InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Atlas van het Hiernamaals
recensie

Atlas van het Hiernamaals

Atlas van het Hiernamaals De "Geïllustreerde Atlas van het Hiernamaals" is een heerlijk kijk- en leesboek over het hiernamaals, dat alle visies en opvattingen over de andere wereld sinds de vroegste beschaving tot het heden letterlijk in kaart brengt. Van de Mesopotamische en Perzische Onderwerelden tot het voortleven in het hiernamaals van Swedenborg. Één ding hebben al deze visies gemeen en nu meer dan ooit: het blijft een zoektocht.

Het Hiernamaals of de Onderwereld

Hiernamaals betekent: na de dood, wat na de dood komt, in de andere wereld. Die andere wereld is de onderwereld: het rijk der schimmen, het verblijf der afgestorvenen (ook het verblijf der criminelen, maar dat is een wereld apart). Goedbeschouwd heeft de mens wel iets zieligs. Hij heeft een lichaam, waarvan hij stukje bij beetje afscheid moet nemen totdat het echt niet meer gaat. En hij heeft een ziel, of denkt een ziel te hebben. En dat is het probleem: waar laat je zo'n ziel als je lichaam doodgaat. Ons hele leven lang lopen we te shoppen om een plekje voor dit ondergeschoven kind te vinden. Want het is wel je kind en je wil er geen dolende ziel van maken. Kortom, we lopen eigenlijk met onze ziel onder de arm. En dat al sinds mensenheugenis. Geen wonder dat we ons eveneens sinds mensenheugenis allerlei voorstellingen maken van het leven na de dood.

Atlas van het Hiernamaals

Van Uitgeverij Nieuw Amsterdam is in 2010 een boek verschenen getiteld "Geïllustreerde Atlas van het Hiernamaals", met teksten en basisontwerpkaarten van Guido Derksen en Martin Mousch en cartografisch ontwerp van Jop Mijwaard i.s.m. Onno van Geuns. Dit schitterende boek met hardcover, met veel afbeeldingen en kaarten kost nog geen 25,-- en dat is werkelijk spotgoedkoop. Het boek bevat niet alleen heel veel wetenswaardigheden over de voorstellingen die de mensheid zich van de andere wereld maakt, maar is ook zeer ludiek van opzet. De kaarten nodigen uit om op reis te gaan. Geografisch gezien zul je de in kaart gebrachte bestemmingen nooit bereiken, maar meereizen met de ideeën van je verre voorouders kun je wel.

Ga mee naar de Egyptische dodenwereld van Duat, waar een spiegelbeeldige orde der dingen heerste. (Vond de schrijver van Alice in Wonderland inspiratie in Duat?) Knoop er een luie vakantie aan vast in de Gelukzalige Rietvelden, gelegen in de Delta van de Anti-Nijl.

Wanneer je een hel van het Chinese volksboedhisme betreedt mag je geld meenemen! Dit papiergeld wordt door de Bank van de Hel gedrukt. Je kunt het gewoon in Chinatowns overal ter wereld kopen. Chinezen geven dit geld mee aan hun overledenen. Deze kunnen er demonen mee omkopen: minder straffen of minder pijnlijke straffen. Lees ook het wonderverhaal van Maha-Maugalyayana, die zijn moeder redde uit de wereld van de duisternis. Reis met hem mee door de hellen,o.a. de Dolkberg-Zwaardboomhel.

Het zijn maar een paar voorbeelden uit de veelheid van onderwerpen met betrekking tot het hiernamaals, die in dit boek te vinden zijn: De Mesopotamische en perzische onderwerelden, Het oud-Egyptische Duat, De klassieke onderwereld, Sheol, Gehenna, Hof van Eden en de apocalyps, Hindoïstische en boedhistische werelden aan gene zijde, Avalon, Walhalla en Hel,
Het islamitisch hiernamaals, De eilanden van Sint-Brandaan, Het hiernamaals van Tondalus, Het hemelse Jeruzalem, Het hiernamaals volgens Dante Alighieri, Cocagne en Luilekkerland, De antropocentrische beelden van de Renaissance, Reformatie en Contrareformatie, De barokke hel, Voortleven in het hiernamaals van Swedenborg, Verlichting en Romantiek, Het hedendaagse hiernamaals.

