recensie

Boekrecensie: Aan tafel bij de rabbijn – R. Evers/ L. Mock

Boekrecensie: Aan tafel bij de rabbijn – R. Evers/ L. Mock Aan tafel bij de rabbijn – eten en drinken in Bijbels perspectief (1999) van Rabbijn R. Evers en drs. L. Mock beschrijft de spirituele aspecten van de westerse consumptie maatschappij. Bijbels gezien is er aan de morele kant van eten en drinken niet veel aandacht besteed. Rabbijn Evers en drs. Mock willen deze leemte met dit boekwerkje opvullen en zij zijn daar goed in geslaagd. Een bespreking van het boek.

Gegevens

  • titel: Aan tafel bij de rabbijn – eten en drinken in Bijbels perspectief
  • auteurs: Rabbijn mr. drs. R. Evers en drs. L. Mock
  • jaar: 1999
  • uitgeverij: Kok, Kampen
  • ISBN: 90-435-0033-X

Inhoud van het boek 'Aan tafel bij de rabbijn'

Het boek bevat drie delen:
  1. Algemeen
  2. De Bijbel, eten en diëten
  3. De Joodse Lifestyle

In het eerste deel nemen de schrijvers u mee naar de algemene Joodse kijk op eten en drinken. Hierbij zijn aanwijzingen van de Middeleeuwse Joodse wijsgeer en arts Maimonides als uitgangspunt genomen. Onderwerpen als ascetisme, afslanken, vitamines, biologische landbouw en fastfood worden kort -maar toch wel diepgaand- doorgenomen.

In het tweede deel komt de Bijbel aan bod. Uitgelegd wordt wat voeding betekent voor lichaam en ziel. Daarna komen bekende Bijbelse concepten aan de orde: de Boom van Kennis van Goed en Kwaad, vegetarisme vóór en na de Zondvloed, voedsel voor de vruchtbaarheid, het Hemelse brood manna, kosher eten filosofisch toegelicht, de tafel als altaar, de filosofie achter de vastendag, hygiëne en ongedierte in de Bijbel, genetische manipulatie, het sjabbatsjaar, het kasjeren van eetgerei, en gulzigheid.

Het derde deel gaat specifiek in op de Joodse Lifestyle. Dit betreft het eten en het drinken. Tot slot zijn er verschillende bijlagen over o.a. gezonde voeding en een aantal Joodse recepten.

Mijn mening

Boeken van Rabbijn Evers zijn altijd leerzaam. Zo ook dit boek. Op zorgvuldige wijze wordt uitgelegd wat voeding voor de mens in het algemeen en de Jood in het bijzonder betekent. Centraal uitgangspunt is de vraag 'Eten we om te leven of eten we om te eten?' Het Joods-Bijbelse antwoord is duidelijk: van eten mogen we genieten maar het mag niet ons leven gaan beheersen. Het Jodendom leert dat de mens God moet leren kennen. Dit impliceert dat men moet eten om gezond te blijven zodat God gediend kan worden. Gezondheid is een Bijbels ideaal en tevens moet men van het leven kunnen genieten. Uiteindelijk moet de mens een partner van God zijn in het vervolmaken van de Schepping. Zowel God als de mens kunnen dan genieten. Ascetisme wordt daarom afgewezen.

Eigenlijk is eten en drinken heel erg gemakkelijk zo blijkt uit dit boek. De mens dient gewoon met mate te eten. Dat is beter voor zijn gezondheid en dan kan hij er ook nog het meest van genieten.

Dit boek lijkt vooral geschikt voor de Joodse lezer. Met name ook vanwege de spijswetten die erin behandeld worden. Voor niet-Joden is dit minder relevant maar het kan wel interessant zijn. De hoofdstukken 9 en 10 betreffen de Joodse uitleg van de fysieke en spirituele wereld. Dit zal voor niet-Joden moeilijker te begrijpen zijn omdat ze daar een andere kijk op hebben (m.n. christenen).

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Jehoeda (1.614 artikelen)
Laatste update: 30-05-2021
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken