InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Boekrecensie: Bangkok Hilton - Sandra Gregory
recensie

Boekrecensie: Bangkok Hilton - Sandra Gregory

Bangkok Hilton is het waargebeurde verhaal van Sandra Gregory die begin jaren '90 89gr heroïne uit Thailand wilde smokkelen. In dit boek vertelt ze over de gruwelen van de Thaise en Britse gevangenis en haar pogingen om gratie te krijgen van de Thaise koning.

Het boek

Gegevens

ISBN: 978-90-899-0153-8
Oorspronkelijke titel: Forget You Had A Daughter
Oorspronkelijke uitgever: Vision
Uitgever NL: Borgerhoff & Lamberigts, Brussel
Vertaling: Nini Wielink

Inhoud

Sandra verblijft al enkele jaren in Thailand als ze Robert Lock tegen het lijf loopt. Ze wil graag terug naar huis maar heeft het geld niet om haar terugreis te betalen. Robert Lock biedt haar £1.000 aan maar daarvoor moet ze 89gr heroïne voor hem het land uit smokkelen. Op de luchthaven loopt het mis: de douane ontdekt de zakjes heroïne in haar onderbuik. Sandra wordt in afwachting van haar proces overgebracht naar Lard Yao, beter bekend als Bangkok Hilton. Na een proces dat enkele jaren in beslag neemt, krijgt ze een gevangenisstraf van 25 jaar opgelegd. Sandra leert al snel de klappen van de zweep van het Thaise gevangenisleven kennen. Ze sluit vriendschappen met Britse en Thaise vrouwen, heeft werk in de gevangenis en adopteert zelfs een kat. Na vijf jaar vraagt en krijgt ze toestemming om de rest van haar gevangenisstraf in Groot-Brittanië uit te zitten. De opluchting die in eerste instantie hiermee gepaard gaat verandert al gauw in ontstelling. In Groot-Brittannië wordt Sandra als een pion van de ene naar de andere gevangenis overgeplaatst. Ze heeft moeite om zich aan te passen aan het Britse gevangeniswezen dat in alle opzichten verschilt van het Thaise. Door de lange gevangenisstraf wordt ze beschouwd als gevaarlijk en komt ze terecht tussen moordenaars zoals Rosemary West.

Ondanks al haar smeekbedes bij politici wordt Sandra niet gesteund in haar verzoek om gratie, gericht aan de Thaise koning. Haar ouders beslissen voor haar op te komen en vertellen uitgebreid haar verhaal in de pers. Na zeven lange jaren krijgt Sandra toch gratie van de Thaise koning en kan ze haar leven buiten de gevangenis terug beginnen opbouwen.

Beoordeling

Dit boek is geen roman maar een verslag, bestaande uit korte anekdotes over het leven in de gevangenis. Het verhaal leest gemakkelijk weg maar springt regelmatig van de hak op de tak. De eerste pagina's vertellen over haar leven voor Thailand en hoe ze door het land backpackte, hier moet je even doorbijten aangezien dit deel niet bijster interessant geschreven is. Stilaan komt het boek bij het moment dat ze opgepakt wordt met de heroïne op zak. Daarna krijg je een duidelijk beeld van de gevangenissen waarin Sandra Gregory heeft verbleven.

Ondanks het gebruik van de ik-persoon lukte het me niet om echt sympathie te krijgen voor het hoofdpersonage, daarvoor was het teveel geschreven als een verslag. Haar lijdensweg in de gevangenissen is vreselijk maar het was niet bepaald slim van haar om drugs te willen smokkelen in de eerste plaats. Sandra Gregory geeft dat zelf ook toe.

Dit zou verplichte lectuur moeten zijn voor iedereen die ook maar één seconde denkt aan het smokkelen van drugs, de zin zal je snel vergaan.

De schrijver: Sandra Gregory

Nadat ze werd vrijgelaten, gaf Sandra Gregory een jaar lang op scholen voordrachten over haar belevenissen in de gevangenissen van Thailand en Groot-Brittannië om zo te voorkomen dat anderen dezelfde fouten zouden maken. In 2002 startte ze haar studies "Geography" aan de Oxford University. In december 2009 probeerde ze Thailand weer binnen te raken om haar vrienden uit Lard Yao te bezoeken maar de toegang tot het land werd haar geweigerd.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Boekrecensie: Bangkok Hilton - Sandra Gregory"

Infoteur: Lilkim
Laatste update: 17-08-2011
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Recensies…
Schrijf mee!