recensie

Boekrecensie: Elke dag gedenkdag Simon Wiesenthal

Boekrecensie: Elke dag gedenkdag  Simon Wiesenthal 'Elke dag gedenkdag' is een kroniek van het Joodse lijden. Nazi-jager Simon Wiesenthal heeft voor elke dag van het jaar verschillende verschrikkelijke gebeurtenissen opgesomd die Joden in de loop der geschiedenis hebben meegemaakt. De nadruk ligt op de Holocaust. Maar ook eerdere antisemitische incidenten die hebben plaatsgevonden komen aan de orde. Het is een document dat moet aantonen waartoe mensen jegens hun medemens in staat zijn.

Gegevens

  • Elke dag gedenkdag Kroniek van het Joodse lijden
  • auteur: Simon Wiesenthal
  • jaar: 1987
  • uitgeverij: Elsevier
  • ISBN: 90-10-05852-2

Inhoud van het boek 'Elke dag gedenkdag'

De Joodse geschiedenis begint bij Abraham. De Joden zijn herders die rondtrekken en zich laten leiden door God. Op enig moment komen de Joden in Egypte terecht. Aanvankelijk worden ze goed behandeld, maar het duurt niet lang of Joden worden slaven. Mozes weet uiteindelijk de Joden uit de slavernij te bevrijden. Van Mozes is geen graf bekend. Net zomin zijn de graven van Joden bekend die tijdens de Holocaust zijn omgekomen. Ze liggen diep begraven in het Joodse geheugen.

De Tora wordt geschonken aan de mens om een humaan leven te leiden. Daarna volgt de periode van de Richteren die strijd voeren tegen buurvolken. God regeert het volk. Later komen er koningen waaronder koning David. De Davidster die door Jodenvervolgers later wordt uitgekozen voor hun slachtoffers is tegenwoordig het symbool op de vlag van de Joodse staat Israël. Onder leiding van koning Salomo leren de Joden zelfkritiek en zelfonderzoek. Na diens dood valt het rijk uiteen in Israël en Juda. Stammen van Israël komen in Mesopotamië terecht. Juda (20%) wordt later weggevoerd naar Babylon. Hier verlangen Joden terug naar Israël Psalm 137:5 Indien ik u vergeet o Jeruzalem, zo vergete mijn rechterhand zichzelf. Joden keren terug maar leven wel onder Perzische heerschappij. Later worden de Grieken de baas in Israël gevolgd door de Romeinen. In het jaar 73 van de gewone jaartelling wordt de burcht Massada door de Romeinen veroverd. De Joden plegen zelfmoord. Een daad die later voorbeeld zou krijgen voor de collectieve zelfmoorden tijdens de kruistochten en later de Duitse steden. Joden vergeten dit nooit. Geen grotere zonde dan het vergeten.

Ondertussen is er een nieuwe godsdienst ontstaan: het christendom. Joden zouden later door de Kerk vervolgd gaan worden. Christenen gaan in de Middeleeuwen in heksen en tovenaars geloven. Monniken schrijven erover. Het leidt tot grote slachtpartijen vooral onder Joden. Ook worden Joden gedwongen tot het christendom. Degenen die weigeren worden gedood. Volgens gegevens zouden in de loop van de tijd 341.021 mensen op de brandstapels van de inquisitie hebben gelegen. Pausen verbieden christenen om met Joden om te gaan, hoewel ze zelf vaak Joden als lijfartsen hebben. In de loop der eeuwen gaat de inquisitie een eigen leven leiden, los van koningen en Pausen. Datzelfde zien we wanneer Himmler opdracht geeft de vergassingen stop te zetten om te onderhandelen met de geallieerden, terwijl de ondergeschikten gewoon doorgaan.

De anti-Joodse leer stelt dat Joden 'onzuiver bloed' hebben dat de diepste oorzaak is van alle kwaad. Niets kan daar verandering in brengen. Wanneer een christen een hekel aan iemand heeft hoeft hij alleen maar na te gaan of die persoon Joods is. Is dat het geval dan is verder bewijs van schuld overbodig. Er is een soort 'ariërverklaring' (limpieza de sangre) waarmee aangetoond moet worden of je 'zuiver bloed' hebt. Ook vinden christenen de 'Arische Christus' uit, de niet-Joodse Christus. Dit is de voorloper van de 'Duitse Christus', het ideaal beeld van de Deutsch Christen, een bepaalde stroming binnen de Evangelische Kirche in nazitijd.

