InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Liefdesroman van Thomése: De Weldoener
recensie

Liefdesroman van Thomése: De Weldoener

"De Weldoener" is een liefdesroman van de Nederlandse schrijver Thomése. In dit boek speelt de kloof tussen verbeelding en werkelijkheid een grote rol. De hoofdpersoon Theo Kiers vindt een bewusteloos meisje. Hij redt haar en vat een intensieve liefde voor haar op. Hij wil haar voor zichzelf houden, maar komt daardoor in een draaikolk van gedachten en verliest de grip op de realiteit.

De schrijver P.F. Thomése

Pieter Frans Thomése is op 23 januari 1958 geboren te Doetinchem als nazaat van een oud, bijna uitgestorven geslacht, van oorsprong afkomstig uit Frankrijk. Hij is enige zoon en groeit op in een landhuis in Zaltbommel. Hij studeerde een aantal jaren geschiedenis en was werkzaam als verslaggever en redacteur bij het Eindhovens Dagblad, De Tijd en NRC Handelsblad. Hij debuteerde in 1990 met de novelle Zuidland, waarvoor hij in 1991 de AKO literatuurprijs ontving. In 2003 ontving hij de Max Pam Award voor zijn boek Schaduwkind.

Op zijn eigen website is uitgebreide informatie over deze schrijver te vinden. Hij zegt zelf dat zijn vader verstrooid was en zijn moeder gek en zoals hij verder over zichzelf en zijn leven schrijft, komt hij op mij een beetje over als een enfant terrible en als iemand die eigenlijk ook niet goed weet wat hij met zichzelf aan moet. Grappig is dat hij op zijn website een waslijst heeft opgenomen van alle literatuur die hij in zijn leven heeft geraadpleegd. Er is ook een lijst van muziek die hij beluisterde tijdens het schrijven van zijn boeken en een lijst van films die hij daarbij voor ogen had. Net zo nonchalant zegt hij dan aan het einde, dat het misschien helemaal niet klopt. Welke muziek hij hoorde bij het schrijven van zijn boek "De Weldoener" of aan welke film hij dacht, staat (nog) niet vermeld.

De roman "De Weldoener"

De hoofdpersoon van deze roman is Sierk Wolffensberger. Zijn echte naam is Theo Kiers. Theo is componist, maar heeft niet echt een doorbraak gemaakt. Hij is dirigent van het stadskoor van de Heilige Antonius van Padua kerk ( het verhaal speelt zich af in Haarlem en bedoeld wordt de Groenmarktkerk) en dat is zowat zijn enige mogelijkheid om de door hem gecomponeerde werken tot leven te brengen. De zangers van het koor zijn in zijn ogen maar dilettanten. Hij wil ook niets te maken hebben met de mensen die bij de stemmen horen. Het enige wat hij wil is klanken uit hun kelen ontlokken en dat is op zich al een hele ergernis als dat niet lukt. Het componeren lukt ook niet altijd even best, omdat zijn leven zoals het is zijn energie opslokt; zijn Luxemburgse vrouw Ghislaine van adelijke afkomst en zijn zoon Théophile, die niets anders doet dan met meisjes in bed liggen. Hij heeft een enorme drang om opnieuw te beginnen, wil als het ware als een Phoenix uit zijn eigen as herrijzen. Dan vindt hij Beertje in de kerk waar hij dirigeren moet. Hij redt het leven van het meisje, dat kennelijk een zelfmoordpoging heeft gedaan (om welke reden blijft vooralsnog geheim), door haar naar een ziekenhuis te brengen en haar maag leeg te laten pompen. Beertje is een openbaring, in haar ziet hij de mogelijkheid om opnieuw te beginnen en met een razende snelheid distantieert Theo zich van zijn oude leven en draaien zijn gedachten alleen nog om Beertje. Toch speelt de euforie omtrent Beertje zich voornamelijk af, wanneer hij alleen is. Dit vloeit voort uit een onvermogen om "zich in de gebeurtenissen onder te dompelen". Beertje blijkt achteraf een paar keer in zijn koor gezongen te hebben en bovendien is zij de dochter van een componist die het wèl gemaakt heeft. Hoe het ook zij, Theo weet zichzelf ervan te overtuigen dat Beertje zonder hem reddeloos verloren is en helpt haar zich te verbergen. Dit gebeurt in deel I van het boek "De Redding". Aan het einde van dit hoofdstuk klinkt een koor van tegenstemmen. De moeder van Beertje, die alleen maar leeft door en voor haar dochter en haar ex-man, de beroemde componist. Iedereen wenst zijn eigen leegte vullen en Beertje staat daarbij centraal.

In deel II "De Vlucht" heeft Theo inmiddels Beertje ondergebracht in zijn landelijk gelegen hutje, wat hij gebruikt om zich af te zonderen als hij zich op zijn muziek wil concentreren. Inmiddels is ook de zoekactie naar Beertje volop gaande. Theo zit in een zelf gesponnen web van onontkoombaarheid, droevig over het nieuwe wat al weer weg is en de verwijdering tussen hem en het meisje die al vanaf het eerste moment gaande is. Ondanks de onmogelijke situatie die is ontstaan vlucht hij met het meisje naar Zwitserland. In het laatste deel "Het Offer" voltrekt zich het noodlot, dat feitelijk al de hele tijd op de loer lag.

Plateauzolen voor strebers

Ondertussen foetert de schrijver middels zijn personages wat af op mens en maatschappij in termen als "postindividualistische consumentenhel" en "anekdotisch geharrewar van de lozen van geest". Hij doet af en toe in kunstig gevonden bewoordingen, zoals waar hij schrijft dat sterallures een soort plateauzolen zijn voor ondermaatse strebertjes. Oudere vrouwen krijgen ook flink om de oren geslagen.

De hoofdpersoon Theo Kiers is niet bepaald een menslievend persoon. Alles en iedereen zit hem in de weg. Wat hem overkomt is meer dan een midlife crisis; hij wil de wereld doodverklaren en opnieuw beginnen. Die wens brengt hij ook tot uiting in zijn laatste compositie "De Duisternissen".

Het verhaal lijkt op zich ongeloofwaardig, dat je zomaar met één klap zielsveel van een meisje houdt en je je hele leven aan de kapstok hangt; je moet dus wel aansluiting zien te zoeken bij de processen die zich in de geest van de hoofdpersoon ontwikkelen en dat is niet altijd even gemakkelijk. Het gaat over een kunstenaar die volledig op drift is geraakt, zoals de schrijver ook in het drijfzand van zijn eigen verhaal is meegetrokken.
Gerelateerde artikelen
Het rijk van de KhmersHet rijk van de KhmersIn de negende eeuw ontwikkelde zich een nieuw rijk, genaamd het Khmer-rijk. Dit rijk bevond zich in wat nu Zuidoost-Azië…
Hoe schrijf je een liefdesroman?Hoe schrijf je een liefdesroman?Liefdesromans hebben een oubollig karakter en ze hebben lang niet altijd een goede naam. Toch zijn liefdesromans de mees…
Boekverslag: MontynBoekverslag: MontynEen uitgebreid verslag inclusief een samenvatting van het boek Montyn van Dirk Ayelt Kooiman. Zelfs als u dit boek niet…
Bronnen en referenties
  • www.thomese.nl

Reageer op het artikel "Liefdesroman van Thomése: De Weldoener"

Infoteur: Plato
Gepubliceerd: 25-11-2010
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Schrijf mee!