InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Boekrecensie: Israel's army – Samuel M. Katz
recensie

Boekrecensie: Israel's army – Samuel M. Katz

Boekrecensie: Israel's army – Samuel M. Katz Israel's army (1990) is een overzichtelijk boek over het Israëlische leger geschreven door Samuel M. Katz die zelf ook in het Israëlische leger (Tsahal) heeft gediend. Ondanks dat de informatie in sommige gevallen wat gedateerd is geeft het boek nog steeds een goed globaal beeld van de Tsahal. Hoewel Katz vol passie en trots over de Tsahal schrijft vind ik het boek redelijk objectief. Fouten die het leger heeft begaan worden niet verzwegen.

Gegevens

  • titel: Israel's army
  • auteur: Samuel M. Katz
  • jaar: 1990
  • uitgeverij: Presidio Press
  • ISBN: 0-89141-327-8

Inhoud van het boek 'Israel's army'

Het Israëlische leger is de trots van Israël. Zonder het leger zou Israël überhaupt niet kunnen bestaan. Dat geldt natuurlijk voor bijna alle landen, maar voor Israël in het bijzonder. Dagelijks komt het leger in actie. In 2011 is dat gericht op het voorkomen van aanslagen vanuit Gaza en de West Bank (Judea en Samaria). Maar ook het noorden (Libanon) wordt scherp in de gaten gehouden. Elk moment kan er een groot conflict uitbreken tussen Hezbollah (gesteund door Syrië en Iran) en Israël. Soldaten moeten dus goed getraind zijn om elk ogenblik in actie te kunnen komen. Ook Iran baart Israël grote zorgen. Hoewel in eerste instantie de luchtmacht zich hiermee bezighoudt, moeten ook de grondtroepen paraat zijn voor het geval Hezbollah en Hamas zich ermee gaan bemoeien. Kortom, zelfs in kalme perioden is het Israëlische leger zeer actief.

De IDF (Israel Defence Forces) kent verschillende eenheden. Deze variëren van het thuisfront die de bevolking moet beschermen (schuilkelders, gasmaskers, etc.) tot aan gevechtseenheden. Deze laatste eenheden zijn zeer gewild bij de Israëlische dienstplichtigen (mannen moeten 3 jaar dienen en vrouwen 2 jaar), vooral als er successen behaald worden. De grondtroepen bestaan uit de volgende eenheden:

infanterie
  1. Golani
  2. Giva'ati
  3. Nachal
  4. Paratroepen
  5. Sayeret Speciale eenheden

pantser

  1. Pantser eenheden

genie

  1. Genietroepen (werken samen met de bovenstaande eenheden)

De opleiding tot gevechtssoldaat is fysiek en geestelijk zwaar. Lang niet iedereen wordt aangenomen. Sommigen moeten dan een andere functie in het leger zoeken. Ook vrouwen kunnen steeds vaker in gevechtseenheden opereren. Vrouwen worden tevens ingezet als instructeurs, bijvoorbeeld bij de opleiding tot scherpschutter of tot tankcommandant. De meeste vrouwen doen echter administratief werk. Dit lijkt ondankbaar werk maar is wel noodzakelijk. Bovendien moet voorkomen worden dat vrouwen die in gevechtseenheden strijden in handen vallen van de vijand die vrouwen zeker zullen misbruiken wanneer ze gevangen worden genomen.

Naast dienstplichtigen moeten mannen tot aan hun 45ste elk jaar 1 maand reserve dienstplicht vervullen. De reservisten spelen een belangrijke rol in oorlogen. Zij spelen vaak -vanwege ervaring- een doorslaggevende rol in het winnen van oorlogen.

De IDF kan met recht een volksleger genoemd worden. Bijna iedere burger (behalve Arabieren en veel ultra-orthodoxen) is wel in dienst geweest.

Visie van Etsel

Ondanks het feit dat wat informatie in het boek uit 1990 in 2011 wat gedateerd is, is de inhoud nog zeker relevant. Dezelfde gevechtseenheden bestaan nog. Ook zullen de opleidingen die beschreven worden niet veel anders zijn, hoewel natuurlijk de invloed van de computer veel groter is geworden en bijvoorbeeld veel met simulators wordt gewerkt. Ook zijn er nieuwe wapens bijgekomen en is de IDF een echte hightech organisatie geworden. Zo begint de robot zijn intrede te doen in de IDF. Toch blijft de fysieke en geestelijke belasting voor de soldaten even zwaar.

Het boek is prettig om te lezen. Er is een echt verhaal van gemaakt. Dus de lezer wordt niet dood gegooid met saaie opsommingen. Het is vooral een sfeer verslag waarmee de auteur de lezer een beter beeld wil geven hoe de soldaten hun dienstplicht ervaren. Voordeel is natuurlijk dat Samuel Katz zelf ook in het leger heeft gezeten, zodat hij weet wat een soldaat meemaakt.

Katz heeft zich voornamelijk tot de opleidingen van de verschillende eenheden beperkt. Er had wel wat meer informatie in mogen staan over operaties waarbij de eenheden betrokken waren. Dat komt wel in andere boeken van zijn hand voor.

Mijn algemene conclusie is dat het boek geschikt is voor de geïnteresseerde leek en dat het goede informatie bevat.

Gerelateerde artikelen
Boekrecensie: Follow Me! (elite eenheden IDF)–Samuel M. KatzrecensieBoekrecensie: Follow Me! (elite eenheden IDF)–Samuel M. KatzDe IDF behoort tot één van de beste en meest ervaren legers ter wereld. De wortels van Israëls leger liggen in onconvent…
Israëls leger (1): IDF - Tsahal - Slagorde (Order of battle)Vanaf de eerste dag van Israëls bestaan, en eigenlijk al daarvoor, maakt het leger een belangrijk onderdeel uit van de I…
Israëls leger (3): IDF - Tsahal - Givati infanterieIsraëls leger (3): IDF - Tsahal - Givati infanterieDe Givati is de infanterie brigade van de IDF, het Israëlische leger. De soldaten waren actief bij vooral de grens met L…
Israëlisch-Arabische oorlogen (8): de Golfoorlog 1991Israëlisch-Arabische oorlogen (8): de Golfoorlog 1991In augustus 1990 viel Irak Koeweit binnen en dreigde Israël aan te vallen met verschillende soorten wapens, inclusief ni…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Boekrecensie: Israel's army – Samuel M. Katz"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 03-07-2018
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Special: Israëlische leger en oorlogen
Recensies…
Schrijf mee!