InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Boekrecensie: De bedelaar van Jeruzalem Elie Wiesel
recensie

Boekrecensie: De bedelaar van Jeruzalem Elie Wiesel

Boekrecensie: De bedelaar van Jeruzalem  Elie Wiesel De bedelaar van Jeruzalem is een boek uit 1968 (Nederlandse vertaling 1987) van Elie Wiesel. Het handelt over hoofdfiguur David die getuige is van de inname van Jeruzalem tijdens de Zesdaagse Oorlog van 1967. David geeft zowel de feitelijke gebeurtenissen als het geweten weer. Bij de Klaagmuur, die weer in handen komt van Israël, ontmoeten het oude en nieuwe Israël elkaar. Hier komen de verhalen naar boven drijven van mensen die gebeurtenissen uit het verleden herbeleven.

Gegevens

  • titel: De bedelaar van Jeruzalem
  • auteur: Elie Wiesel
  • jaar: 1987 (1968)
  • uitgeverij: Gooi en Sticht
  • ISBN: 90-304-0381-0

Inhoud van het boek 'De bedelaar van Jeruzalem'

Het boek kent twee hoofdthema's:
  1. Het volk Israël dat de oorlog van 1967 meemaakt en dat een diepe impact zal hebben op alle Joden zowel in als buiten Israël.
  2. Het Joodse volk dat door de eeuwen heen de voltooiing roept van haar religieuze opdracht.

Beiden ontmoeten elkaar bij de Klaagmuur. Jeruzalem is het trefpunt waar mensen de gebeurtenissen uit het verleden herleven. Alle mensen arriveren als bedelaar maar verlaten Jeruzalem weer rijker aan geloof en overtuiging.

Waarom is de oorlog van 1967 zou diep in het geheugen gegrift van het Joodse volk? Voorafgaande aan de oorlog hielden veel Joden opnieuw hun hart vast. Zouden zij opnieuw het slachtoffer worden van een massale slachtpartij? Israël was een getto, het 'getto van Warschau' dat opnieuw in opstand zou komen. In het eerste deel van het boek komen verschillende mensen bij elkaar die herinneringen ophalen aan het verleden toen Joden ook constant bedreigd en afgeslacht werden. Israël had de overwinning nodig om in leven te blijven. En dat lukte uiteindelijk ook. Daar eindigt het tweede deel van het boek mee.

Hoe kwam Elie Wiesel op het idee van dit boek? Na de oorlog was hij in de Oude Stad van Jeruzalem en zag hoe duizenden mannen en vrouwen langs de muur trokken. Deze waren doordrongen van de vreemde, bespiegelende plechtigheid. Wiesel meende hen te herkennen, de levenden samen met de doden (van de Holocaust en andere slachtpartijen). Zij waren uit de ballingschap gekomen, bevrijd uit alle begraafplaatsen en uit alle herinneringen. Sommige leken uit de kinderjaren van Wiesel te komen, anderen waren een product van zijn verbeelding uit al zijn boeken: zwijgende gekken, dromerige bedelaars, meesters en leerlingen, de voorzangers en hun gemeenten, de rechtvaardigen en hun vijanden, de dronken lui en de verhalenvertellers, de gestorven en onsterfelijke kinderen. Ze getuigden door Elie Wiesel. Ze gingen uiteen en Wiesel riep hen om zich te verenigen.

Mening van Etsel

Dit is geen gemakkelijk boek om te lezen. Het is van belang eerst goed de inleiding te lezen en te beseffen met welke gedachten Elie Wiesel speelde voor het schrijven van dit boek. Dringt dit tot u door dan zult u het boek makkelijker lezen, alhoewel veel gedachten van figuren door elkaar lopen. Er komen veel herinneringen boven drijven die het vaak lastig maken de verhaallijn goed te volgen. Misschien moet u het boek wel 2 of 3 keer lezen om te realiseren hoe goed het in elkaar steekt. Wiesel verstaat de kunst om de huidige gebeurtenissen in het moderne Israël te laten verweven met de missie van het Joodse volk. De oude Klaagmuur is het trefpunt van het 'nieuwe' volk Israël en het 'oude' Joodse volk. Ze zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Vandaar dat Wiesel onder de mensen die hij waarneemt ook mensen aantreft uit zijn eigen kinderjaren die niet meer leven maar die feitelijk ook bij het nieuwe Israël horen. Dit lijkt fantasie van Wiesel te zijn, maar dat hoeft helemaal niet. Het Jodendom gelooft in reïncarnatie. Het is dus goed mogelijk dat de zielen van mensen die vroeger zijn omgekomen bij slachtpartijen later weer zijn teruggekeerd in de lichamen van andere mensen die nu leven. Het is dus best mogelijk dat overledenen van de Holocaust toch nog in Israël zijn terechtgekomen via een ander lichaam.

Een mooi maar wel lastig te lezen boek dat -zoals ik eerder meldde- best 2 of 3 keer gelezen mag worden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Boekrecensie: De Joden der stilte  Elie WieselrecensieBoekrecensie: De Joden der stilte Elie WieselIn 1985 wordt het boek 'De Joden der stilte' van Elie Wiesel uitgegeven. Het is een vertaling van het boek 'Les juifs du…
Boekrecensie: Bijbels eerbetoon - Elie WieselrecensieBoekrecensie: Bijbels eerbetoon - Elie WieselBijbels eerbetoon is een boek van Elie Wiesel waarin Bijbelse verhalen worden verteld conform de Joodse traditie. De vol…
Boekrecensie: De dageraad - Elie WieselrecensieBoekrecensie: De dageraad - Elie WieselDe dageraad van Elie Wiesel maakt deel uit van een trilogie (De nacht, De dageraad en De dag). In tegenstelling tot 'De…
Boekrecensie: Hoop, wanhoop en herinnering - Elie WieselrecensieBoekrecensie: Hoop, wanhoop en herinnering - Elie WieselDit boek bevat de volledige oorspronkelijke tekst van de twee toespraken die Elie Wiesel gehouden heeft op 10 en 11 dece…
Boekrecensie: De dag - Elie WieselrecensieBoekrecensie: De dag - Elie WieselDe dag is het laatste deel van de trilogie (De nacht, De dageraad en De dag). Ditmaal gaat Elie Wiesel in op de naweeën…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: 696188, Pixabay
  • De bedelaar van Jeruzalem - Elie Wiesel

Reageer op het artikel "Boekrecensie: De bedelaar van Jeruzalem Elie Wiesel"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 03-07-2018
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Special: Boeken Jodendom
Recensies…
Schrijf mee!