InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Boekrecensie: De revolutie der vromen - Daniël Meijers
recensie

Boekrecensie: De revolutie der vromen - Daniël Meijers

Boekrecensie: De revolutie der vromen - Daniël Meijers De revolutie der vromen (1989) gaat over het ontstaan en de ontwikkeling van het chassidisme. Het behandelt de institutionele geschiedenis van deze stroming binnen het Joodse geloof en beschrijft de reis van de fictieve rabbijn Dan Isj-Tom door de tijd heen. Daniël Meyers beschrijft de ontwikkeling van de verschillende stromingen binnen het Chassidisme tegen de achtergrond van de politieke situatie in Polen en later Rusland. Een boekbespreking.

Gegevens

  • Titel: De revolutie der vromen
  • Auteur: Daniël Meijers
  • ISBN: 90 304 0475 2
  • Uitgeverij Gooi & Sticht, Hilversum
  • Jaar: 1989

Auteur

Daniël Meijers is cultureel antropoloog en een Lubavitcher Chabad Chassidisch Jood. Vanuit deze achtergrond heeft hij dit wetenschappelijk boek geschreven.

Chassidisme

Het Chassidische Jodendom wordt in 1734 gesticht door rabbijn Jisroël Ba'al Sjem Tov in Polen. Hij ziet dat binnen het Jodendom een grote groep mensen is die door gebrek aan joodse kennis nauwelijks in staat is zich als Jood te handhaven. De traditionele Joodse intelligentia (mitnagdiem) heeft nauwelijks oog voor deze problematiek en houdt zich voornamelijk bezig met het verrijken van de eigen kennis. Ze beschuldigt het chassidisme van ketterij en onorthodox gedrag. Desondanks groeit de beweging. De gedachte dat naast de Talmoed-studie (mondelinge commentaren op de Tora (Bijbel)) ook het gebed en de Joodse filosofie essentieel zijn wint aan terrein.

Daniël Meyers beschrijft de ontwikkeling van de verschillende stromingen binnen het Chassidisme tegen de achtergrond van de politieke situatie in Polen en later Rusland. Ze zijn uiteraard gebaseerd op de leer van de Ba'al Sjem Tov, maar onderscheiden zich door specifieke kenmerken en eigen benadering. De stromingen die ontstaan als gevolg van deze 'splitsing' vallen niet te vergelijken met de diverse stromingen binnen het christendom. In het christendom bestaan dogmatische verschillen, terwijl de Chassidische stromingen en ook de niet-Chassidische stromingen binnen het traditionele Jodendom op dezelfde basis -namelijk de Tora en de Talmoed- zijn gebaseerd. Iedere stroming heeft zijn eigen voorkeur, terwijl ze allemaal dezelfde discipline uitoefenen. Vandaar dat Meijers zijn eigen Lubavitcher of Chabad Chassidisme als voorbeeld behandelt in zijn boek.

Chabad Chassidisme

Het Chabad Chassidisme wordt gesticht door Rabbijn Sjneur Zalman omstreeks 1770 in Wit-Rusland. In tegenstelling tot het Poolse chassidisme van de Baal Sjem Tov en zijn opvolgers, is het Russisch Chassidisme van Chabad meer gericht op het intellect. Chabad is de afkorting van chochma (wijsheid), biena (inzicht) en daät (kennis), de drie verstandelijke eigenschappen van de mens. Als de mens alleen uit zijn gevoel leeft dan is er bijna geen verschil tussen mens en dier. Religieuze emoties dienen daarom verstandelijk te worden opgewekt. Alleen gelooft de Chabad niet, zoals het traditionele Jodendom (de mitnagdiem), dat kennis alleen zaligmakend is.

Amerika en Israël

Vanwege het antisemitisme in Rusland emigreren veel Joden naar de Verenigde Staten. Hier krijgt het orthodoxe Jodendom te maken met de liberale en conservatieve Joden die zich al eerder in het land hebben gevestigd. Langzaam neemt de orthodoxie toe, zo ook het Chabad Chassidisme. De Amerikaans-Joodse samenleving ontwikkelt zich tot een aantal volkomen op zichzelf staande rivaliserende regimes, waarvan elk een volstrekt eigen leven leidt. Veel wordt gedaan om nieuwe leden te vinden.

Ten slotte beschrijft de auteur de ontwikkelingen in Israël. Daar bestaat het dorp van wijsheid, verstand en kennis - Kfar Chabad. Het is een orthodox dorp, een moderne variant op het Oost-Europese sjetl (Joodse stad). Er wordt voortdurend gepoogd om nieuwe leden te werven. Ook hier is weer strijd met andere Chassidische groeperingen en met het traditionele Jodendom.

Conclusie

Eén van de voornaamste conclusies van het boek is, dat het orthodoxe Jodendom gekenmerkt wordt door een structurele tegenstelling tussen rationalisme en mysticisme. Het werkt niet verlammend maar vormt juist de ontwikkelingsmotor van het Jodendom.

Het mooie van deze studie is dat de auteur komt opdraven met een fictief persoon, een reiziger door de tijd. Deze brengt de lezer dichter bij de individuele Chassied, de gewone mensen en hun levens.

De benadering op twee niveaus, dat van de individuele Chassidiem en dat van de grotere verbanden waarbinnen ze leven, maakt het een bijzonder boek voor iedereen die zich interesseert in Joods religieuze geschiedenis.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Boekrecensie: Chassidisme - Sjef LaenenrecensieBoekrecensie: Chassidisme - Sjef LaenenIn het boek chassidisme wordt door drs. J.H. (Sjef) Laenen een beschrijving gegeven van het chassidisme, een charedische…
Geschiedenis Jodendom: De tsaddiekGeschiedenis Jodendom: De tsaddiekHet chassidisme is groot geworden dankzij de tsaddiekiem (heiligen en mystici). Naast de Baal Shem Tov was zijn leerling…
Boekrecensie: De wanhoop verdreven - Elie WieselrecensieBoekrecensie: De wanhoop verdreven - Elie WieselDe titel van het boek 'De wanhoop verdreven' van Elie Wiesel is een zeer toepasselijke. Het boek handelt over de periode…
Jodendom: Stichting van het ChassidismeJodendom: Stichting van het ChassidismeIn 1734 (Joodse jaar 5494) werd door de Baal Shem Tov het Chassidisme gesticht. In die dagen was de leer van de Tora het…
Geschiedenis Jodendom: Het chassidismeGeschiedenis Jodendom: Het chassidismeIn het midden van de 18de eeuw ontstond in de Oekraïne het chassidisme. Het was geen revolutionaire beweging. Het tracht…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Rliessum, Pixabay (bewerkt)
  • De revolutie der vromen - Daniël Meijers

Reageer op het artikel "Boekrecensie: De revolutie der vromen - Daniël Meijers"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 15-07-2018
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Special: Chassidisme
Schrijf mee!