wel begrijpt maar betoogt dat G'd er alleen maar goede bedoelingen mee heeft. Dat zijn zoontje slechts 3 jaar geleefd heeft betekent dat zijn taak er verder opzat. Het korte leven was zinvol geweest ook al overziet hij niet het door G'd geplande proces.

Zelf geloof ik ook dat het uiteindelijk allemaal goed zal komen. Lijden is verschrikkelijk en vreselijk wanneer je het zelf aan den lijve ondervindt. Maar wanneer de lijdenstijd wat minder is kan je het een beter plekje geven en inzien dat het toch ergens goed voor is, namelijk door dichter naar G'd toe te groeien. Mijn geloof doet me beseffen dat er eens een tijd zal zijn waarin niemand meer lijdt. Dat we in een perfecte wereld zullen leven. G'd zal ons dan meer belonen dan dat we geleden hebben. Aangezien alleen G'd bestaat en Hij de bron is van het goede en onze zielen puur zijn, dan kan het niet anders dan dat het goede het kwaad zal overwinnen.

Een mooi, kort maar krachtig boekje met een positieve inhoud. Hiermee wordt nog maar eens onderstreept dat het Jodendom een positieve en optimistische godsdienst is.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Boekrecensie: Vorst ontdooit  Rabbijn Ies VorstrecensieBoekrecensie: Vorst ontdooit Rabbijn Ies VorstDe bruggenbouwende rabbijn Ies Vorst heeft in 2009 een boek uitgebracht met de titel 'Vorst ontdooit.' Het boek bevat co…
Boekrecensie: Geheim agent 613 - rabbijn Ies VorstrecensieBoekrecensie: Geheim agent 613 - rabbijn Ies VorstGeheim agent 613 (wereldverbeteraar-feestversierder) van rabbijn ing. Ies Vorst is een spannend en leerzaam boek voor Jo…
Wat doet vorst met de natuur als de natuur al uitkomtWat doet vorst met de natuur als de natuur al uitkomtDe winter van 2011 was warm. Heel warm. En toen ging het opeens heel hard vriezen in februari 2012. En dat terwijl de kr…
Tora en Masjiach: Gen. 32:4/36:40/38:27 - Joodse uitlegOpnieuw kijken we in de Tora (Genesis) naar teksten die verwijzen naar de Masjiach (Messias). We bestuderen Genesis 32:4…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay
  • Over pijn zingen rabbijn I. Vorst

Reageer op het artikel "Boekrecensie: Over pijn zingen rabbijn I. Vorst"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 03-07-2018
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Special: Boeken Jodendom
Recensies…
Schrijf mee!