InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Boekrecensie: Fatwa - Jacky Trevane
recensie

Boekrecensie: Fatwa - Jacky Trevane

Fatwa is het waargebeurde verhaal van een Britse vrouw, Jacky, die halsoverkop verliefd wordt op een Egyptenaar, Omar, en met hem in het huwelijk treedt. Wat begon als een sprookje ontaardt algauw in een nachtmerrie. Als ze uit pure wanhoop samen met haar twee dochters naar Engeland vlucht, laat hij de imam een fatwa over haar uitspreken.

Het boek

Gegevens

ISBN: 978-90-443-1051-1
Oorspronkelijke titel: Fatwa - Living with a Death Threat
Oorspronkelijke uitgever: Hodder & Stoughton, London
Uitgever NL: The House of Books, Vianen/Antwerpen
Vertaling: Ineke van Bronswijk

Inhoud

Jacky is 23 jaar als ze samen met haar toenmalige vriend Dave in Egypte landt voor een reis van tien dagen. Kort na de landing verliezen de twee elkaar uit het oog en komt ze met een verzwikte enkel terecht in een buitenwijk van Cairo. Ze wordt opgepikt door twee broers die haar naar hun moeder brengen om haar te verzorgen. De familie staat er op dat ze bij hen verblijft totdat haar enkel genezen is. Het duurt niet lang voor ze valt voor de charmes van Omar, één van de drie broers van de familie. De verliefdheid is wederzijds en nog voor het einde van haar vakantie treden de twee in het huwelijk.

Nadat ze in Engeland alle nodige maatregelen heeft getroffen, vertrekt Jacky voorgoed naar Egypte. Bij gebrek aan een eigen woonplaats verblijft het koppel bij de ouders van Omar. Algauw merkt Jacky dat het Egyptische leven maar weinig pretjes bevat: ze moet vervelende huishoudelijke klusjes opknappen en komt amper met de buitenwereld in contact. Uiteindelijk vindt ze werk als Engelse lerares en raakt ze zwanger van hun eerste kind. Omars agressieve kant komt vanaf dan steeds vaker bovendrijven.

Na haar bevalling in Engeland keert Jacky terug naar Egypte met hun dochter. De familie is teleurgesteld aangezien iedereen op een jongen had gerekend. Hoewel Omar zijn legerdienst moet uitzitten, kan ze hem er van overtuigen haar reeds in hun nieuwe appartement te laten intrekken. Zonder meubels, stromend water en geld probeert ze zo goed mogelijk te overleven. De agressie van Omar vertoont weer nieuwe hoogtepunten als hij haar een miskraam schopt. Ze ondergaat nog enkele jaren de mishandelingen en het koppel krijgt nog een tweede dochter. Als ze door zijn broer verkracht wordt en Omar zijn agressie botviert op hun dochter, is voor haar de maat vol. In het geheim, met de hulp van twee vriendinnen van school, plant ze haar vlucht naar Engeland, naar de vrijheid.

Beoordeling

Een rauw, meeslepend, aangrijpend verhaal dat ik in één adem wilde uitlezen. Het boek is opgedeeld in korte hoofdstukken zodat het verhaal goed verteerbaar is en je wordt aangezet om telkens "nog één hoofdstukje" verder te lezen. Het was moeilijk om dit boek weg te leggen: het is boeiend geschreven van de eerste tot de laatste pagina.

Het boek is niet chronologisch geschreven: het begint bij de vlucht van Jacky en haar dochters tot op het vliegveld van Israël, daarna ga je terug in de tijd naar het moment dat ze in Egypte landde met Dave en krijg je het hele verhaal over de gebeurtenissen die haar hebben aangezet om te vluchten, om uiteindelijk te eindigen bij het laatste stuk van de vlucht naar de vrijheid.

Het verhaal is in de ik-persoon geschreven, wat het makkelijk maakt om je in het hoofdpersonage te verplaatsen. Ik werd echt geraakt door de dingen die Jacky moest doorstaan. Hoewel je weet hoe het boek gaat eindigen, leef je erg mee met Jacky.

De schrijver: Jacky Trevane

Jacky Trevane is een pseudoniem, het pseudoniem van Jennifer Ann Draper wordt er op internet gefluisterd maar dit is nooit bewezen of door de schrijfster zelf bevestigt. De vrouw leeft in Engeland, nog altijd onder de constante bedreiging van de fatwa en elke dag doet ze haar best om zichzelf en haar dochters te beschermen.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Boekrecensie: Fatwa - Jacky Trevane"

Infoteur: Lilkim
Gepubliceerd: 07-04-2011
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Schrijf mee!