InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Boekrecensie: Mijn leven als privé-detective - Amy Gray
recensie

Boekrecensie: Mijn leven als privé-detective - Amy Gray

Mijn leven als een privé-detective vertelt het verhaal van Amy Gray die haar saaie baantje bij een uitgeverij inwisselt voor een boeiende carrière als privé-detective.

Het boek

Gegevens

ISBN: 978-90-697-4409-4
Oorspronkelijke titel: Spygirl
Oorspronkelijke uitgever: Villard
Uitgever NL: Arena, Amsterdam
Vertaling: Titia Ram

Inhoud

Net voor de eeuwwisseling geeft Amy haar saaie kantoorbaantje bij een uitgeverij op en stort ze zich op haar nieuwe carrière als privé-detective bij een klein kantoor in New York. Haar collega's zijn een voornamelijk mannelijk bont allegaartje. Voor klanten spit ze achtergronden van fraudeurs en andere oplichters uit. Ze geniet met volle teugen van haar nieuwe baan. Haar privéleven loopt echter niet op rolletjes: de ene man na de andere verschijnt op het toneel en wordt niet goed bevonden.

Beoordeling

Wie een spannend boek verwacht over overspelige echtgenoten of exen met moordplannen komt bedrogen uit. Het leven van een privé-detective blijkt toch niet zo glamoureus en spannend te zijn als ik dacht. De in het boek besproken onderzoeken zijn alles behalve interessant en worden ook zo beschreven: saai en slaapverwekkend. De nadruk van het boek ligt dan ook meer op Amy's privéleven, wat vreemd is met zo'n titel. Haar liefdesleven komt uitgebreid aan bod maar ook dat is eigenlijk niet zo interessant, en met momenten zelfs heel verwarrend. Dit boek is meer een chicklit dan het spannend verhaal dat ik verwachtte.

Alle hoofdstukken beginnen met een quote, van een geleerde of uit een boek, wat het boek een gewichtig tintje moet geven. Op zich vind ik dit interessant maar in de rest van het hoofdstuk wordt er maar weinig mee gedaan. Alle hoofdstukken zijn nog eens onderverdeeld in paragrafen van gemiddeld twee pagina's lang met elk hun eigen titel. Dit zorgt ervoor dat het boek vlot leest, net als het gebruik van de ik-persoon. Toch vond ik het, vooral in het begin, moeilijk om te volgen, omdat de schrijfster van de hak op de tak springt en ik me constant afvroeg waarom ze het vaker over haar liefdesleven dan over haar werk had.

Het kostte me moeite om dit boek uit te lezen. Op de kaft werd de schrijfster geprezen omwille van haar humor en het vernuft waarmee ze dit boek heeft geschreven. Ik vond het een saaie klaagzang over haar liefdes- en werkleven.

De schrijver: Amy Gray

Amy Gray heeft drie jaar als privé-detective gewerkt. Ze woont in New York. In 2008 en 2009 heeft ze nog een boek uitgebracht.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.randomhouse.com

Reageer op het artikel "Boekrecensie: Mijn leven als privé-detective - Amy Gray"

Infoteur: Lilkim
Gepubliceerd: 18-04-2011
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Recensies…
Schrijf mee!