In 1547 schrijft de aartsbisschop van Toledo over de zuiverheid van van het Spaanse bloed. Veel Spaanse geestelijken en aristocraten zijn namelijk van Joodse afkomst denkt men. Door de obsessie van het bloed komt er een ondergrondse burgeroorlog. Discriminatie naar ras wordt in de wet opgenomen in Spanje. Zelfs Joden en moslims die bekeerd worden zijn geen complete christenen. De Spaanse bloedwetten staan later model voor de ariërverklaring onder de nazi's. Ondanks dat christenen geloven dat de gehele mensheid een gemeenschappelijke afkomst heeft zijn Spanjaarden en Duitsers bezig met zuiver bloed.

In 1879 komt de term antisemitisme in zwang. Dit vormt een woekerend kwaad in samenlevingen zowel bij rechts als links. Zowel onder Hitler (rechts) als Stalin (links) hebben Joden geleden. Bij de Jodenvervolging hebben zowel de Katholieke als Protestantse kerken een rol gespeeld. De Katholieke Kerk ziet zichzelf als het 'ware Israël'. Ook binnen Protestanse kerken zijn er nog steeds gemeenschappen die zich als uitverkoren beschouwen waarbij ze de verkeerde betekenis aan het woord uitverkoren geven, namelijk superieur t.o.v. anderen.

De Holocaust laat zien dat een deel van de moordenaars een christelijke opvoeding hebben genoten en dat de nazi propaganda verwijten gebruikt die de Kerk tegen de Joden heeft gebruikt. Desondanks zijn ook duizenden katholieke priesters in kampen terecht gekomen en zijn daar overleden. Auschwitz betekent een begin van verzoening tussen Katholieken en Joden.

Mijn mening

Elke dag gedenkdag is een kroniek van het Joodse lijden. Het geeft weer wat zich op elke dag van het jaar heeft afgespeeld aan Joodse leed gedurende 20 eeuwen. De nadruk ligt op de Holocaust, maar ook de periode ervoor komt aan bod. Lang niet al het lijden is in kaart gebracht. Dat is ondoenlijk in één boek. Maar dit is al dermate veel dat je er bij het lezen ervan toch erg stil wordt. Hoe heeft dit allemaal, zo kort gleden nog, zomaar kunnen plaatsvinden? Vaak duizenden mensen op 1 dag vergast! Wanneer er nu iemand wordt vermoord door zinloos geweld is heel Nederland al geschokt en klagen we over de onveiligheid. Niet zo lang geleden vonden dergelijke moorden op veel grotere schaal plaats en de wereld keek zwijgend toe. Zelfs de geallieerden bombardeerden geen treinen, spoorrails of gaskamers om zo de vernietiging van Joden een halt toe te roepen.

Sinds kort (begin 2011) gebruik ik de inhoud van dit boek om bij het nieuwsoverzicht van Israël elke dag even stil te staan bij de Joden die vermoord zijn tijdens de Holocaust. Zij hebben de staat Israël nooit mogen meemaken. Was die staat er toen al geweest dan had de Holocaust niet plaatsgevonden. Overigens is de Jodenhaat ná de Holocaust en ná de oprichting van de staat Israël zeker niet minder geworden. Israël is dé Jood van de wereld geworden. Vele vijanden strijden tegen de Joodse staat. Dagelijks is het leger actief om aanslagen te voorkomen. Zou Israël zich niet verdedigen dan zouden miljoenen Joden opnieuw worden omgebracht. En het is nog maar de vraag of veel mensen daar treurig om zouden zijn. Nu al roepen vele tegenstanders dat Israël veel te sterk is en dat dit zo zielig is voor de slecht bewapende Palestijnen. Velen willen helemaal niet dat Israël zich verdedigt. Ze zien het liefst machteloze Joden zoals ze dat 2000 jaar lang gewend waren. Israël mag en zal de Holocaust nimmer vergeten. Nooit meer mag er zo'n ramp plaatsvinden. Daarom is het goed er elke dag stil bij te staan, hoe vervelend dat ook is. In dat opzicht heeft Simon Wiesenthal een zeer waardevol boek geschreven.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
Jehoeda (1.576 artikelen)
Laatste update: 30-05-2021
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken