InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Loflied op de rijpe vrouw; een fascinerend boek
recensie

Loflied op de rijpe vrouw; een fascinerend boek

Loflied op de rijpe vrouw; een fascinerend boek Het boek "Loflied op de rijpe vrouw" van Stephen Vizinczey is een geestig en ontroerend boek, waarin het pleidooi voor een oudere vrouw als minnares centraal staat. Een boek vol erotiek, geschreven in een voorname stijl. Ondanks dat het "Loflied op de rijpe vrouw" al in 1965 verscheen, is het onderwerp van alle tijden en dus actueel.

Stephen Vizinczey

Stephen Vizinczey is een Canadese (Engelstalig) schrijver van Hongaarse komaf. Hij werd in 1933 in Kalosz, Hongarije, geboren. Hij was twee jaar oud toen zijn vader door de nazi's werd vermoord. Vizinczey publiceerde al op 16-jarige leeftijd gedichten. Hij studeerde aan de Universiteit van Boedapest. Hij verliet Hongarije, omdat hij betrokken was bij de Hongaarse opstand van 1956. Later nam hij de Canadese nationaliteit aan. In 1966 verhuisde hij met zijn "oudere" vrouw naar London, waar hij nog steeds met haar woont.

Werken van Vizinczey:
  • In Praise of Older Women (1965)
  • The Rules of Chaos (1968)
  • An innocent Millionaire (1983)
  • Truth & Lies in Literature (1986)
  • 3 Wishes 2010

Om zijn boek "In Praise of Older Women" te kunnen publiceren, gaf hij in 1965 zijn baan op, leende geld en zorgde zelf voor de distributie ervan per post en per auto. Het werd de eerste en enige zelfgepubliceerde roman die ook een bestseller werd. Het boek is in 21 landen uitgegeven en sindsdien verschijnen er regelmatige nieuwe vertalingen van deze "moderne klassieker". In 2010 verscheen zijn boek "Loflied op de rijpe vrouw", vertaald door Dolf Koning en bewerkt door Carla Hazewindus, bij Lebowski Publishers, Amsterdam.

Rijpe vrouwen en Toyboys

Alhoewel het boek reeds in 1965 is geschreven, is het onderwerp heden "hotter" dan ooit. Vrouwelijke celebrities komen regelmatig in het nieuws met hun "toyboys". Cougar daten wordt een trend. De zelfstandige, financieel-onafhankelijke vrouw met good looks en sexuele ervaring is op zoek naar een groen blaadje. Voor een jongeman kan dit in vele opzichten aantrekkelijk zijn: minder stress, minder verantwoordelijkheid, lekker makkelijk allemaal, geen gedoe met onervaren meisjes.

Wie heeft de term "rijpe vrouwen" toch bedacht. Is "rijpe" een eufemisme voor "oudere". En wanneer houd je op rijp te zijn en word je overrijp. Als je gaat googlen merk je al snel dat de term rijpe vrouwen vooral in verband met de sexindustrie voorkomt. Dus rijp is lekker. Hoe zit het dan met onrijpe vrouwen (lees jongere vrouwen). Daar hoor je nooit over. Onrijp is nog niet eetbaar, zeker niet lekker en daarom worden onrijpe vrouwen gewoon jonge vrouwen genoemd. Dus rijp is wel degelijk camouflage voor "oudere". Quod erat demonstrandum.

Loflied op de rijpe vrouw, de amoureuze herinneringen van András Vajda

Loflied op de rijpe vrouw is een autobiografie, maar wordt gepresenteerd als zijnde de amoureuze herinneringen van András Vajda. András Vadja draagt zijn boek "Loflied op de rijpe vrouw" op aan de rijpe vrouw en richt zich tot de jonge man. Het gaat hem om de verhouding tussen die twee. In zijn eerste hoofdstuk richt hij zich tot jonge mannen zonder minnaressen en vertelt ze dat ze qua minnares de voorkeur zouden moeten geven aan rijpe vrouwen boven jonge meisjes. Ze kunnen zich dan verrijken met de wijsheid en gevoelswaarden van het verleden, waarvan ook het liefdesleven deel uitmaakt. Vadja wil de jongemannen niet vervelen met zijn eigen levensloop, maar hun nieuwsgierigheid prikkelen en ze bekend maken met de universele hoedanigheden der liefde.

De roman speelt zich af tegen de grimmige achtergrond van de Tweede Wereldoorlog, de Hongaarse Opstand van 1956 en de Diaspora van de Hongaren als gevolg daarvan, maar dat maakt de roman geenszins somber. De liefde en dan wel te verstaan het liefdesverlangen van András voor rijpe vrouwen blijft centraal staan.

András verliest op tweejarige leeftijd zijn vader, als die door de nazi's wordt vermoord. Toch heeft hij een gelukkige jeugd. Aan de ene kant heeft hij de Franciscaner monniken "als even zo vele vaders" in het klooster waar hij onderricht krijgt en thuis heeft hij een liefdevolle moeder, die zich vaak in het gezelschap van vriendinnen bevindt. Hij vindt het heerlijk om naar deze vriendinnen te kijken en te luisteren. Dat is de bakermat voor zijn interesse in het andere geslacht.

Frau Mozart, die András onmoet in een Amerikaans legerkamp, opent de stoet van rijpe vrouwen die in het boek voorbijkomen. Met haar maakt de jonge András nog niet veel klaar. Later, terug in Hongarije, wordt het met jonge meisjes ook niks. Dan vat hij passie op voor de getrouwde vrouw Maya, gevolgd door nog heel wat amoureuze avonturen met andere middelbare vrouwen. In het boek maakt hij duidelijk wat zij hem hebben geleerd over seks, liefde en de wereld. Hij ziet de oudere vrouw als ideale minnares.
Gerelateerde artikelen
IUI: wat is intra uteriene inseminatie?IUI: wat is intra uteriene inseminatie?Wanneer een zwangerschap uitblijft, ook al heb je het een jaar geprobeerd, en een fertiliteitsonderzoek (of vruchtbaarhe…
De ontwikkeling van je baby; 3 weken zwangerDe ontwikkeling van je baby; 3 weken zwangerIn de derde week van je zwangerschap ben je daadwerkelijk zwanger! Aan het begin van deze week heb je eisprong (ovulatie…
Het PCO-syndroomHet PCO-syndroomHet PCO-syndroom is de afkorting van het polycysteus ovariumsyndroom. Verschillende symptomen kunnen op dit syndroom wij…
Wat is ivf en icsiWat is ivf en icsi20 jaar geleden werd de eerste baby gebobren die via ivf verwerkt is. Nu 20 jaar later is bevruchting via een reageerbui…
Bronnen en referenties
  • www.stephenvizinczey.com

Reageer op het artikel "Loflied op de rijpe vrouw; een fascinerend boek"

Infoteur: Plato
Gepubliceerd: 17-12-2010
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Schrijf mee!