InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Boekrecensie: Operatie Mossad Gordon Thomas
recensie

Boekrecensie: Operatie Mossad Gordon Thomas

Boekrecensie: Operatie Mossad  Gordon Thomas Operatie Mossad (1999/2009) van Gordon Thomas handelt over de acties van de Israëlische buitenlandse geheime dienst Mossad. In deze zeer dikke pil (824 pagina's) wordt de werkwijze van de Mossad beschreven, althans zoals Gordon Thomas dit ziet. Hij zegt veel informatie van bronnen binnen de Mossad te hebben ontvangen. Maar of dit nu tot een echt goed inzicht in deze geheime dienst leidt, betwijfel ik ten zeerste.

Gegevens

  • titel: Operatie Mossad
  • auteur: Gordon Thomas
  • jaar: 1999/2009
  • uitgeverij: Het Spectrum, Utrecht
  • ISBN: 978-90-491-0117-6

Inhoud van het boek 'Operatie Mossad'

Op de achterkant van het boek staat dat nooit iemand eerder in staat geweest is om een zo gefundeerd en zo onthutsend beeld van de Mossad op te tekenen. Gordon Thomas kreeg hierbij hulp van functionarissen en voormalige medewerkers van de Israëlische geheime dienst. Volgens Thomas is de Mossad een heel kleine, maar uiterst efficiënte veiligheidsdienst die een beroep kan doen op veel informanten en sympathisanten overal ter wereld. Thomas is van mening dat de strijd van de Mossad niet alleen gericht is tegen de Arabische tegenstanders. Ook zou de Mossad zich bezighouden met de bestrijding van internationale criminaliteit. In de uitgebreidere versie van 2009 wordt o.a. ingegaan op de bemoeienis van de Mossad bij het fatale ongeluk van Lady Diana en de ingewikkelde verstandhouding met de regering-Bush in diens strijd tegen het internationale terrorisme. De Mossad onderhoudt ambivalente banden met andere westerse geheime diensten zoals de CIA. Hierbij gaat het belang van de Mossad altijd voorop.

Veel informatie is aangedikt waardoor het boek niet geloofwaardig overkomt

Hoewel gesuggereerd wordt dat Gordon Thomas veel contacten onderhoudt met de Mossad wil dit nog niet zeggen dat hij hierdoor in staat is geweest om een gedegen boek over de Mossad te schrijven. Er komen bekende en minder bekende acties van de Mossad aan de orde. Thomas beschrijft deze acties alsof hij er zelf bij is geweest. Vooral bij de gesprekken die op hoog niveau binnen de Mossad en de Israëlische regering hebben plaatsgevonden is dat storend. Daarmee wekt hij de indruk alsof het precies zo is gegaan als hij vertelt. Het zal vast niet zo zijn dat zijn contacten binnen de Mossad alle details aan Thomas doorgegeven hebben. Het is zelfs heel goed denkbaar dat de Mossad er belang bij heeft dat Gordon Thomas een genadeloos portret van de Mossad afschildert om de indruk te wekken dat totaal met de vijand wordt afgerekend. Echter ronduit overdreven is het stuk over de Chinese geheime dienst die een ware oorlog heeft gevoerd tegen de Mossad op Afrikaans grondgebied waarbij beide partijen raketten op elkaar afschoten. Voor een leek is dat natuurlijk moeilijk te controleren maar ik neem het verhaal toch met een paar korreltjes zout. Hetzelfde doe ik bij het verhaal over prinses Diana.

Storend in het boek is de suggestie die gewekt wordt dat de Mossad overal ter wereld een vinger in de pap heeft. Dit doet sterk denken aan antisemitische verhalen waarbij Joden de wereldregering vormen en alles naar hun hand kunnen zetten.

Mijn algemene indruk is dat globaal genomen de meeste informatie wel klopt (ik heb niet alles gecontroleerd), maar dat veel is aangedikt met of zonder de hulp van de Mossad. Overigens moeten lezers altijd beseffen dat dit soort boeken slechts een deel van de waarheid bevatten. Echte geheimen lees je natuurlijk nooit ook al wordt die indruk gewekt tijdens het lezen. Verder is het boek op zich prettig leesbaar ondanks de omvang. Het is net alsof je een spionageroman leest, maar dan een tikje reëler. Als laatste positief punt van het boek wil ik noemen de politieke achtergronden waartegen de acties van de Mossad plaatsvinden. Deze worden goed beschreven (waar zover het allemaal juist is) en geven een completer beeld van het functioneren van de Mossad. In andere boeken over de Mossad ontbreken meestal dit soort achtergronden en staan de acties geïsoleerd.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: GDJ, Openclipart
  • Operatie Mossad - Gordon Thomas

Reageer op het artikel "Boekrecensie: Operatie Mossad Gordon Thomas"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 25-10-2018
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Special: Israëlische leger en oorlogen
Recensies…
Schrijf mee!