InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Rozen: een meeslepende familiegeschiedenis
recensie

Rozen: een meeslepende familiegeschiedenis

Rozen: een meeslepende familiegeschiedenis "Rozen" is de titel van een vuistdikke roman van de Amerikaanse schrijfster Leila Meacham. Rozen is een familiegeschiedenis over dromen, macht en verboden liefde. Een meeslepende roman die vergeleken wordt met Gejaagd door de wind. In de roman Rozen is de heldin Mary Toliver te vergelijken met Scarlett O'Hara uit Gejaagd door de wind.

Leila Meacham

De Amerikaanse Leila Meacham ging al vroeg met pensioen. Daarna maakten zij en haar echtgenoot de nodige reizen. Maar er kwam een moment dat de toen inmiddels 65-jarige Leila Meacham zich afvroeg wat ze met de rest van haar leven zou doen. Mede op aandringen van haar man haalde Leila de doos met aantekeningen te voorschijn, die aan de bakermat van de roman Rozen stond. Ze stortte zich op het schrijven van haar eerste roman, die een succes werd in Amerika en die in 2010 in Nederlandse vertaling verscheen bij uitgeverij De Kern. Ze werkte vijf jaar aan dit boek. Ik las op BookPage dat zij inmiddels aan een volgend episch werk begonnen is, weliswaar in een wat modernere setting.

Gone with the wind

"Gejaagd door de wind" voor de 21e eeuw staat er als aanbeveling te lezen op de omslag van de roman "Rozen". Gone with the wind is de titel van een wereldberoemde film, gebaseerd op het gelijknamige boek van Margaret Mitchell, dat in 1936 verscheen. Gone with the wind is een familiegeschiedenis, die zich afspeelt ten tijde van de Amerikaanse Burgeroorlog, die in 1861 begon. Centraal staat de katoenplantage Tara in de staat Georgia.

Rozen

De roman Rozen van Leila Meacham is eveneens een familie epos, dat drie generaties omspant tegen het decor van het broeierige Zuiden van de Verenigde Staten. Het verhaal speelt zich in grote lijnen af tussen 1916 en 1985. In deze familiegeschiedenis draait alles om de katoenplantage Somerset in Texas en de verwikkelingen tussen de leden van de drie machtigste families in het plaatsje Howbutker: de Tolivers, de Warwicks en de Dumonts. De figuren in het boek zijn de afstammelingen van de families die zich in de eerste helft van de 19e eeuw in Howbutker settleden. De titel Rozen slaat op het binnen de families bestaande gebruik om met een rode roos vergiffenis te vragen en met een witte roos vergiffenis te schenken.

Hoofdpersoon is Mary Toliver, die - na het overlijden van haar vader en tot ontsteltenis van haar broer en moeder- de katoenplantage erft. Mary is een Toliver in hart en nieren en ze neemt zich heilig voor om het familiebedrijf voort te zetten. Percy Warwick is haar grote liefde, maar ze wil voor hem de katoenplantage niet opgeven. Dit leidt tot een hoop strubbelingen. Juist als beiden inzien dat hun liefde toch belangrijker is, drijft een speling van het lot hen voor goed uiteen. Mary trouwt met Ollie Dumont en Percy met een vriendin van Mary. In de levens van beide koppels gebeuren de nodige tragische dingen.

Aan het einde van haar leven verandert Mary haar testament. Haar achternicht Rachel is niet langer de erfgename van het familiebedrijf. De reden daarvoor is haar angst dat de geschiedenis zich zal herhalen: de vloek van de Tolivers mag Rachel niet treffen. Op die manier hoopt ze dat de liefde tussen Rachel en de kleinzoon van Percy, Matt, wél gestalte kan krijgen.
In een kort bestek is dat het verhaal wat in een dikke 600 pagina's uitgesponnen wordt. Het boek bestaat uit drie delen, waarin achtereenvolgens het verhaal van Mary, het verhaal van Percy en het verhaal van Rachel aan bod komen.

Veredelde chicklit?

Een familiegeschiedenis is natuurlijk altijd een dankbaar onderwerp om over te schrijven. Je kunt er zoveel romantiek en tragiek in stoppen als je wilt. Je doet research om couleur locale te kunnen geven aan plaats en tijd. Je kunt de karakters van de ten tonele gevoerde personen uitdiepen. Je kunt de spanning opvoeren. En dat is in het boek Rozen allemaal prima gelukt. Het dikke boek is een lekkere leeskluif geworden. Toch geven vorm en stijl van deze roman nergens aanleiding om aan het predicaat "Lectuur" te ontstijgen en als een literair werk de geschiedenis in te gaan. Het taalgebruik doet mij me soms afvragen of ik hier met een soort veredelde chicklit te maken heb. Maar desondanks - of misschien juist daardoor - stond het boek in de VS wekenlang in de Top 10 van de New York Times Bestseller List. In de VS werden al meer dan 100.000 exemplaren verkocht.
Gerelateerde artikelen
De functie van windKilometers tegen de wind in moeten fietsen kan weinig mensen bekoren. Het voordeel is overigens vaak wel dat de terugwin…
Zeilen: Wind, koers en zeilenZeilen: Wind, koers en zeilenZeilen, een prachtige watersport. Heerlijk door het water glijden en de wind door je gezicht. Bij zeilen is de nodige th…
Rozen: New Dawn, Schneewittchen en The FairyRozen: New Dawn, Schneewittchen en The FairyRozen zijn mooie, vaak langdoorbloeiende planten. Er zijn vele soorten rozen te koop. De roos 'The Fairy' is een vrij la…
De klimroos is een uitbundige bloeierDe klimroos is een uitbundige bloeierKlimrozen zijn leiplanten. Ze groeien langs een klimzuil of pergola naar boven. Op de grond nemen ze niet veel ruimte in…
BloKarten, de nieuwe sportBloKarten is een aantal jaren geleden uit Nieuw-Zeeland over komen waaien. Het lijkt erg op zeilen, maar dan gaat het ov…
Bronnen en referenties
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "Rozen: een meeslepende familiegeschiedenis"

Infoteur: Plato
Gepubliceerd: 26-02-2011
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Recensies…
Schrijf mee!