InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > De Tuin van Puccini
recensie

De Tuin van Puccini

De Tuin van Puccini De beroemde componist Puccini vond inspiratie voor zijn opera's in affaires met talloze dames. In de documentaire roman "De Tuin van Puccini" (uitgeverij De Geus, 2011) biedt de schrijver Helmut Krausser ons een uitgebreide blik in zijn door liefde getormenteerde leven vanaf het moment dat Puccini al wereldberoemd was.

Helmut Krausser

Helmut Krausser werd in 1964 in Esslingen am Neckar geboren. Krausser is een man met veel gezichten. Hij was o.a.muzikant in een punkband, gokker, clochard en operafigurant. Wat het schrijven betreft beoefent Krausser veel genres: romans, verhalenbundels, dagboeken, gedichten, hoorspelen, punkliederen, toneelstukken en operalibretto's. Helmut Krausser wordt internationaal beschouwd als één van de beste auteurs van de jonge Duitse generatie. Zijn werk wordt wereldwijd uitgegegeven. Hij beleefde zijn doorbraak met Melodieën (1995 - in 2006 door uitgeverij De Geus in vertaling uitgebracht).

Giacomo Puccini

Giacomo Antonio Domenico Michele Secondo Maria Puccini (1858 - 1924) was een Italiaanse componist. Hij wordt beschouwd als één van de beste operacomponisten van eind 19e/begin 20e eeuw. Daarnaast stond en staat hij bekend als een levensgenieter. Hij overleed in 1924 aan de gevolgen van keelkanker. Zijn opera Turandot blijft daardoor onvoltooid.

Het leven en de geheime liefdes van Puccini

"De Tuin van Puccini" is een documentaire roman over het leven en de geheime liefdes van de wereldberoemde componist Puccini. Het genre documentaire roman brengt met zich mee dat de schrijver verantwoording aflegt over verzonnen of aangepaste passages. Verder is het boek zo dicht mogelijk bij de waarheid gebleven. In het boek is veel correspondentie tussen Puccini en zijn vrienden, familie en geliefden onveranderd en integraal overgenomen. Je zou het boek - met inachtneming van het geromantiseerde aspekt - een gepimpte biografie kunnen noemen. Het boek is ook gebaseerd op een in 2007 uitgebracht biografie van Dieter Schickling. Anders dan bij een historische roman kruipt de schrijver niet echt in de huid van de hoofdpersonages, maar blijft hun gevoelens als een buitenstaander beschrijven met behulp van alle voorhanden zijnde informatie. Dat neemt niet weg dat het boek van begin tot einde blijft boeien en ons een heldere kijk verschaft op het leven van Puccini, die weliswaar neergezet wordt als een levensgenieter pur sang maar ook als een man met heftige gevoelens, op grond waarvan hij danig uit zijn evenwicht kon geraken.

In het boek passeert een heel regiment aan familieleden, vrienden, kunstenaars, uitgevers etc. de revue, maar voor wie de weg kwijt raakt, is er voorin het boek een handige lijst opgenomen met de namen van al deze lieden.

Het leven van Puccini wordt gekenmerkt door zijn vele (geheime) liefdes. In de drie delen van het boek draait het voornamelijk om Cori, met wie Puccini een hartstochtelijke liefdesaffaire heeft; Sybil die sexueel niet erg geïnteresseerd is in Puccini noch in enige andere man, maar die wel heel lang de hartsvriendin en de muze van Puccini blijft; en het dienstmeisje Doria die geen sexuele affaire heeft met Puccini, maar die daarvan abusievelijk door Elvira verdacht wordt, wat uiteindelijk tot de zelfmoord van deze Doria leidt. En passant worden nog de namen van een aantal andere vrouwen, met wie Puccini een relatie had, genoemd.

We stappen in het leven van Puccini in 1902, wanneer hij al een gevierd componist is. Hij heeft al wereldsuccessen behaald als Manon Lescaut, La Bohème en Tosca. Financieel ontbreekt het hem aan niets. Hij woont al jaren samen met Elvira, eens zijn geliefde. Ze zijn niet getrouwd omdat Elvira officieel nog met iemand anders is getrouwd. Wanneer haar officiële man, Narciso, komt te overlijden in 1904, vindt spoedig daarna het huwelijk tussen Puccini en Elvira plaats. Pas een poos daarna wordt Tonio, de zoon van Puccini en Elvira, gelegitimeerd. In die tussentijd heeft Puccini een hartstochtelijke affaire met de veel jongere Cori, maar uit slapte en een soort jaloezie op de liefdesescapades van deze Cori, kiest Puccini uiteindelijk toch voor het huwelijk met Elvira. Dit is ook de periode waarin Puccini's opera Madame Butterfly ontstaat. Wanneer de Cori-affaire is afgedaan, komt Sybil in beeld. Intussen ontwikkelt Elvira zich tot een jaloers, geslepen kreng en houdt haar man streng in de gaten. Cori heeft ze kunnen uitschakelen, maar Sybil is een verstandige, intelligente vrouw die ook met Elvira goede contacten onderhoudt en die ene nacht die ze met Puccini heeft doorgebracht weet ze in het verborgene te houden.

"En iedere vrouw met wie ik heb geslapen, eindigt in mij als een melodie" is een veronderstelde uitlating van Puccini. Puccini zou zijn inspiratie voor zijn opera's gevonden hebben in de vrouwen die hij beminde. Voor deze inspiratie betaalde hij echter een hoge tol. De relaties met de dames, eenmaal uitgelekt en ter ore gekomen van Elvira, brachten hem ook veel ellende, processen en financiële verplichtingen. In het geval van Doria kwam het zelfs zover dat Elvira haar letterlijk het graf in pestte, daarvoor werd veroordeeld, maar door toedoen van Puccini - die de familie van Doria schadeloos stelde - weer op vrije voeten werd gesteld. Dit laatste geval brengt een enorme verwijdering tussen de echtelieden teweeg en op een haar na gaan ze scheiden, maar - wederom door de slappe houding van Puccini - wordt het huwelijk "gered". Ook daarna gaan de affaires van Puccini gewoon door.
Gerelateerde artikelen
Tosca - PucciniOpera's worden vaak gezongen in vreemde talen: Italiaans, Roemeens, Frans, Duits etc. Dat maakt het verhaal van een oper…
Italië: de stad LuccaLucca is één van de rijkste steden van Italië en is met zijn rustige, pittoreske straatjes zeker een bezoekje waard.
Luciano Pavarotti, Italiaanse operazangerLuciano Pavarotti, één van de beroemdste operazangers ter wereld. Pavarotti is in het Italiaanse Modena geboren en werd…
Scala van MilaanDe Scala van Milaan is uitgegroeid tot één van de belangrijkste operahuizen ter wereld. Vele beroemde sterren, zoals Mar…
Giro di Kika 2018 - fietsen voor het goede doelGiro di Kika 2018 - fietsen voor het goede doelIeder jaar fietsen veel mensen tijdens Alp díHuZes de mythische berg Alp díHuez op. Dit doen zij om zoveel mogelijk geld…
Bronnen en referenties
  • www.degeus.nl
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "De Tuin van Puccini"

Infoteur: Plato
Laatste update: 26-03-2016
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Schrijf mee!