InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Boekrecensie: Oude wijn in nieuwe zakken – Rabbijn R. Evers
recensie

Boekrecensie: Oude wijn in nieuwe zakken – Rabbijn R. Evers

Boekrecensie: Oude wijn in nieuwe zakken – Rabbijn R. Evers Hoe kijkt de Joodse orthodoxie tegen hedendaagse problemen aan? Dat is het thema van het boek 'Oude wijn in nieuwe zakken' van Rabbijn R. Evers. We spreken dan over actuele thema's zoals: euthanasie, vegetarisme, milieu, geweld, opvoeding, hoofddoekjes en keppeltjes, etc. Rabbijn Evers behandelt deze thema's in het licht van de Tora. Hoewel het boek in 1996 is uitgebracht zijn de thema's in 2011 nog even actueel. Het past ook bij het Joodse streven om de hemel op aarde te brengen.

Gegevens

  • titel: Oude wijn in nieuwe zakken – een Joodse visie op actuele problematiek
  • auteur: Rabbijn mr. drs. R. Evers
  • jaar: 1996
  • uitgeverij: Kok-Kampen
  • ISBN: 90-242-6424-3

Inhoud van het boek 'Oude wijn in nieuwe zakken'

In het voorwoord schrijft Rabbijn Evers het volgende over het boek. De Joodse filosofie is religieus en wordt bepaald door de Tora, Misjna en Talmoed. Deze vormen het historisch bewustzijn van het Joodse volk. Voor alle problemen en voor alle generaties kunnen in de drie genoemde bronnen oplossingen worden gevonden. Helaas zijn de bronnen niet voor iedereen toegankelijk en bovendien worden vaak alleen de hoofdlijnen weergegeven zodat knappe geleerden in latere generaties hun visie er over moeten laten schijnen.

In dit boek tracht Rabbijn Evers dit te doen met actuele problemen. Deze problemen zijn vaak al zo oud als de mensheid. Doel van het boek is een aanzet te geven voor kritische analyse.

Rabbijn Evers begint het boek met de invloed van de Tora op de beschaving. Daarna wordt een scala aan actuele onderwerpen behandeld: racisme, hoofddoekjes en keppels, het bloedsprookje (over verhouding christendom en Jodendom), het milieu, het eren van vader en moeder, kosjer eten, dromen, begraven of cremeren, etc.

Visie van Etsel

Een aantal onderwerpen uit het boek heb ik apart behandeld in verschillende artikelen op de InfoNu site. Zie hiervoor de special: Jodendom en Maatschappij: actuele thema's.

Het boek is erg toegankelijk ook voor mensen die niet veel kennis van het Jodendom hebben. Rabbijn Evers heeft op eenvoudige wijze soms ingewikkelde problematiek duidelijk gemaakt. Vaak wordt gedacht dat religie oubollig is en niet meer de taal spreekt van deze tijd. Het tegendeel blijkt waar te zijn: religie en met name het Jodendom heeft heel wat, zo niet alles te vertellen. En dat is eigenlijk ook heel begrijpelijk omdat de Tora Gods wijsheid bevat. God is de Schepper en weet dus als geen ander met wat voor problemen de mens te kampen heeft. Het zou vreemd zijn wanneer de Tora geen antwoord had op hedendaagse problemen.

Een aantal onderwerpen richt zich specifiek tot Joden, zoals keppels, holocaust, synagoge, kosher eten. Ander onderwerpen zijn ook voor niet-Joden toegankelijk. Weliswaar wordt de Joodse visie gegeven, toch kunnen ook niet-Joden hier hun voordeel meedoen. De Tora visie geeft immers weer hoe de wereld met de Schepping om moet gaan. Voor christenen kan dit waardevol zijn omdat hun focus meer op de hemel gericht is dan op aarde. Christenen kennen niet zo goed het idee van de hemel op aarde brengen zoals het Jodendom benadrukt. Joden spelen een voortrekkers rol in het streven naar een perfecte wereld. Zij gaan voor in de strijd om de wereld tot een woonplaats voor God te maken. Tevens zal in de Messiaanse Periode de hele wereld vervuld zijn van Gods kennis. Wie wil weten hoe de wereld er in de toekomst uit zal zien, leert nu alvast de Tora. Voor wie dat te lastig is zijn boeken zoals deze van Rabbijn Evers een prima uitkomst. Zonder al te moeilijke religieuze taal kan menig leek er kennis in opdoen. En misschien kan het een aanzet zijn om ook zelf de Tora te bestuderen met hulp van rabbijnen. In zijn voorwoord haalt Rabbijn Evers een uitspraak uit Spreuken der Vaderen (5:25) aan: “Leer de Tora nog eens over en nog eens over want ze bevat alles.”

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Jodendom en voeding: het gebruik van alcohol/wijnJodendom en voeding: het gebruik van alcohol/wijnOver alcohol wordt door de Tora (Bijbel) zowel positief als negatief geoordeeld. Wijn maakt een belangrijk onderdeel uit…
Bezinksel in wijn, volkomen natuurlijkBezinksel in wijn, volkomen natuurlijkAls bezinksel wordt in wijnterminologie de drab genoemd die bij langdurige opslag in een fles wijn neerslaat. Dit bezink…
Boekrecensie: Aan tafel bij de rabbijn – R. Evers/ L. MockrecensieBoekrecensie: Aan tafel bij de rabbijn – R. Evers/ L. MockAan tafel bij de rabbijn – eten en drinken in Bijbels perspectief (1999) van Rabbijn R. Evers en drs. L. Mock beschrijft…
Boekrecensie: Uitverkoren voor het leven - rabbijn R. EversrecensieBoekrecensie: Uitverkoren voor het leven - rabbijn R. EversUitverkoren voor het leven (2006) van rabbijn Raphael Evers e.a. behandelt de medische ethiek bezien vanuit Joodse optie…
recensieBoekrecensie: Op het Leven! - Rabbijn R. EversIn het boek Op het Leven! (1997) van rabbijn Raphael Evers (zie foto) worden complexe medisch-ethische vraagstukken beha…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Boekrecensie: Oude wijn in nieuwe zakken – Rabbijn R. Evers"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 03-07-2018
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Special: Boeken Jodendom
Recensies…
Schrijf mee!