InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > De Gulle Boom, een boek voor jong en oud
recensie

De Gulle Boom, een boek voor jong en oud

De Gulle Boom is een ontroerend kinderboek, maar ook een parabel voor volwassenen. De Gulle Boom houdt ons een spiegel voor en maakt ons door kleine eenvoudige zinnen bewust van ons leven. Een grote brok filosofie in een héél klein jasje.

Shel Silverstein

Shel Silverstein, afkomstig uit Chicago, leefde van 1930-1999. Hij was dichter, zanger, musicus, componist, cartoonist, scenarioschrijver en schrijver van kinderboeken. Er is een Amerikaanse website, waarop veel informatie te vinden is over zijn kinderboeken, zowel voor kinderen als voor leraren en ouders. In 1965 publiceerde Shel Silverstein zijn boek "The Giving Tree". Zowel tekst als illustraties zijn van zijn hand. In 2006 verscheen de vertaling hiervan "De Gulle Boom", een uitgave van Uitgeverij Mozaiek. In 2010 zag de vijfde druk het licht. Het boek werd vertaald door de bekende Nederlandse schrijver Arthur Japin.

Bomen en de kosmos

Een wereld zonder bomen is ondenkbaar, als je nagaat wat bomen ons zoal schenken. Zuurstof, schaduw, vruchten, noten, hout, als je het over materiële zaken hebt. Maar bomen hebben ook een verbinding met de kosmos. Dit komt in veel mythologische verhalen uit alle delen van de wereld tot uiting. Bijvoorbeeld de centrale wereldboom van de Maya's, die precies in het midden van de aarde groeide en wiens takken door poorten toegang hadden tot verschillende kosmische werelden. Hoe je er ook tegenoverstaat: mensen hebben wat met bomen. En grote, dikke, eeuwenoude bomen boezemen ontzag in, ze hebben iets sacraals en refereren aan een oergevoel. Waar kun je beter mijmeren dan onder het ruisend bladerdak van zo'n indrukwekkende boom?

Communiceren met bomen

Er zijn mensen die een stapje verder gaan en communiceren met bomen. Dit gaat via de sfeer of de uitstraling van de boom. Een wezenlijke ontmoeting met de boom kan verkregen worden door intuïtieve ontwikkeling, kinesiologie, pendelen of wichelroedelopen. Het gaat daarbij uiteraard om een non-verbale communicatie.
Maar de boom uit het boekje "De Gulle Boom" kan wel gewoon praten! En zo hoort dat in sprookjes.

De Gulle Boom

De Gulle Boom vertelt het verhaal van een klein jongetje, die van een boom houdt en hoe gelukkig die boom daardoor is. De jongen klimt in de boom, eet zijn appels, speelt met de bladeren. Maar dan wordt de jongen ouder en komt niet zo vaak meer bij de boom, waardoor de boom verdrietig wordt. Als de jongen weer komt, wil hij geld van de boom. De boom geeft hem dan appels om te verkopen. Daarna zijn het zijn takken voor een huis en tenslotte kapt de jongen, die intussen een man is geworden, de boom om er een boot van te maken. Als de man oud is geworden keert hij terug naar de boom, en de boom - die alleen nog een stronk is - biedt hem een plaatsje om op te zitten. "En de boom was gelukkig", zo eindigt het verhaal.

Sinds de verschijning van het boekje in 1965 is het verhaal altijd op verschillende manieren geïnterpreteerd. Of de boom onbaatzuchtig is of alleen opofferingsgezind; of de jongen egoïstisch is of dat het redelijk is wat hij van de boom verlangt. Met andere woorden zou je kunnen zeggen: in welke mate kunnen wij ons de natuur redelijkerwijs toeëigenen?

Arthur Japin is begeesterd van wat hij het meesterwerk van Shel Silverstein noemt en zegt: "Hij vertelt in The Giving Tree alles wat ik mijn hele leven hoop te zeggen. Deze Amerikaan schreef eigenlijk voor kinderen, maaar weet ook volwassenen te raken. Hoe vaak ik dit boekje ook aan iemand probeer voor te lezen, nooit volbreng ik het met droge ogen, want mijn stem breekt omdat door de zinnen een glimp van de zin van het bestaan valt op te vangen".

"Een glimp van de zin van het bestaan" of "een glimp van de zinloosheid van het bestaan"? Je kunt zoveel kanten op met dit mooie verhaal. De gulle boom is een ontroerend boek voor kinderen, maar ook een soort parabel voor volwassenen. In een tekst die nog geen vijftig zinnen telt, wordt eigenlijk klip en klaar gemaakt hoe het leven van de mens verloopt; dat de jeugdjaren relatief zorgeloos zijn in vergelijking tot de rest van het leven; hoe de mensheid alles neemt wat de natuur hem te bieden heeft; hoe de natuur blijft geven en de mens blijft nemen; hoe de mens feitelijk niet zonder de natuur kan; hoe de mens altijd weer zichzelf tegenkomt. Een beeld van de mens van begin tot einde, van onbezorgd naar egoïstisch naar nooddruftig. Je hebt medelijden met de mens, maar ook met de boom, die zelfs teruggebracht tot een stronk, onvermoeibaar blijft schenken wat er nog te schenken valt. Dikke tranen zou je ervan kunnen huilen. De mensheid moet zichzelf maar eens een spiegel voorhouden. Het is bijna gedaan. We zijn uitgeput, de natuur is uitgeput en we mogen toch nog op de restjes zitten.
Gerelateerde artikelen
Bostochten: stilstaan bij bomenBostochten: stilstaan bij bomenWie kent niet dat gevoel: je zit onder een boom, drukt je rug tegen de stam en er komt een weldadig gevoel van rust over…
Gezondheidsbepaling van bomen via VTA-analyseGezondheidsbepaling van bomen via VTA-analyseIs een boom gezond of niet? Een zeer goede en terechte vraag, want een boom kan er wel gezond uitzien van buiten, maar i…
Bomenkap: kapvergunning of niet en wat mag en wat niet?Bomenkap: kapvergunning of niet en wat mag en wat niet?Om een boom om te zagen is soms een kapvergunning nodig. Gemeenten en provincies gaven jaarlijks tienduizenden kapvergun…
Israëlische bomen zenden bericht als ze water nodig hebbennieuws uitgelichtIsraëlische bomen zenden bericht als ze water nodig hebbenIsraëlische wetenschappers hebben een nieuw elektronisch apparaat ontwikkeld dat in de stam van een boom geplaatst wordt…
Zieke bomen en boomziektesZieke bomen. Wanneer is een boom ziek? Wanneer is een boom aangetast? In dit artikel informeer ik u nader over bomen en…
Bronnen en referenties
  • www.shelsilverstein.com
  • Ontmoetingen met bomen, Maja Kooistra

Reageer op het artikel "De Gulle Boom, een boek voor jong en oud"

Infoteur: Plato
Laatste update: 18-03-2013
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Recensies…
Schrijf mee!