InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Boekrecensie: Vorst ontdooit Rabbijn Ies Vorst
recensie

Boekrecensie: Vorst ontdooit Rabbijn Ies Vorst

Boekrecensie: Vorst ontdooit  Rabbijn Ies Vorst De bruggenbouwende rabbijn Ies Vorst heeft in 2009 een boek uitgebracht met de titel 'Vorst ontdooit.' Het boek bevat columns die eerder zijn uitgebracht in het Joods Journaal. Tevens bevat het boek zogeheten iezegrammen, allerlei spitsvondige taalgrapjes. Vooral dat laatste onderdeel van het boek is erg leuk om te lezen. De columns zijn lichtvoetig maar gelijktijdig toch diepzinnige creaties. Alles vertelt vanuit een Joods perspectief.

Gegevens

  • titel: Vorst ontdooit (mijn formule van overleven / columns en iezegrammen)
  • auteur: Rabbijn ing. Ies Vorst
  • jaar: 2009
  • uitgeverij: Amphora Books
  • ISBN: 978-90-6446-060-9

Inhoud van het boek 'Vorst ontdooit'

columns

Van een orthodoxe rabbijn zou je in eerste instantie columns verwachten die allemaal zeer religieus getint zijn. De meeste columns in dit boek hebben weliswaar een religieuze invalshoek maar zijn erg alledaags en veelal a-religieus: Dana International (Israëlische transseksueel die voor Israël het Europees Songfestival won), Ajax, Big Brother, Goede Tijden Slechte Tijden, etc. Toch kan ook over dit soort onderwerpen met een religieuze invalshoek worden geschreven. Niet voor niets is de hele Schepping door God gemaakt en dus van Hem afkomstig. In één van de iezegrammen schrijft Rabbijn Vorst dat zelfs in het woord Evolutietheorie het woord Theo (God) in voorkomt.

Intelligent Design

Eén van de boeiendste columns gaat over Intelligent Design. Steeds meer wetenschappers erkennen dat er een God moet bestaan die alles geschapen heeft. Zo vertelt hij het verhaal van de Groene Zeeschildpad die in een rechte lijn op zijn voedselgronden afgaat dwars door oceanen heen. Hoe die dieren dat klaarspelen is een raadsel waar biologen nog steeds niet achter zijn. De dieren moeten op z'n minst twee verschillende magnetische parameters kunnen herkennen: magnetische veldsterkte en magnetische veldlijninclinatie die samen het coördinatiestelsel vormen. Hun zintuigen kunnen dus een magnetische zeekaart volgen. Toeval of design?

Iezegrammen

Het leukste onderdeel van het boek zijn de iezegrammen. Dit zijn spitsvondige taalgrapjes. Een aantal van de mooiste wil ik hier weergeven:

Hij vroom? Zelfs op Pesach wil hij niet matsen! Als dichter sta ik voor alles open.
Politie. Meer blauw op straat? In Delft willen ze dat graag. Onze opdracht is licht in de wereld te brengen. Ergens zijn wij allemaal oplichters.
De vegetariër heeft meer tijd nodig het vege (tarische) lijf te redden. Na de maaltijd vraagt de echtgenote: 'Heb je echt genote?'
Hij doet in veelvoud veel fout Tomaten bestaan uit atomen met een t.
Nadenken kun je beter ervóór doen. Begrijpelijk dat veel Joden het leven als een feuilleton ervaren. Wordt vervolgd.
Zelfs de Evolutietheorie kan niet zonder Theo.

Visie van Etsel

Het boekje is makkelijk door te nemen en zelfs toegankelijk voor mensen zonder Joods (religieuze) achtergrond. Het zijn geen scherpe columns waarbij mensen op de korrel worden genomen. Het zijn vooral waarnemingen en die geven een aardig inzicht van hoe rabbijn Vorst over het leven denkt. De iezegrammen zijn grappige taalvondsten. Leuk om te lezen en aan andere mensen door te vertellen,. Een uitgebreide recensie over dit boekje vind ik niet nodig. U moet gewoon zelf het boekje lezen. U zult er geen spijt van krijgen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Boekrecensie: Over pijn zingen  rabbijn I. VorstrecensieBoekrecensie: Over pijn zingen rabbijn I. Vorst'Over pijn zingen overpeinzingen na het verlies van een geliefde' is een boek van Rabbijn Ies Vorst. Zelf heeft de rab…
Boekrecensie: Geheim agent 613 - rabbijn Ies VorstrecensieBoekrecensie: Geheim agent 613 - rabbijn Ies VorstGeheim agent 613 (wereldverbeteraar-feestversierder) van rabbijn ing. Ies Vorst is een spannend en leerzaam boek voor Jo…
Wat doet vorst met de natuur als de natuur al uitkomtWat doet vorst met de natuur als de natuur al uitkomtDe winter van 2011 was warm. Heel warm. En toen ging het opeens heel hard vriezen in februari 2012. En dat terwijl de kr…
nieuws uitgelichtEerste vrieskou brengt vreugde en pechIn december 2009 hebben we de eerst flinke nachtvorst gehad van deze winter. Voor veel mensen betekende dat vreugde, de…
Het weer in januari 2010 in FrieslandJanuari 2010 gaat in Friesland de boeken in als een sneeuwrijke en koude maand. Bovendien was er nog best veel zon, name…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hurk, Pixabay
  • Vorst ontdooit - Rabbijn ing. Ies Vorst

Reageer op het artikel "Boekrecensie: Vorst ontdooit Rabbijn Ies Vorst"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 03-07-2018
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Special: Boeken Jodendom
Recensies…
Schrijf mee!