InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Sera Beak: Het Rode Boek
recensie

Sera Beak: Het Rode Boek

Sera Beak: Het Rode Boek Het Rode Boek van Sera Beak (Uitgeverij Kosmos 2011) is een spirituele aansteker voor slimme, stoere en sexy vrouwen. Een leidraad voor jonge vrouwen die bewuster willen leven en hun eerste wankele schreden op het spirituele pad zetten. Spiritualiteit is voor iedereen anders en het boek biedt ruimschoots inspiratie om je eigen goddelijke vuur op te stoken.

Sera Beak

Sera Beak is opgeleid aan Harvard University om onderzoek te doen naar mysticisme en vergelijkende godsdienstwetenschappen. In de afgelopen 14 jaren reisde zij rond over de wereld om de spiritualiteit te bestuderen en had daarbij heel wat ontmoetingen met indrukwekkende mensen, zoals bijvoorbeeld de Dalai Lama.
Sera Beak heeft haar eigen engelstalige website: www.serabeak.com

De definitie van spiritualiteit

Spiritualiteit heeft in de breedste zin te maken met zaken die de geest betreffen. Het woord wordt op veel manieren gebruikt en kan te maken hebben met religieuze of bovennatuurlijke krachten, maar de nadruk ligt op de persoonlijke, innerlijke ervaring.

Het Rode Boek

Even dacht ik bij de titel "Het Rode Boek" aan het "rode boekje van Mao", waarin de do's and don'ts voor zijn Chinese onderdanen stonden opgetekend. Maar dit "Rode Boek" is eerder een boek van Tao. Alhoewel dit totaal geen recht doet aan de inhoud van boek, omdat hierin sprake is van een kennismaking met spiritualiteit in de meest brede zin.

Nee, het zit zo. De titel "Het Rode Boek" is geïnspireerd op het feit dat de schrijfster op haar 26e van haar oudere zus een schrijfboek met een rode kaft ontving. Het werd eeen soort plakboek met eigenzinnige gebeden en collages. Ook de beroemde Zwitserse psychiater en psycholoog C.G. Jung (grondlegger van de Analytische Psychologie) had een "Rood Boek" (Liber Novus), een boek met een roodleren kaft, waarin hij zijn visioenen uitbeelde.

Initieel gaat het in het Rode Boek erom dat je alle bestaande kennis van religies en het goddelijke uit je hoofd schrapt en dat je dan van binnenuit het goddelijke leert kennen om zodoende daarmee een gloednieuwe relatie aan te gaan. Om hiertoe te komen, kun je beginnen met te bidden op een onconventionele manier; gewoon neerschrijven wat je voelt zoals ook Sera Beak dat deed in haar schrift met de rode kaft.

Niet schransen van een spiritueel buffet

De stijl waarin het boek is geschreven is luchtig en direct op de vrouw af, maar de inhoud is gebaseerd op een degelijke ondergrond. Het is in onze tijd heel populair om spiritueel te zijn. De film Eat, Pray, Love heeft bijvoorbeeld voor extra drukte op Bali gezorgd: geen vakantiegangers, maar goeroegangers. Het is waar, je moet natuurlijk ergens beginnen en alles wat je beetpakt kan op zich ook leerzaam zijn. Maar het aanbod binnen de spirituele wereld is zo groot, dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Daarom waarschuwt Beak er ook voor om "niet te gaan schransen van het spirituele buffet". Zij legt uit dat het Rode Boek een boek is over creatieve spiritualiteit en dat je je "eigen spirituele beslag kunt mixen". Je moet daarbij een gulden middenweg bewandelen: niet teveel diversiteit, maar ook niet te weinig. Het draait bij spiritualiteit om balans.

Een boek waarmee je alle kanten op kunt

Het meest profijtelijk is om het boek helemaal van voor naar achter door te werken. Dat is helemaal geen opgave, want het boek is leuk geschreven en bevat behalve goede raad om je eigen spirituele pad te vinden, allerlei wetenswaardigheden binnen de aaneensluitende tekst, maar vaak ook in kaders. En dat maakt dat je ook het boek willekeurig kunt openslaan om wat interessants te lezen en wie weet is dat wat je juist op dat moment goed van pas komt.

Inspiratie

Het boek is zeer inspirerend, niet alleen om je te helpen bij je zoektocht naaar het goddelijke, maar ook omdat je en passant kennis maakt met allerlei stromingen, religies, goden en godinnen, waarvan je wellicht nog nooit gehoord hebt. Bijvoorbeeld de krachtige hindoegodin Kali. Feitelijk leert iedereen wel iets uit dit boek, al was het maar om open te staan voor totaal andere inzichten. Gelukkig heeft Beak voor wie de smaak te pakken heeft gekregen een enorme waslijst bronnen aan het boek toegevoegd. Zij zegt dat tegenwoordig boeken de populairste manier zijn om een bepaald spiritueel geloof te ontdekken. Meer dan hapklare cursussen of workshops. En ze heeft gelijk want in boeken kun je zelf dingen ontdekken uit de eerste hand.
Gerelateerde artikelen
Het unieke Bijbelboek Deuteronomium - Joodse visieHet unieke Bijbelboek Deuteronomium - Joodse visieDeuteronomium is een speciaal boek. Het boek is door Mozes geschreven in tegenstelling tot de vier andere boeken van de…
Boeken en tijdschriften over het katholieke geloofBoeken en tijdschriften over het katholieke geloofVoor wie interesse heeft voor het geloof en er meer over wil lezen, zijn er verschillende liturgieën die je kunt lezen,…
Spirituele datingsites: Een spirituele date die bij jou pastSteeds meer mensen zijn bezig met spiritualiteit en kiezen voor de meer bewuste levensstijl die daarbij past. En bij een…
Goddelijke energie is onmisbaar - een Joodse visieGoddelijke energie is onmisbaar - een Joodse visieHet is gemakkelijk te zeggen dat de wereld op brandstof draait. De productie van energie vereist brandstof en zonder dit…
Boekrecensie: Eenvoudig spiritueelrecensieBoekrecensie: Eenvoudig spiritueelBoeken met een spirituele insteek gaan als warme broodjes over de toonbank, maar de kwaliteit laat nogal eens te wensen…
Bronnen en referenties
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "Sera Beak: Het Rode Boek"

Infoteur: Plato
Laatste update: 17-04-2011
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Schrijf mee!