Honingkoekenland

Een heel hoofdstuk is gewijd aan Cocagne en Luilekkerland. Te leuk om er hier niks over te zeggen! De Oud-Franse naam Cocagne was naar alle waarschijnlijkheid oorspronkelijk de benaming van een bepaalde delicatesse, een honingkoek. De doorsnee middeleeuwer had het doorgaans niet gemakkelijk en als reactie daarop mocht hij graag dagdromen over een imaginair land waar het leven wèl goed was. Deze gedachten borduurden voort op het aards paradijs van het christendom. En op hun beurt beïnvloedden de voorstellingen van Cocagne weer de voorstellingen van het hiernamaals. In de 20e eeuw is het aards paradijs omgezet in een kindersprookje en Cocagne werd voortaan Luilekkerland genoemd.

Gare Du Mort

Het laatste hoofdstuk is getiteld "Het hedendaagse hiernamaals". Vanaf het Gare Du Mort kun je alle kanten op. Met de Waterlijn kun je over de rivier Eau de Vie naar Kassiewijlen en vandaar naar Hoek Om en via een eiland kom je dan in Deadlands. Met de Zweeftrein ga je vanuit Geestenhof via De Zoektocht naar het Licht. Als je met de Métro op weg bent naar de Hemelse Leegte, kun je je bij Station De Twijfel nog bedenken en o.a. via Van God Los naar Iets reizen. De paarse Métrolijn gaat naar de Hel, maar bij Tranendal kun je nog overstappen naar Vergiffenis. Station Voorgeborchte is gesloten, maar in het Vagevuur kun je nog uitstappen.

Deze en andere bijzondere reizen kun je maken met de "Ondergrondse". Hier is in kaart gebracht via welke geestelijke weg of via welke overtuiging de mensheid heden ten dage zoal zijn eindbestemming ziet. Alles is mogelijk. Tegenwoordig zijn voor een groot deel van de wereldbevolking begrippen als hemel en hel min of meer abstracte begrippen geworden. Ook hemel en hel gaan met hun tijd mee. Tijdens de Romantiek bijvoorbeeld werd de hemel voorgesteld als een idyllisch, ongerept natuurlandschap. Maar ook al kun je de kinderlijke inkleuring van hemel en hel wel achter je laten, betekent dat niet dat je daarmee ook niet meer gelooft in een hiernamaals. Het is tegenwoordig vooral de vraag óf er wel leven is na de dood en óf we wel een onsterfelijke ziel hebben, die ons bezighoudt.
Gerelateerde artikelen
Egyptische kunst 12: Tegenstelling tot de Griekse kunstHet verschil tussen Egyptische en Griekse kunst heeft als basis het verschil in denken over de betekenis van kunst. Welk…
Griekse mythologie, het schimmenrijkHet mysterie van de dood en wat er daarna met de ziel gebeurt is al heel oud. De Grieken hadden hun god Hades van de ond…
Jozef Rulof: zijn leven, zijn werk, zijn gavenJozef Rulof is een bekend medium uit de 20ste eeuw. Hij staat bekend om zijn seances, schilderijen en lezingen. In zijn…
Terracottaleger voor bange keizerTerracottaleger voor bange keizerQin Shi Huangdi, de eerste keizer van China (221 - 210 v.C.), was net als zijn onderdanen zeer bijgelovig. Maar de angst…
De ziel in gewichtDe ziel in gewichtWanneer de mens sterft, verliest deze ongeveer 21 gram van zijn gewicht. Volgens sommigen zou dit te verklaren zijn aan…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Atlas van het Hiernamaals"

Infoteur: Plato
Gepubliceerd: 03-12-2010
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Recensies…
Schrijf mee!