InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Boekrecensie: Op het Leven! - Rabbijn R. Evers
recensie

Boekrecensie: Op het Leven! - Rabbijn R. Evers

In het boek Op het Leven! (1997) van rabbijn Raphael Evers (zie foto) worden complexe medisch-ethische vraagstukken behandeld vanuit een Joods-religieuze optiek. Het gaat om 22 actuele problemen zoals abortus, transseksualiteit, autopsie, etc. Hier volgt een recensie.

Gegevens

  • Titel: Op het leven
  • Auteur: rabbijn R. Evers
  • ISBN: 90 242 6166 x
  • Uitgeverij: Kok, Kampen
  • Jaar: 1997

De auteur

Rabbijn Evers (1954) is rabbijn bij het Nederlands Israelietische Kerkgenootschap dat behoort tot het traditionele orthodoxe Jodendom. Vanuit deze achtergrond is dit boek beschreven.

Inhoud

Met een groeiende literatuur op het gebied van de medische ethiek, vindt rabbijn Evers van het Nederlands Israëlitische Kerkgenootschap het van belang dat er een boek is dat aandacht besteedt aan de Joods-religieuze traditie op medisch-ethisch terrein. In een vooral profane maatschappij als de onze hoeft, volgens Evers, de gelovige zich niet te laten dwingen tot ongodsdienstige keuzes op het gebied van bio-ethiek.

Rabbijn Evers wil met zijn boek een religieus-morele leidraad bieden aan (joodse) gelovigen bij de afweging van actuele medisch-ethische kwesties.

Lichaam en ziel

Het Jodendom gaat er vanuit dat de stoffelijke materie in het algemeen en het lichaam in het bijzonder de kern van de schepping vormen. Het lichaam is een zeer fijn instrument, waarmee de ziel haar taak op aarde kan vervullen. Het lichaam moet perfect functioneren wil de mens aan zijn doel beantwoorden.

Het Hebreeuwse woord 'chole' betekent ziek zijn. Het woord betekent ook zwak zijn, hetgeen inhoudt, dat de band tussen ziel en lichaam zwakker wordt. Om haar opdracht op aarde goed te kunnen vervullen, moet de ziel in een gezond lichaam bivakkeren. Om te voorkomen dat de arts meent dat 'alles fysiek is' dient de arts zijn ogen gericht te houden op de hemel bij het uitoefenen van zijn vak. Vandaar dat de Tora (Bijbel) zegt: "Ik, G'd, geef U toestemming om te genezen, U dient zich er voortdurend bewust van te zijn, dat U als arts Uw bevoegdheid ontleent aan een speciale G'ddelijke opdracht en dat Uw werkzaamheden slechts gericht dienen te zijn op een zo groot mogelijke ontplooiing van het G'ddelijke aspect van de mens."

Heldere vraagstelling

In de hoofdstukken worden 22 actuele medische-ethische vraagstukken behandeld door middel van een beknopte en heldere vraagstelling. De behandeling betreft een filosofisch en religieus-juridische analyse in een diep godsdienstige atmosfeer. Rabbijn Evers put hierbij grondig uit de Tora, Talmoed en andere joodse bronnen.

Opvallend is dat tweeduizend jaar oude tradities op moderne zaken kunnen worden toegepast. De Joodse geleerden weten voor elk medisch probleem halachische (wettelijke) eisen aan te dragen. Hierbij wordt duidelijk dat de grote lijnen van het Joodse geloof niet strak vastliggen. Overigens wordt de Tora zelf als perfect geneesmiddel en door sommigen zelfs als supermedicijn gezien.

Voorbeelden

Hier volgen een aantal voorbeelden. In het hoofdstuk over draagmoederschap wordt verwezen naar Abraham en Sara. Sara kan lange tijd geen kinderen krijgen. Daarop wordt haar slavin Hagar, met toestemming van Sara, zwanger van Abraham. Dit is een voorbeeld van een juridische vorm van draagmoederschap. Daarnaast wordt in de Talmoed (200-500 na de gewone jaartelling) al gesproken over een soort kunstmatige inseminatie. Vrijwel alle halachische autoriteiten zijn het erover eens dat kunstmatige inseminatie is toegestaan mits het sperma van de eigen man betreft en niet van een donor.

In een ander hoofdstuk over plastische chirurgie wordt uitgelegd dat het verboden is om te verwonden, maar dat plastische chirurgie weer wel is toegestaan om pijn (psychische nood) te verlichten. Verder komen in het boek ziekten als aids aan de orde; abortus en euthanasie worden besproken; de vraag wordt gesteld of artsen en verplegend personeel mogen staken; het dilemma van het overlijdingsmoment wordt toegelicht, etc. Zo behandelt de auteur in elk hoofdstuk een medisch-ethisch probleem en kijkt naar wat de Joodse geleerden erover te melden hebben.

Al met al geeft het boek een goed inzicht van wat wel en niet is toegestaan in de medische wereld bezien vanuit de orthodoxe Joodse optiek. Voor mensen die waarde hechten aan religieus-ethische maatstaven inzake de complexe medische wereld is dit boek een aanrader.

Inmiddels heeft rabbijn Evers een nieuw vervolgboek geschreven: Uitverkoren voor het leven. Daarbij komen nieuwe zaken als klonen en embryonaal stamcelonderzoek aan de orde.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Boekrecensie: Geen bloemen, wel bezoek - rabbijn R. EversrecensieBoekrecensie: Geen bloemen, wel bezoek - rabbijn R. EversGeen bloemen, wel bezoek (1997) betreft een analyse van rouwverwerking van de Joodse theorie en praktijk. Het is een boe…
Boekrecensie: Aan tafel bij de rabbijn  R. Evers/ L. MockrecensieBoekrecensie: Aan tafel bij de rabbijn R. Evers/ L. MockAan tafel bij de rabbijn eten en drinken in Bijbels perspectief (1999) van Rabbijn R. Evers en drs. L. Mock beschrijft…
Boekrecensie: Uitverkoren voor het leven - rabbijn R. EversrecensieBoekrecensie: Uitverkoren voor het leven - rabbijn R. EversUitverkoren voor het leven (2006) van rabbijn Raphael Evers e.a. behandelt de medische ethiek bezien vanuit Joodse optie…
Joods medische ethiek: spirituele visie bij stamceltherapieIn dit artikel over stamceltherapie aandacht voor spirituele overwegingen betreffende deze medische techniek. We kijken…
Joods medische ethiek: stamceltherapie en onderzoek embryo'sWetenschappelijk onderzoek op embryo's wordt in Europa steeds meer wettelijk toegestaan. Het gaat hierbij o.a. om 'thera…
Bronnen en referenties
  • Op het leven - rabbijn R. Evers

Reageer op het artikel "Boekrecensie: Op het Leven! - Rabbijn R. Evers"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 03-07-2018
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Special: Boeken Jodendom
Schrijf mee!